Usein kysytyt kysymykset

Vastauksia yleisimpiin kysymyksiin Suomen Yrittäjäopiston koulutuksista.

Usein kysytyt kysymykset

Kirjautuminen ja järjestelmät

En pääse kirjautumaan Pinjaan tai johonkin muuhun järjestelmään. Mitä teen?

Pinjaan ja muihin järjestelmiin liittyvän ohjeistuksen löydät Opiskelijan IT-ohjeet -sivulta. Ongelmatilanteissa ole yhteydessä suoraan IT-tukemme. Yhteystiedot löytyvät samalta sivulta.

En muista Wilman salasanaa. Miten saan sen takaisin?

Unohtuneen salasanan vaihtoon löydät ohjeen Opiskelijan IT-ohjeet -sivulta. Ongelmatilanteissa ole yhteydessä suoraan IT-tukeemme. Yhteystiedot löytyvät samalta sivulta.

En pääse kirjautumaan omille kursseilleni Koulutuskaupassa, vaikka tilaukseni pitäisi olla voimassa. Missä vika?

Ota yhteyttä asiakaspalveluumme. Asiakaspalvelumme palvelee arkisin klo 9-15.

Hakemukset ja opiskeluoikeudet

Laitoin hakemuksen, mutta siihen tuli virhe. Miten korjaan sen?

Jo lähetettyä hakemusta et pysty korjaamaan itse. Ole yhteydessä Opintotoimistoomme sähköpostitse: opintotoimisto@syo.fi.

Tuliko hakemukseni perille, kun kukaan ei ole vastannut?

Lähetettyäsi hakemuksen saat hakemuksella ilmoittamaasi sähköpostiosoitteeseen automaattisen vahvistusviestin. Näin tiedät, että hakemus on tullut perille.

Viesti saattaa mennä jossain tapauksissa roskapostiin, joten kannattaa tarkistaa myös se. Ellei viestiä löydy, voit varmistaa hakemuksen perilletulon myös opintotoimistostamme: opintotoimisto@syo.fi.

Kannattaa samalla varmistaa opintotoimistolta, ettei hakemuksella ilmoittamassasi sähköpostiosoitteessa ole kirjoitusvirheitä, jotta jatkossa saat kaikki sinulle lähetetyt viestit.

Koulutukset ja sisältö

Mitä eroa on lisäkoulutuksella ja tutkintoon johtavilla koulutuksilla?

Tutkintoon johtava koulutus tähtää virallisen ammatillisen tutkinnon suorittamiseen – perus-, ammatti- tai erikoisammattitutkintoon. Lisäkoulutus on puolestaan tarkoitettu olemassa olevan osaamisen päivittämiseen tai laajentamiseen eikä yleensä johda uuteen tutkintoon. Tutkintoon johtava koulutus on usein myös pitkäkestoisempaa ja sisällöllisesti laajempaa kuin lisäkoulutus.

Koulutuspaketteja myydään Koulutuskaupassa. Mitä koulutuspaketti tarkoittaa?

Koulutuspakettiin on koottu yksittäisiä verkkokursseja, jotka muodostavat yhdessä kokonaisuuden. Ostamalla koulutuspaketin ostat siis 3-6 verkkokurssia.

Esimerkiksi Henkilöstöhallinnon täsmäpakettiin kuuluvat Henkilöstöhallinnon perusteet, Työlainsäädäntö ja Palkanlaskennan perusteet -verkkokoulutukset. Koulutuspaketin ostamalla saat kurssit edullisemmin kuin yksittäin ostettuna.

Voinko opiskella tutkintoon ilman työpaikkaa?

Tarvitset joko työ- tai työharjoittelupaikan (koulutussopimuspaikka), jotta pystyt suorittamaan tutkintoon kuuluva näytön tai näytöt.

Täytyykö minulla olla työpaikka, jos haluan opiskella esimerkiksi merkonomiksi verkossa?

Sinulla tulee olla joko työ- tai työharjoittelupaikka (koulutussopimuspaikka). Kannattaa tarkistaa tieto koulutuksen esittelysivulta tai olla yhteydessä koulutuksen yhteyshenkilöön. Yhteyshenkilön tiedot löytyvät kyseisen koulutuksen esittelysivulta.

