Anne Vanhala SYOblogissa. Kuvassa teksti: vierailijan kynästä, SYOblogi.

Vastuullisuus on yhdistelmä tekoja ja viestintää

Onnistuneen vastuullisuusviestinnän askelmerkkejä

Vastuullisuus on yhdistelmä tekoja ja viestintää. Viestinnän roolia vastuullisuudessa ei kannata väheksyä, sillä ilman hyvää viestintää monet vastuullisuuden mahdollistamat hyödyt voivat jäädä saamatta.

Mitkä sitten ovat onnistuneen vastuullisuusviestinnän askelmerkit?

Tunnista tärkeimmät sidosryhmät

Viestinnässä ensimmäinen kysymys on, kenelle viestitään. Eri sidosryhmät voivat olla kiinnostuneita eri vastuullisuuden teemoista, joten pysähdy hetkeksi miettimään, kenelle viestisi on suunnattu?

Millaista viestintää asiakkaat odottavat, entä mahdolliset työnhakijat, tai oletko kenties keskusteluissa sijoittajan kanssa? Kun olet asettunut kuulijan asemaan, viestisi menee todennäköisemmin perille.

Kenelle viestit?
Millaista viestintää asiakkaat odottavat?

Anne Vanhala

Kerro vastuullisuudesta rehellisesti ja läpinäkyvästi pitkin matkaa

Vastuullisuustyössä on hyvä säilyttää tietty nöyryys, kun vastuullisuudessa ei voi kukaan olla valmis ja täydellinen. Niinpä ei kannatakaan viestinnän kanssa odottaa tuota valmistumisen hetkeä.

Vastuullisuudesta viestimiseen kuuluu se, että kerrotaan rehellisesti ja läpinäkyvästi mitä on tehty, missä ollaan vielä matkalla ja millaisia haasteita yritys on kohdannut. Viherpesua välttäen ja toki liikesalaisuuksista kiinni pitäen.

Muista viestinnän kaksisuuntaisuus

Eräs tuttu toimittaja valaisi kerran tiedottamisen ja viestinnän eroa. Siinä missä tiedottaminen on yksisuuntaista, viestintä on aina kaksisuuntaista. Tämä onkin hyvä pitää mielessä vastuullisuusviestinnän osalta.

Eli kuullaan matkan varrella myös sidosryhmiä ja heidän odotuksiaan. Sieltä voi tulla myös oivia ideoita siihen, mikä sidosryhmiä kiinnostaa.

Vastuullisuusviestintää ei pidä tehdä umpiossa, vaan ajatella se enemmänkin keskusteluna yrityksellesi tärkeiden sidosryhmien kanssa.

Vastuullisuusviestintä on enemmänkin keskusteluna yrityksellesi tärkeiden sidosryhmien kanssa.

Anne Vanhala

Anne Vanhala
yritysvastuun asiantuntija
Bonfide Oy

Anne Vanhala, Bonfide Oy, SYOblogissa.

Osallistu 11.1. verkkotapahtumaan, niin opit hyödyntämään vastuullisuusviestintää liiketoiminnassasi!

Tule mukaan Yrittäjä, näin onnistut vastuullisuusviestinnässä -verkkotapahtumaan keskiviikkona 11.1.2023!

Opit tuomaan vastuullisuusviestinnän avulla esiin vastuullisuuden hyödyt liiketoiminnalle ja saat inspiroivia esimerkkejä hyvästä vastuullisuusviestinnästä.

Tapahtuma on osa Yrittäjä, menesty yritysvastuulla -hanketta.

Lisätietoja hankkeesta


Suomen Yrittäjäopisto
Taina Rautakoski

yritystoiminnan kouluttaja,
projektipäällikkö,
vastuullisuusasiantuntija
taina.rautakoski(a)syo.fi

Arkistot