Marja Frimodigin opiskelijatarina Kädentaitojen ohjaajasta. Kuvassa teksti: Tuli vahva tunne, että kädentaitojen ohjaajan opinnot tulevat jatkamaan uutta suuntaani.

Marja Frimodig – Taideteollisuuden perustutkinto, artesaani

Kädentaitojen ohjaaja

Marja Frimodig on juuri suorittanut Suomen Yrittäjäopistolla taideteollisuusalan perustutkinnon ja valmistunut käsityön ohjaustoiminnan osaamisalalta artesaaniksi. Tutummin puhutaan kädentaitojen ohjaajasta.

Kotona opinnoissa ovat kannustaneet aviomies, kaksi tytärtä ja kissa. Perhe asuu Helsingissä, jonne Marja muutti aikoinaan länsirannikolta.

Hän vierailee edelleen säännöllisesti maaseudun rauhassa tapaamassa muuta perhettä, sukulaisia ja ystäviä. Rauhaa tuovat myös oma mökki sekä rakkaat harrastukset kädentaitojen parissa.

Olen aina tehnyt käsillä ja tykännyt kokeilla eri materiaaleja.

Marja Frimodig

– Olen aina tehnyt käsillä ja tykännyt kokeilla eri materiaaleja. Jo lapsena minulla oli keittiössä oma ”boksi” eli komero, joka oli askartelutilani. Se oli niin iso, että sinne mahtui pieni pöytä ja tuoli. Siellä askartelin kaikkea ja kaikesta mitä käsiin sattui osumaan.

– Molempien vanhempieni puolella on vahva käsityöläisyys. Äidin äiti oli ompelija ja oma äiti pitää edelleenkin perheen ja lähipiirin villasukissa.

Marja on toiminut vapaaehtoisena lähes kymmenen vuotta kuvataidekoulun toiminnassa sekä nuorisoseuran johtokunnassa. Molemmat tuottavat ja edistävät erityisesti lasten ja nuorten harrastustoimintaa.

Vahva tunne

Marja on opiskellut Suomessa ja ulkomailla useampaan otteeseen. Hänellä on ammattikorkeakoulututkinnot vaatetusalalta ja taidevalokuvauksesta.

Lisäksi hän on suorittanut kaupallisen alan koulutuksia työn ohessa. Marjan yli kaksikymmenvuotinen työura onkin rakentunut myynnin ja asiakaspalvelun pariin. Pisimpään hän on toiminut myymäläpäällikkönä.

Noin kolme vuotta sitten hän aloitti työn ohella opinnot ratkaisukeskeiseksi valmentajaksi. Näiden opintojen aikana hän pysähtyi myös omien vahvuuksiensa ja tulevaisuuden toiveidensa äärelle. Ne alkoivatkin saada konkreettisia muotoja ja suunnitelmia.

Tuli vahva tunne, että kädentaitojen ohjaajan opinnot tulevat jatkamaan uutta suuntaani.

Marja Frimodig

Kun Marja oli saanut ratkaisukeskeisen valmentajan opinnot pulkkaan, netissä tuli sattumalta vastaan Suomen Yrittäjäopiston Kädentaitojen ohjaaja -koulutus. Hän tiesi heti hakevansa koulutukseen. Kipinä käsillä tekemiseen oli ollut aina olemassa:

– Tuli vahva tunne, että nämä kädentaitojen ohjaajan opinnot tulevat jatkamaan uutta suuntaani, jonka ratkaisukeskeisen valmentajan opinnot olivat jo aloittaneet, Marja kertoo päätöksestään.

Infotilaisuudesta opiskelemaan

– Osallistuin etänä infotilaisuuteen. Koulutus esiteltiin hyvin sekä vahvistettiin ajatusta, kuinka opinnot saisi tehdä omaan tahtiin. Juuri mahdollisuus tehdä opinnot verkko-opintoina työn ohessa mahdollisti minulle niiden aloittamisen.

Marja kehuu, miten henkilökohtaisen osaamisen kehittämissuunnitelmassa otettiin hyvin huomioon aiemmat opinnot.

