Heidi Halonen

Heidi Halonen – liiketoiminnnan perustutkinto ja erikoisammatti­tutkinto

Olen toiminut digimarkkinoinnin ja mainosalan palveluntarjoajana jo noin 15 vuotta, mutta kertaakaan kukaan ei ole kysynyt minulta koulutuksestani. Tässä ja tänään kehtaan sen sanoa, että minulla ei ollut koulutusta näille aloille lähtiessäni; oli vain palava halu oppia sekä ylioppilastutkinto ja sosiaali- terveysalan opintoja. Reilu 15 vuotta sitten olin tullut juuri äidiksi, ja halu yhdistää perhe-elämä ja työ kannustivat etsimään ratkaisuja, joissa se onnistuisi parhaiten. Miehen kanssa jaettu kiinnostus digityöhön ajoi meidät molemmat yrittäjiksi alalla.

Vuodet kuluivat pikkulapsiarjen ja kotoa käsin työskentelyn ympärillä. Syntyi toinen lapsi. Opettelin itse tekemään kotisivuja, markkinointia ja visuaalista suunnittelua sekä kävin joitain verkkokursseja aiheisiin liittyen. Mieltäni vaivasi monta vuotta se, ettei minulla ole koulutusta näiltä aloilta, joilla teen töitä. Tiesin osaavani työni, mutta tietyn tapainen huijarisyndrooma tai siltikin pienen pieni epäusko omiin kykyihin velloi ilmassa. Tunsin piston sisälläni asiakkaani sanoessa minua ammattilaiseksi, koska eihän minulla ollut tutkintoa.

Etätyö ajoi etsimään mahdollisuutta opiskella tutkinto verkossa

Työni ja elämäni oli sataprosenttisesti kotona kotitoimistolla. Opiskelemaan lähteminen jonnekin oppilaitokseen tuntui hyvin haastavalta. Siinä olisi pitänyt järjestellä työnsä, lasten hoito ja ihan kaikki uusiksi, joten aloitinkin verkkotutkintojen etsinnän joskus vuonna 2013. Alkuun en löytänyt haaveitani vastaavia koulutuksia muuta kuin erillisten kurssien muodossa, mutta lopulta vastaan tuli Suomen Yrittäjäopisto, joka tuntui silloin aivan epätodelliselta. Voisin opiskella merkonomiksi täysin kotoa käsin ja suuntautua niihin alueisiin, joilla teen työtä oikeasti.

Merkonomiksi yrittäjän työn ohella

Opiskelin ensimmäisen ammattitutkintoni kokonaan verkossa, eikä siinä tainnut mennäkään edes kahta vuotta aikaa. Olin niin innoissani ja täynnä tarmoa, että kurssit olikin suoritettu hyvin nopeasti ja nehän olivat super helppojakin. Kursseiksi valikoitui pakollisten opintojen ohessa vain pääosin sellaisia, joiden aiheisiin liittyen oikeasti teen töitä käytännössä. Näytön suoritin eräässä asiakasyrityksessäni.

Lisäpätevyyttä jatko-opinnoista verkossa

Käytännön työni alkoi muotoitua reilu neljä vuotta sitten entistä enemmän digimarkkinoinnin suuntaan, niin että minun piti alkaa miettimään myös brändäykseen liittyviä asioita asiakkaitteni ja itseni näkökulmasta. Meille syntyi kolmas lapsi, joka on erityislapsi ja näin elämäämme tuli mukaan uudenlaisia haasteita. Nämä asiat myös muuttivat väkisin työaikaani ja sitä, mihin pystyn keskittymään ja mitä tekemään. Lisäksi korona-aika myös koetteli, ja ajoi ideoimaan uusia tapoja tienata elantoa, mm. verkkokursseja tekemällä. Kirjoitin myös yhden e-kirjan.

Aloin tuntea jälleen pientä pistoa sydämessäni siitä, että osaanko nyt varmasti kaiken oikein ja vastata siihen oikealla ammattitaidolla, mitä asiakkaat minulta toivovat. Voisinko opiskella vielä lisää verkossa, yhtä helposti kuin aiemmin? Ratkaisu löytyikin nopeasti Suomen Yrittäjäopiston liiketoiminnan erikoisammattitutkinnosta, jonka voi suorittaa kokonaan verkossa ja omassa työssään. Päädyin valitsemaan opintokokonaisuuksiini digimarkkinoinnin ja brändäyksen opintoja, joista teen näytöt asiakasyrityksissä.

Verkko-opinnot tarjosivat syventävää oppia omaan osaamiseeni

Liiketoiminnan erikoisammattitutkinnon osista brändäykseen liittyvät kurssit ovat tarjonneet ehkä eniten konkreettista ja käytännön syventävää oppia itselleni. Yllätyin, koska jollain tapaa odotin etukäteen, etten välttämättä opi uutta, mutta saanpahan uuden todistuksen osaamisestani.

Mitä on brändi ja miten sitä voi kehittää? Miten brändiä voi mitata? Nämä ovat olleet vuosien ajan itselleni hyvin vaikeita kysymyksiä. Brändistä on puhuttu asiakkaiden kanssa ja seurattu kehittymistä, mutta kun olen vähänkin miettinyt omaa brändiäni sekä sitä kamalinta eli henkilöbrändiä, niin olen lähes aina siirtänyt ajatuksen sivuun: -En halua miettiä niitä, en osaa. Ei minulla ole mitään omaa brändiä.

Verkko-opinnot saivatkin silmäni todella avautumaan oman henkilöbrändini sekä palveluitteni brändin suhteen. Tajusin, että minullakin on brändi, vaikka en sitä edes suunnittelisi. Meillä kaikilla on jokin henkilöbrändi!

Uudet oivallukset ja niistä sinkoilevat ajatukset saivatkin minut tekemään rohkeita siirtoja palveluideni markkinointiin ja viestintään liittyen: Päätin olla sitä, mitä todella olen ja myös näyttää siltä rohkeasti. Mitä se tarkoittaa käytännössä? Esimerkiksi sitä, että viestin vaaleanpunaisella värillä! Eräs opettaja kommentoi pinkkiin ja vaaleanpunaiseen värivalintaan joskus vuosia sitten eräällä markkinoinnin verkkokurssilla, että se olisi hyvin huono valinta yrityksen visuaaliseen ilmeeseen kylmyytensä ja sieluttomuutensa takia. Minä menin ja uskoin.

Miltä näyttää tänään Someilme?

Someilme on näiden opintojen aikana perustamani tuore markkinointinimi palveluilleni, joiden takana palvelen itse henkilökohtaisesti. Someilme on vaaleanpunainen, pirteä ja hempeä. Ilme on naisellinen, ja saa ollakin!

Heidi Halonen

Heidi Halonen

yrittäjä

Someilme
Blogi
IG: @heidihalone


Arkistot