nuoli-alas-ylos-80-sininen

Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia

9 syyskuun, 2020

Digitalisaation hyödyntäminen yritystoiminnassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. On aloja, joilla edelleen pärjätään ilman digimarkkinointia, mutta yhä enenevässä määrin se on elintärkeää yrityksen toiminnan turvaamiseksi.

 

Digitalisaatio luo haasteita ja mahdollisuuksia

Olen ollut kouluttajana niin työnhakijoille kuin yrittäjillekin. Tämä vuosi on tuonut digimarkkinoinnin tärkeyden esiin entisestään. Vallitseva tilanne laittaa yrittäjiä miettimään uusia toimintatapoja ja koko liiketoimintaympäristöä.

Mikä aikaisemmin toimi, ei välttämättä toimi enää. Digitalisaatio haastaa meitä mutta myös antaa lukemattomasti mahdollisuuksia.

Me Suomen Yrittäjäopistolla olemme mielellämme auttamassa yrityksiä saamaan kaiken irti digitalisaatiosta.

 

Digimarkkinoinnin opiskelijat yritysten käytännön apuna

Maaliskuussa käynnistyneessä Myynnin digiosaaja -koulutuksessa opiskelijat tekivät digimarkkinointia koskevan kyselyn, joka välitettiin Seinäjoen alueen yrityksille. Kyselyn tarkoituksena oli selvittää yritysten digimarkkinoinnin tarpeita, joita voitaisiin ryhmän opiskelijoiden avulla ratkaista. Kysely onnistui hyvin.

Vaikka tilanne oli maaliskuussa haastava, ryhmäni opiskelijat pääsivät alueen yrityksiin harjoitteluun ja auttamaan yrittäjiä muun muassa nettisivujen tekemisessä, somekanavien hyödyntämisessä ja erilaisten digitaalisten työkalujen käytössä.

Harjoittelun jälkeen kysyin yrittäjiltä kokemuksia harjoittelusta. Tässä koottuna ajatuksia kolmesta yrityksestä – vastaajina Johanna Pahkakangas Pahkakankaan Liikenne Oy:stä, Jusa Kaivo-oja  Graafimo Oy:stä ja G-moodista ja Salla Jokiaho Aala Finland Oy:ltä.

 

Yhteistyö tukee yrityksen tavoitteita

– Yhteistyö Suomen Yrittäjäopiston kanssa on auttanut verkostoitumaan ja etsimään uusia yhteistyökumppaneita ja potentiaalisia työntekijöitä mainospuolelle, markkinointiin ja myyntiin. – Johanna Pahkakangas, Pahkakankaan Liikenne

Yhteistyö on ollut erittäin tärkeää meille aloittelevana yrityksenä. Haluamme ehdottomasti tehdä yhteistyötä harjoittelupaikkojen osalta myös tulevaisuudessa.– Jusa Kaivo-oja, Graafimo / G-moodi

– Suomen Yrittäjäopiston yhteyshenkilön kanssa toimiminen on ollut myös helppoa, mukavaa ja joustavaa. Kaikin puolin kokemus on ollut pelkästään positiivinen ja ajanut tehokkaasti yritystoimintaamme eteenpäin. – Jusa Kaivo-oja, Graafimo / G-moodi

– On hienoa antaa mahdollisuus opiskelijoille oppia uutta ja kehittyä. – Salla Jokiaho, Aala Finland Oy

 

Harjoittelijoista oli käytännön apua laajasti

– Opiskelijat rakensivat nettisivuja, päivittivät Facebookia ja tekivät sosiaalisen median kautta myyntiä ja mainostusta sekä fiksasivat yritysten someilmettä myyvemmäksi. – Johanna Pahkakangas, Pahkakankaan Liikenne Oy

– Opiskelija tuotti yrityksellemme paljon tärkeää sisältöä. Hänestä on ollut erittäin suuri hyöty. – Salla Jokiaho, Aala Finland Oy

– Meille opiskelija teki laaja-alaisesti erilaisia markkinointiin ja markkinoiden analyysiin liittyviä toimeksiantoja, jotka ovat erittäin tärkeitä aloittelevalle yritykselle. Meillä yrittäjillä kaiken muun häslingin vuoksi on ollut niihin todella rajallinen määrä aikaa.

Käsityöalalla aiemmin toiminut ja erittäin kokenut opiskelija toi myös omaa näkemystään hyvin esille harjoittelun aikana. Välillä näkökulmat asioihin yrittäjänä ovat melko subjektiivisia, joten ulkopuolinen ajattelu ja niiden analysointi on myös erittäin tervetullutta. – Jusa Kaivo-oja, Graafimo / G-moodi

 

Yritykset varautuvat muuttuviin tilanteisiin

Työmaailma on muuttunut ja muuttuu edelleen vallitsevan tilanteen vuoksi, ja yritykset varautuvat toiminnassaan muutoksiin.

