nuoli-alas-ylos-80-sininen

Liikeidea – helppo nakki?

28 maaliskuun, 2019

Hyvän, toimivan ja menestyvän yrityksen perustaminen alkaa siitä, että yritysidea jalostetaan toimivaksi liikeideaksi ja edelleen liiketoimintatoimintasuunnitelmaksi kannattavuuslaskelmineen. Liikeidean tulisi vastata ainakin neljään kysymykseen:

  1. Mitä myyt – tuotetta vai palvelua?
  2. Kenelle – kuka on asiakkaasi, kuka hyötyy ja todella tarvitsee palveluasi tai tuotettasi?
  3. Miten – verkkokauppa, kivijalkamyymälä vai yritysten välistä kauppaa?
  4. Miksi – kysymys, johon vain sinä tiedät vastauksen. Onko sinulla ilo ja palo yrittää ja toteuttaa?

Kannattaa miettiä, voiko tuotteesi tai palvelusi menestyä markkinoilla – onko sille kysyntää tai onko nk. markkinarako löydettävissä? Miten ideasi erottuu muista, onko se ainutlaatuinen tai räätälöitävissä asiakkaan tarpeen mukaan?

 

Liikeidean pitää olla sen verran realistinen, että se on toteuttamiskelpoinen.  Kilpailutilanne ja toimiala vaikuttavat paljon. Yrityksen liikeidean tulisi olla sellainen, jossa tuote ja/tai palvelu olisi jotenkin, vaikka vain ihan hitusen, erilainen kuin ne sadat muut.  Pohdi, mitä lisäarvoa liikeideasi tarjoaa asiakkaalle eli, mikä saa asiakkaan ostamaan tuotettasi tai palveluasi? Sillä ilman maksavia asiakkaita ei ole kannattavaa liiketoimintaa. Mieti, miten autat asiakasta ostamaan ja maksamaan. Rakastu itse ideaasi – ellet itsekään ole innostunut, kuinka asiakas voisi olla? Kun seisot oman tuotteesi tai palvelusi takana ja innostuksesi näkyy, myös asiakas kiinnostuu.

 

Liikeideaa pyöritellessä pikkuhiljaa muokkautuu myös ajatukset asiakkaista, kilpailijoista, hinnoittelusta, tarvittavasta rahoituksesta, markkinointikeinoista ja ennen kaikkea omasta osaamisestasi sekä voimavaroistasi. Lähtökohtana on, että sinun tulee panostaa vähintään 110 prosenttia ja ainakin ensimmäisten vuosien aikana olla valmis tekemään aivan kaikkea – vessan pesusta tuiki tärkeään verkostoitumiseen. Muista, että olet osa yrityksesi brändiä.

 

Uuden yrityksen perustaminen kannattaa siis suunnitella hyvin. Silloin yritys on useimmiten toiminnassa vielä vuosien kuluttua ja sen toiminta on kannattavaa. Yksin ei tarvitse jäädä, sillä saatavilla on paljon laadukasta neuvontaa ja apua. Suomen Yrittäjäopistossa voit hioa liikeideaasi ja laatia liiketoimintasuunnitelman yrittäjävalmennuksessa joko lähiopetuksessa tai verkko-opintoina ja samalla suoritat yrittäjän ammattitutkinnon. Tukenasi ovat kokeneet yritystoiminnan kouluttajat verkostoineen.

Rakastu itse ideaasi – ellet itsekään ole innostunut, kuinka asiakas voisi olla?

 


Sari Saarikoski
yritystoiminnan kouluttaja
sari.saarikoski(a)syo.fi

Snowman-hanke auttaa yrityksiä uudistamaan toimintaansa. Syoblogi.
SNOwMan-hanke auttaa yrityksiä uudistamaan toimintaansa
Business Finlandin ja ELY-keskuksen koronatuetkin perustuvat suuressa määrin yrityksen kehittämiseen. Yrityksissä onkin viime aikoina kuumeisesti pohdittu, mitä voidaan kehittää mahdollisen ...
Kun kouluttaja ja maatilayrittäjä verkkoon menivät
Korona laittoi asioita uuteen järjestykseen myös maatilayrittäjien valmennusten suhteen. SYOagrin valmennusryhmät olivat maaliskuussa haasteen edessä, kun kaikki kokoontumiset kevään ajalta peruuntuivat. Kouluttajilla oli sovittuna myös Neuvo2020 -käyntejä asiakkaille, joiden ...
Osaamisen kehittämisen tarve on entistä suurempi
Arkemme on muuttunut koronapandemian seurauksena. Juuri nyt on erityisen tärkeää vahvistaa yrittäjän ja henkilöstön osaamista, ja siten parantaa kilpailukykyä. Ammatillinen ...
Henkilöbrändin rakentaminen
Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Ennen henkilöbrändin rakennustyön aloitusta on tutustuttava omaan kuvaansa verkossa. Mitä asioita itsestä verkosta löytyy? Onko nettimaine rakentunut huomaamattasi? Maine netissä ...
SYOblogi
Ei päivää ilman muutosta
Muutosjohtamisesta puhutaan nyt paljon. Se on iso osa johtajan jokapäiväistä työtä. Työpaikoilla niin pienet kuin isotkin asiat ovat nyt muutoksen ...
”Tässä on nyt niin kaikenlaista ja monenlaista”
Teetimme tammi-helmikuussa opiskelijoillamme pienen kyselyn koskien meidän valmennuksiamme. Tarkoitus oli myös selvittää sitä, miten kiirettä koetaan ja lisääkö opiskelu kiireen ...