nuoli-alas-ylos-80-sininen

Liikeidea – helppo nakki?

28 maaliskuun, 2019

Hyvän, toimivan ja menestyvän yrityksen perustaminen alkaa siitä, että yritysidea jalostetaan toimivaksi liikeideaksi ja edelleen liiketoimintatoimintasuunnitelmaksi kannattavuuslaskelmineen. Liikeidean tulisi vastata ainakin neljään kysymykseen:

  1. Mitä myyt – tuotetta vai palvelua?
  2. Kenelle – kuka on asiakkaasi, kuka hyötyy ja todella tarvitsee palveluasi tai tuotettasi?
  3. Miten – verkkokauppa, kivijalkamyymälä vai yritysten välistä kauppaa?
  4. Miksi – kysymys, johon vain sinä tiedät vastauksen. Onko sinulla ilo ja palo yrittää ja toteuttaa?

Kannattaa miettiä, voiko tuotteesi tai palvelusi menestyä markkinoilla – onko sille kysyntää tai onko nk. markkinarako löydettävissä? Miten ideasi erottuu muista, onko se ainutlaatuinen tai räätälöitävissä asiakkaan tarpeen mukaan?

 

Liikeidean pitää olla sen verran realistinen, että se on toteuttamiskelpoinen.  Kilpailutilanne ja toimiala vaikuttavat paljon. Yrityksen liikeidean tulisi olla sellainen, jossa tuote ja/tai palvelu olisi jotenkin, vaikka vain ihan hitusen, erilainen kuin ne sadat muut.  Pohdi, mitä lisäarvoa liikeideasi tarjoaa asiakkaalle eli, mikä saa asiakkaan ostamaan tuotettasi tai palveluasi? Sillä ilman maksavia asiakkaita ei ole kannattavaa liiketoimintaa. Mieti, miten autat asiakasta ostamaan ja maksamaan. Rakastu itse ideaasi – ellet itsekään ole innostunut, kuinka asiakas voisi olla? Kun seisot oman tuotteesi tai palvelusi takana ja innostuksesi näkyy, myös asiakas kiinnostuu.

 

Liikeideaa pyöritellessä pikkuhiljaa muokkautuu myös ajatukset asiakkaista, kilpailijoista, hinnoittelusta, tarvittavasta rahoituksesta, markkinointikeinoista ja ennen kaikkea omasta osaamisestasi sekä voimavaroistasi. Lähtökohtana on, että sinun tulee panostaa vähintään 110 prosenttia ja ainakin ensimmäisten vuosien aikana olla valmis tekemään aivan kaikkea – vessan pesusta tuiki tärkeään verkostoitumiseen. Muista, että olet osa yrityksesi brändiä.

 

Uuden yrityksen perustaminen kannattaa siis suunnitella hyvin. Silloin yritys on useimmiten toiminnassa vielä vuosien kuluttua ja sen toiminta on kannattavaa. Yksin ei tarvitse jäädä, sillä saatavilla on paljon laadukasta neuvontaa ja apua. Suomen Yrittäjäopistossa voit hioa liikeideaasi ja laatia liiketoimintasuunnitelman yrittäjävalmennuksessa joko lähiopetuksessa tai verkko-opintoina ja samalla suoritat yrittäjän ammattitutkinnon. Tukenasi ovat kokeneet yritystoiminnan kouluttajat verkostoineen.

Rakastu itse ideaasi – ellet itsekään ole innostunut, kuinka asiakas voisi olla?

 


Sari Saarikoski
yritystoiminnan kouluttaja
sari.saarikoski(a)syo.fi

Uusi osuuskunta
Suomen Yrittäjäopiston koulutuksessa syntyi uusi osuuskunta
Suomen Yrittäjäopiston (SYO) Korkeasti koulutettujen osaamissalkku -koulutus toi Turussa yhteen eri alojen osaajia. Kahdeksan kokenutta ammattilaista päätti yhdistää voimansa ja ...
MaatilaCoach toi avoimuutta yhteiseen tekemiseen!
Haastattelimme kevään aikana MaatilaCoach -palvelua käyttänyttä maatilayrittäjä-pariskuntaa Seinäjoelta. Kokemukset olivat hyvät, ja he lupasivat jakaa ajatuksensa myös muille. Lue lisää, ...
Kasvatustieteilijä yrittäjyyttä oppimassa
Olen kasvatustieteiden tohtori. Pidän ihmisistä ja tutkimisesta, mutta karsastan rahasta puhumista. Huono yhdistelmä yrittäjyyden näkökulmasta. Ei sillä, että yrittäjän ei ...
Työnantaja ja esimies – kaksi eri roolia
Maatilayritykset tarvitsevat koko ajan enemmän ulkopuolista työvoimaa, koska yrityskoko kasvaa, yritykset erikoistuvat ja toimiala monipuolistuu. Usein maatilalla ei ehkä ajatella ...
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin mahdollisuudet
Yrittäjän digitaidot -valmennus vie pienyrittäjän digimarkkinoinnin seuraavalle tasolle. Nyt vallitsevassa koronatilanteessa, kun fyysisiä kohtaamisia vältetään, on moni yrittäjä ollut sen ...
SYOblogi: Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia. Satu Haveri, yritystoiminnan kouluttaja, Suomen Yrittäjäopisto.
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia
Digitalisaation hyödyntäminen yritystoiminnassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. On aloja, joilla edelleen pärjätään ilman digimarkkinointia, mutta yhä enenevässä määrin se ...