Kädentaitojen ohjaajan koulutus täydensi hienosti hänen aikaisempaa vaatetusalan tutkintoaan. Nyt hän sai keskittyä kädentaitojen-, ohjauksen- ja yritystoiminnan opintoihin. SYO:n verkko-opinnot saavat Marjalta kiitosta.

– Useilla kursseilla kannustettiin tuomaan omaa näkökulmaa esille, joten tehtävissä sai painottaa vahvasti omaa tapaa tehdä ja oppia asioita. Verkkokurssit olivat selkeitä.

– Opiskelijana tiesin, miten kurssi etenee ja mitä siinä vaaditaan. Pidin video-opetuksista ja opin käyttämään minulle uutta Canva-ohjelmaakin video-opetuksen avulla. Vaikka verkko-opiskelu on itsenäistä, on opettajan tuki ja ohjaus läsnä, jos sitä tarvitsee.

Vaikka verkko-opiskelu on itsenäistä, on opettajan tuki ja ohjaus läsnä, jos sitä tarvitsee.

Marja Frimodig
Marja Frimodig.

Kohti omia haaveita

Opinnot ovat saaneet vuosien tauon jälkeen Marjan tekemään innokkaasti omia käsityöprojekteja. Suurin muutos aiempiin opintoihin nähden ovat olleet kirjalliset työt, jotka ovat pakottaneet jäsentämään ja pohtimaan käsitöiden tekemistä siten, että sitä olisi mahdollista opettaa ja opastaa muille.

Marjan täytyy pohtia käsitöiden yksityiskohtia tarkemmin, koska kaikki on sanoitettava ja kuvitettava. Into kuitenkin puskee läpi:

– Oma ideointi, innostuneisuus ja luovuus pääsivät uudelleen valloilleen opintojen myötä. Pää on täynnä ideoita ja kokeilunhalua monesta eri asiasta.

– Nämä opinnot ovat antaneet täysin uutta suuntaa tulevaan ja rohkeutta lähteä toteuttamaan omia haaveitaan.

Opinnot ovat antaneet täysin uutta suuntaa tulevaan.

Marja Frimodig

Pandemia toi opintoihin omat haasteensa esimerkiksi ohjaustilanteiden seuraamiseen. Moni paikka sulkeutui, eivätkä ulkopuoliset olleet tervetulleita. Marja kehuu, miten hyvin tässäkin kohdin opinnot joustivat ja ohjaustilanteiden seuraamiset pystyttiin toteuttamaan verkkoyhteyksien avulla.

Opintojen aikana onnistuttiin kuitenkin toteuttamaan muutamia lähipäiviä. Marja piti lähipäivien leppoisasta tunnelmasta ja mukavista opettajista.

Tärkeää antia opinnoissa olivat myös näyttöjen arviointikeskustelut, joissa keskusteltiin vapaasti opettajan ja työelämän edustajan kanssa. Tilaisuudet antoivat hyviä kehitysideoita jatkoa varten. Jokaisesta näytöstä Marja sai kannustavan kirjallisen arvioinnin.

Uusia suunnitelmia

Kädentaidon ohjaajan opintojen suorittamisen jälkeen Marja on aloittanut koululaisten kädentaitoryhmän ohjaamisen. Muitakin suunnitelmia on.

– Päässä pörrää paljon erilaisia kädentaitoon ja valmennukseen liittyviä ideoita. Niiden työstö ja jatkojalostus onkin seuraavaksi suunnitelmissa. Erilaisia yhteistyökuvioita on suunnitteilla ja niiden ideointi sisältöineen on valmisteilla.

– Vahvasti toivon, että voin valmennuksen ja kädentaitojenkin kautta tuottaa muille hetkiä, joissa on rentoa tekemistä, palautumista, iloa ja mielen vapautta arkisten touhujen keskellä.

Marja suosittelee opintoja kaikille, joita kiinnostaa kädentaitojen ohjaustyö eri-ikäisten ihmisten kanssa.

Opintojen suorittaminen ei välttämättä tarkoita vain ohjausta, vaan tutkinnon kautta voi saada muitakin tehtäviä kädentaitojen maailmasta, kuten esimerkiksi ohjeiden tekemistä tai kurssisisältöjen ideointia.


Arkistot