Lennol osallistui Snowman-hankkeen kehittämän työkalun testaukseen.

Lennolilla innovoidaan maalaisjärjellä ja asiakkaita kuuntelemalla

Yritys osallistui yrittäjien neuvontaan tarkoitettua työkalua

Lennol Oy on Jalasjärvellä toimiva, vuonna 1967 perustettu tekstiilialan yritys. Yritys valmistaa sisustustuotteita ja pehmusteita huonekaluteollisuudelle. Yritys ponnistaa vahvasti perheyrittäjyydestä. Mukana yritystoiminnassa on jo kolmatta sukupolvea.

Yritys on panostanut huonekalupehmusteiden tuotekehitykseen kierrätysmateriaalien osalta. Merkittävä osa liikevaihdosta tulee projektimyynnistä. Yritys sisustaa avaimet käteen -periaatteella julkisia tiloja, kouluja, päiväkoteja, hotelleja ja ravintoloita.

Yritys kehittää toimintaansa monipuolisesti. Toimitusjohtaja Pirjo Pystykoski-Sopanen on ollut mukana testaamassa SNOwMan-hankkeen* kehittämää omistajayritttäjille suunnattua neuvontatyökalua.

Kansainvälinen hanke paneutuu omistajavetoisten pk-yritysten innovaatio-osaamisen kehittämiseen ja vahvistamiseen. Suomen Yrittäjäopisto on mukana hankkeessa yhtenä suomalaisena kumppanina.

Kestävä kehitys ja yrityskulttuuri

Lennolille vastuullinen toimintatapa on toisaalta strateginen valinta ja tapa erottua muista mutta toisaalta ehdoton edellytys tämän päivän yritykselle. Se näkyy esimerkiksi tuotannon raaka-aineissa ja materiaalien uudelleen hyödyntämisessä.

Asiakkaalleen yritys valmistaa akustoivia turveverhoja, joiden raaka-aineena käytettävä turve nostetaan lähellä paikalliselta suolta ja valmistetaan turvelevyksi vain 30 kilometrin päässä Karvialla.

Yritys myös esimerkiksi hyödyntää käytettyjä pahvilaatikoita tuotteiden pakkaamiseen asiakkaille.

– Mukaan liitetään positiivinen viesti siitä, miksi toimimme näin. Huonekalupehmusteiden kuljetussäkkejä puolestaan tehdään ylijäämäkankaista. Tilaajalta säkit palautuvat meille seuraavaa käyttöä varten.

Yritys on toiminut alusta asti kierrätysperiaatteiden mukaan, vaikka nimitys toimitusjohtaja Pirjo Pystykoski-Sopasen mukaan oli toinen. Silloin se kulki nimellä maalaisjärki.

Materiaalit on käytetty hyväksi, mitään hukkaa ei ole haluttu tehdä. Toiminnan arvojen ytimessä oleva halu tehdä oikein ottaa huomioon ympäristön ja vaikuttaa yrityksen kustannustehokkuuteen.

”Lennol on toiminut aina kierrätysperiaatteiden – eli maalaisjärjen – mukaan.”

Pirjo Pystykoski-Sopanen, Lennol Oy

Innovaatiot syntyvät asiakkaita kuunnellen

Innovaatiot yrityksessä syntyvät asiakkaiden tarpeita ja ympäröivää yhteiskuntaa tarkkaan kuuntelemalla, kertoo Pystykoski-Sopanen.

– Avainasemassa on myös oma into kehitellä uusia asioita. Kansainvälisiltä messuilta haetaan ideoita, joita suomalaistamme ja lennolilaistamme.

Tuotekehityksessä on erottamattomasti mukana eettisyys. Yritys tähtää tuotteiden pitkäikäisyyteen ja raaka-aineiden vastuullisuuteen. Esimerkiksi Pouta-sarjan täytteenä käytetään PET-pulloista valmistettua pehmustetta. Uuden elämän ovat saaneet pehmusteena tyynyssä 25 pulloa ja peitteessä 45 pulloa.

Lennol Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Pystykoski-Sopanen esittelee Pouta-sarjan tuotteita, joiden täytteenä käytetään PET-pulloista tehtyä pehmustetta.
Lennol Oy:n toimitusjohtaja Pirjo Pystykoski-Sopanen esittelee tuotteita, joiden täytteenä on PET-pulloista tehty pehmuste.

Lennolin tuotantoteknologia ja vastuullisuus kiinnostavat maailmalla. Yhteydenottoja on tullut Euroopasta. Yrityksellä on olemassa vielä vanhaa konekantaakin, mutta juuri se soveltuu erinomaisesti ylijäämämateriaalien työstämiseen. Kehittämistä vaativaksi arvioitu asia voikin kääntyä tässä vahvuudeksi.

Verkostoituminen rikastuttaa kaikkia osapuolia

Verkostoissa toimiminen on Pystykoski-Sopasen mukaan kaikkia osapuolia rikastuttava asia. Hän näkee sen kaksisuuntaisena suhteena.

– Jos on jotain annettavaa, saa myös itse.

Pystykoski-Sopanen vaikuttaa monessa verkostossa: hän on Suomen tekstiili ja muoti ry:n hallituksen jäsen, EK:n yrittäjävaltuuskunnan jäsen, Etelä-Pohjanmaan Kauppakamarin elinkeinovaliokunnan varapuheenjohtaja ja Etelä-Pohjanmaan Osuuskaupan hallituksen jäsen.

– Osuuskaupan hallituksen jäsenyyden kautta karttuu väkisinkin uutta oppia, jota voi soveltaa omaan yritykseen. Vaikka liikevaihdoilla on huima ero, voi hyvin johdetusta yrityksestä aina oppia.

Strategia toteutuu käytännössä

Pirjo Pystykoski-Sopasen mielestä SNOwMan-hankkeen kehittämä Spider Web Toolin vahvuus on sen antama visuaalinen raportti.

– Sen avulla yritys voi hahmottaa nykytilan ja tulevaisuuden välisiä kehittämiskohteita paremmin kuin pelkästään verbaalisesti. Se auttaa käymään asioita läpi myös omassa organisaatiossa.

Omistajayrittäjänä Pystykoski-Sopanen panostaa yrityksen kehittämiseen ja hyödyntää ahkerasti ulkopuolista apua: ELY-keskuksen palveluita, investointi- ja hankerahoitusta sekä konsultaatioita.

Vastuullisuuden ajatus on lähtenyt vyörymään käytäntöön yrityksessä. Henkilökunta on kouluttautunut ja asiaa on käyty läpi useassa vaiheessa, ja vähitellen se on alkanut elää omaa elämäänsä.

Jokaviikkoisessa tuotantopalaverissa heitellään avoimesti ideoita. Pirjo Pystykoski-Sopanen on tyytyväinen yrityksen avoimeen toimintatapaan ja keskusteluun.

Lue lisää

Lue lisää SNOwMan-hankkeesta.

SNOwMan-hanke on suunnattu kasvua ja kehittymistä tavoitteleville valmistavan teollisuuden yrityksille, joissa on 5-50 työntekijää. Hankkeen kehittämistyön tuloksena saadaan työkalupakki, johon kuuluu uusia välineitä ja työkaluja pk-yritysten neuvontaa varten.

*Snowman = Supporting Non-technological Innovation in Owner-managed Manufacturing SMEs through increased capacity of business intermediaries.

Euroopan Unionin aluekehitysrahaston logo, Baltic Sea Region -ohjelma

Arkistot