Voinko hankkia näyttöpaikan koulutuksen aikana?

Joissain koulutuksissa näyttöpaikka tulee olla hankittuna ennen opiskelun aloittamista. Asia kannattaa varmistaa joko koulutuksen esittelysivulta tai koulutuksen yhteyshenkilöltä. Koulutuskohtaiset yhteyshenkilöiden tiedot löydät koulutuksen esittelysivulta.

Saako koulutuksista todistuksen?

Kyllä saa.

Milloin koulutus alkaa?

Koulutuksen aloituspäivä kannattaa tarkistaa koulutuksen esittelysivulta tai voit tiedustella asiaa koulutuksen yhteyshenkilöltä. Yhteystiedot löydät koulutuksen esittelysivulta.

Mitä kursseja voin valita?

Vastuukouluttaja laatii kanssasi suunnitelman siitä, mitä osaamista hankit (mitä kursseja suoritat) koulutuksen aikana.

Miten koulutus toteutetaan?

Koulutus toteutetaan joko verkko-opintoina, lähiopetuksena tai näiden yhdistelmänä. Tarkemmat tiedot löytyvät koulutuksen esittelysivulta.

Onko opiskelu täysipäiväistä?

Opiskelun laajuus ja intensiteetti vaihtelevat koulutuksen mukaan. Täysipäiväinen opiskelu voi vaatia enemmän läsnäoloa, mutta monet koulutukset ovat joustavasti suoritettavissa työn ohessa.

Oletteko julkisen valvonnan alainen oppilaitos?

Kyllä olemme.

Taloudelliset asiat ja tuet

Voiko maksun maksaa osissa?

Lasku koulutuksesta tulee sinulle yhdessä erässä. Saamastasi laskusta löytyy lisätietoa siitä, miten sinun tulee toimia, jos haluat maksaa sen useammassa erässä.

Mitä koulutus maksaa?

Kunkin koulutuksen hinta löytyy koulutuksen esittelysivulta.

Mistä koulutuksen hinta muodostuu?

Hinta koostuu opetuksesta, materiaalikustannuksista ja mahdollisista muista oppimisympäristöön liittyvistä maksuista.

Miten koulutuksen hinta laskutetaan?

Lasku koulutuksesta tulee sinulle sähköpostiin. Laskulta löytyy lisätietoja siitä, miten sinun tulee toimia, jos haluat maksaa sen useammassa erässä.

Saanko opintotukea tai muita etuuksia?

Opintotuen tai muiden etuisuuksien myöntämisen edellytykset kannattaa tarkistaa suoraan edun myöntäjältä. Esimerkiksi opintotuen osalta saat tietoa Kelan nettisivuilta.

Miten voin saada opiskelijakortin?

Opiskelijakortin voit tilata opiskelijajärjestöjen kuten SAKKI ry:n tai OSKU ry:n kautta. Tutustu huolella heidän sivuillaan oleviin opiskelijakortin saamisen ehtoihin ja hakuohjeisiin.

Tuki ja apu

Haluaisin saada jatkoaikaa Koulutuskaupan kurssille. Miten toimin?

Jos tarvitset jatkoaikaa Koulutuskaupan kautta hankkimallesi kurssille, olethan yhteydessä asiakaspalveluun ennen kurssin voimassaoloajan päättymistä. Ota yhteyttä Koulutuskaupan yhteyshenkilöön, Tapio Saunamäkeen: tapio.saunamaki@syo.fi

Miten voin hakea taloudellista tukea koulutukseen?

Lisätietoja taloudellisen tuen hakemiseen ja sen myöntämisen edellytyksiin saat suoraan tuen myöntäjältä.

Opintotoimiston yhteystiedot

Sähköposti: opintotoimisto@syo.fi.

IT-tuen yhteystiedot

Lähetä sähköpostia: helpdesk@syo.fi.

Tee tukipyyntö osoitteessa https://tuki.syo.fi

Soita: +358 20111 4001