Osaamisen arvioijan perehdytys
Tällä sivulla on koottuna osaamisen arvioijan perehdytysmateriaalia.
![Osaamisen arvioijan perehdytyssivusto läppärin ruudulla.](https://www.syo.fi/wp-content/uploads/2024/05/Osaamisen-arvioijan-perehdytys_kuva-400x400.jpg)
Ammatillinen osaaminen osoitetaan ja arvioidaan aidoissa työelämän tehtävissä.
Ammatillinen tutkinto
Opiskelija osoittaa tutkinnon vaatiman ammatillisen osaamisen aidoissa työelämän tehtävissä.
Osaamista arvioi kaksikantainen arvioijaryhmä – työelämän edustaja ja opettaja. Kummankin arvioijan ei tarvitse arvioida kaikkea osaamista tutkinnon osan sisällä. Tämä päätetään suunnitelmaa tehtäessä.
Opiskelija saa tutkintotodistuksen arvioijien arvioinnin perusteella.
Tutkintoprosessi arvioijan kannalta
Perus-, ammatti- ja erikoisammattitutkinnot
Opiskelija
- Esittää työelämän arvioijaa
Arvioija
- Tutustuu ammatilliseen tutkintoon ja arvioijilta vaadittaviin ominaisuuksiin
- Osallistuu tutkinnon suorittamisen suunnitelman laadintaan ainakin kommentoimalla sitä opiskelijan ja oppilaitoksen edustajan kanssa
- Arvioi osaamisen käytännön työtehtävien, dokumenttien ja haastattelun perusteella
- Täyttää arviointilomakkeet ja osallistuu arviointikokoukseen
Oppilaitoksen edustaja
- Hyväksyy työelämän arvioijan
- Perehdyttää arvioijan
![Työpaikalla oppimisen ehdot koulutussopimuksessa](https://www.syo.fi/wp-content/uploads/2024/05/Oppimisen-ehdot-koulutussopimuksessa-650x433.jpg)
![Koulutussopimus on oppisopimuksen tavoin työelämälähtöinen koulutuksen järjestämismuoto.](https://www.syo.fi/wp-content/uploads/2024/05/Koulutussopimus-koulutuksessa.jpg)
Arviointiasteikot
Perustutkinnot
- Arviointiasteikko on viisiportainen.
Ammatti- ja erikoisammattitutkinnot:
- Arvosanat ovat hyväksytty tai hylätty.
Arvioijana ammatillisissa tutkinnoissa
Milloin voi toimia arvioijana?
- Arvioijalla täytyy olla tutkinnon osassa tarvittava ammatillinen osaaminen.
- Arvijoija ei saa olla esteellinen suorittamaan arviointia, esimerkiksi arvioitavan lähiomainen tai sukulainen.
Mitä arvioijan on ainakin tiedettävä ja tunnettava ammatillisista tutkinnoista?
Arvioijan on tunnettava ja tiedettävä:
- Arvioitavan tutkinnon perusteet ja niissä ilmoitetut ammattitaitovaatimukset.
- Tutkinnon suorittamisen riippumattomuus ammattitaidon hankkimistavasta ja esimerkiksi opintomenestyksestä.
- Ammattitaidon osoittaminen näytöissä omalla työpaikalla tai omassa yritystoiminnassa.
- Huomaathan myös, että arvioitaessa opiskelijan osaamista verrataan tutkinnon perusteissa ilmoitettuihin ammattitaitovaatimuksiin.
Mitä muuta arvioinnissa on otettava huomioon?
- Arviointiin tarvitaan aikaa, ehkä noin 4-8 tuntia pidemmällä aikavälillä.
- Arvioijan on tutustuttava opiskelijan näyttösuunnitelmaan etukäteen – mahdollisesti osallistua jo suunnitteluun.
- Arviointi tapahtuu kaksikantaisesti.
- Opiskelijalle annetaan myös mahdollisuus osaamisensa itsearviointiin suullisesti tai kirjallisesti.
- Arvioinnin tulee olla luotettavaa, puolueetonta, tutkinnon perusteet kattavaa ja sisältää monipuolisia arviointimenetelmiä. Näihin kuuluvat havainnointi, haastattelut, dokumentit jne.
- Arvioija perehdytetään arviointityöhön ja tutkinnon perusteisiin ennen arvioinnin alkamista.
- Arvioija täyttää arviointilomakkeen ja merkitsee arvioinnin
- perustutkinnossa numeroin (1-5)
- ammatti- ja erikoisammattitutkinnoissa merkinnällä hyväksytty/hylätty.
Arvioijien perehdytys on avain oikeudenmukaisiin ja perusteellisiin tutkintoarviointeihin.
Mikä on oleellista arviointityössä?
Katso videot, joilla Raimo Mäenpää ja Johanna Mikkola kertovat arviointityöstä.
Mitä ja miten arvioin?
Mitä oikeastaan arvioidaan?
- Ammatillisissa tutkinnoissa arvioidaan ennen kaikkea toimintaa ja suoritusta, ei henkilöä tai persoonaa.
- Opiskelijan osaamista verrataan tutkinnon perusteissa määrättyihin ammattitaitovaatimuksiin ja asetettuihin kriteereihin, ei toisiin opiskelijoihin tai arvioitavan työyhteisön jäseniin.
- Ammattitaidon arvioinnissa tutkintokoulutuksen aikaisilla tai aiemmilla opintosuorituksilla ja -menestyksellä ei ole merkitystä. Tämänhetkinen osaaminen ratkaisee.
Miten hyvä arvioija toimii?
- Antaa opiskelijan kertoa omalla tavallaan osaamisestaan, kuuntelee ja kuulee.
- Kysyy avoimia, tarkentavia kysymyksiä: miksi, miten, kuinka ymmärrät, mitä tästä seuraa jne.
- Antaa perusteltua ja rakentavaa palautetta, jotta opiskelija saa rehellisen kuvan osaamisestaan ja vinkkejä osaamisensa kehittämiseksi. Nämä asiat liittyvät myös opiskelijan oikeusturvaan.
- Toimii luottamuksellisesti ja vaitiolovelvollisena. Arvioinneista ei voi keskustella ulkopuolisten kanssa.
- On kaikissa tilanteissa asiallinen ja korrekti, eikä tuo omaa persoonaansa tai taustaansa voimakkaasti esille – pääosassa on opiskelija.
- Kannustaa opiskelijaa osoittamaan parasta osaamistaan, ei niinkään osoittele puutteita.
Mitä arvioijana toimiminen voi antaa?
- Arvioijana pääsee tutustumaan työelämän erilaisiin toimintatapoihin ja -menetelmiin, ja samalla omakin ammattiosaaminen kasvaa ja syvenee.
- Se antaa näköalapaikan ammatilliseen koulutukseen.
- Se antaa omaan arkityöhön uutta näkökulmaa ja vaihtelua.
Mieti: Miten toivoisit itseäsi arvioitavan vastaavassa tilanteessa?
Kokemuksia arviointityöstä
Kuuntele videoilta kokemuksia arviointityöstä.
Wilma-ohjeet arvioijille
Arviointilomakkeiden täyttäminen
Lisämateriaalit
Lue lisää eri tutkinnoista ePerusteet-sivustolta.