– Etätyö ja -tapaamiset lisääntyvät, eikä työ ole enää paikkaan sidottua. Välttämättä pienellä yrityksellä ei ole mahdollisuutta palkata työntekijää, vaikka sellaiselle olisikin tarve. Todennäköisesti myös työmaailma muuttuu enemmän yrittäjäpainotteisemmaksi ja keikkaluontoiseksi. – Salla Jokiaho, Aala Finland Oy

– Yrityksen tulee olla enemmän näkyvillä somekanavissa. Someilmeeseen on panostettava ja saatava se houkuttelevamman näköiseksi. Vallitsevan tilanteen vuoksi uuden asiakaskunnan hankkiminen on haasteellisempaa kuin ennen. – Johanna Pahkakangas

– Hyppäsimme täysipäiväisiksi yrittäjiksi ja teimme isot investoinnit suurin piirtein samaan aikaan, kun koronapandemia alkoi levitä maailmalla. Emme siis juurikaan ole kerenneet toimia koronaa edeltävänä aikana. Tämän myötä varautumissuunnitelmia tai -toimenpiteitäkään emme ole joutuneet vielä isommin miettimään.

– Tämä herättää kuitenkin positiivisia ajatuksia tulevaisuutta kohtaan, koska olemme pystyneet kasvattamaan myyntiä kuukausi kuukaudelta.

– Suurin negatiivinen asia nykyisessä maailmantilanteessa on ehdottomasti isojen käsityö- ja sisutustapahtumien peruuntuminen tai siirtyminen – esimerkiksi Habitare ja Designsunnuntai – joihin olimme jo varanneet paikan. Ne olisivat meille tuoreena yrityksenä olleet todella tärkeitä verkostoitumisen ja näkyvyyden kannalta.

– Toimialamme mahdollistaa työn tekemisen osittain kotona, ja tätä vaihtoehtoa olemme tarjonneet harjoittelijallemme parina päivänä viikossa ilman suurempia ongelmia. – Jusa Kaivo-oja, Graafimo / G-moodi

 

Yritykset vastausten takana

Pahkakankaan Liikenne Oy

Pahkakankaan liikenne on 25 vuotta toiminut eteläpohjalainen perheyritys, jonka toimiala on henkilöliikenne ja linja-autoala. Yrityksen pääasialliset palvelut ovat palveluliikenne, koulukuljetukset, tilausajot ja kuljetukset erityisryhmille, esimerkiksi invakuljetukset.

Graafimo Oy ja G-moodi

Graafimo on vuonna 2018 perustettu seinäjokelainen yritys, joka tarjoaa laaja-alaisesti graafista suunnittelua yrityksille ja yhteisöille. Graafimolla on tuore, vuonna 2020 perustettu aputoiminimi G-moodi. G-moodi on Seinäjoella toimiva design-yritys, joka suunnittelee ja valmistaa sisustus- ja juhlatuotteita ja koruja laserleikkaamalla – pääsääntöisesti suomalaisesta koivuvanerista.

Aala Finland Oy

Aala Finland Oy myy skandinaavisia sisustustuotteita ja lastenvaatteita verkossa ja kivijalkamyymälässä Seinäjoella. Sen ohessa yritys tekee myös muun muassa verkkokauppoja ja nettisivuja muille yrityksille.

 

Tutustu siihen, millainen on Myynnin digiosaaja -koulutus, jonka opiskelijat yrittäjiä auttoivat.

 

 

 

 

 

 

Satu Haveri
yritystoiminnan kouluttaja
satu.haveri(a)syo.fi

 

Yhteistyö tukee yrityksen tavoitteita!

Maatilan välitilinpäätöksellä täsmällisyyttä talouden seurantaan
Välitilinpäätös – tuo oivallinen työkalu vero-optimointiin ja talouden suunnitteluun. Vähintään kerran vuodessa, alkusyksystä kannattaa herätä miettimään, miten oman maatilan talous ...
Riitta Windahl Työnjohtajakoulutus antaa uutta suuntaa koko tiimille
Suomen Yrittäjäopiston työnjohtajakoulutus antaa uutta suuntaa koko tiimille
Suomen Yrittäjäopiston koulutus työnjohdolle pureutuu käytännönläheisesti työnjohtajan arkeen. Vuoden kestävässä koulutuksessa työnjohtajan omat valmiudet menestyä esimiestehtävissä vahvistuvat, kun omaa johtajuutta ...
Maailma muuttuu ja yrittäjyys sen mukana – vai muuttuuko, ja miltä osin?
Elämme edelleen monella tapaa poikkeuksellisissa olosuhteissa. Korona on tarjonnut osalle yrityksistä todella kylmää kyytiä ja sitä on suurella todennäköisyydellä tarjolla ...
Vuokko kertoo maatilayrittäjän tärkeistä määräaijoista
Maatilayrittäjän tärkeät määräajat
Maatilayrittäjän vuodenkiertoa rytmittävät paitsi kasvukauden työt myös erilaiset vaatimukset viimeisistä palautuspäivistä. On muistettava palauttaa veroilmoitus sekä alv-ilmoitus, muistettava ilmoittaa eläinmäärät, ...
Nuppu Leppänen opiskeli omatoimisesti
Omatoiminen opiskelu antoi ankkurin työnhakuun
Työnhaku on nykyään käytännössä pitkälti oman osaamisen tuotteistamista, brändäämistä ja myymistä piilo- tai julkisesti ilmoitettuihin hakuihin. Rekrytoivilla tahoilla on luettavinaan ...
Uusi osuuskunta
Suomen Yrittäjäopiston koulutuksessa syntyi uusi osuuskunta
Suomen Yrittäjäopiston (SYO) Korkeasti koulutettujen osaamissalkku -koulutus toi Turussa yhteen eri alojen osaajia. Kahdeksan kokenutta ammattilaista päätti yhdistää voimansa ja ...