Toni Eskola.

3D-mallinnus pähkinänkuoressa 

3D-mallinnus tarkoittaa tietokoneavusteista kolmiulotteista suunnittelua tietokoneen avulla. 3D-mallinnusta voidaan käyttää niin rakennusten, kuin laitteidenkin tai niiden osien suunnitteluun. 

3D-mallinnukseen on lukusia kaupallisia ohjelmia eri tarkoituksiin sekä menetelmiin. Meillä Suomen Yrittäjäopistolla on käytössä mekaniikkasuunnitteluun Autodeskin Inventor sekä Dassault Systemesin Solidworks. Rakennussuunnitteluun meillä on tarjota taas Autodeskin Revit, joka on yksi suosituin BIM eli tietomallinnusohjelmisto maailmassa. 

3D-mallintaminen tehdään myös koordinaatistoon, kuten 2D-piirtäminenkin. Käytössä ovat tutut X- ja Y-koordinaatistot sekä nyt myös Z-koordinaatistosuunta kolmannen ulottuvuuden saamiseksi. 

Puhutaan piirrepohjaisesta mallintamisesta, jossa lähdetään liikkeelle 2D-geometriasta (ns. sketsistä), josta sitten muodostetaan 3D-piirre (esim. pursotus). Peruspiirteillä muodostetaan muodon päämuodot ja muotopiirteillä sitten muokataan muotoa lisää haluttuun suuntaan. 

3D-mallinuksen pääperiaate on seuraava: Ensin luodaan osamallit. Näistä tehdään kokoonpano tai kokoonpanot. Osamalleista ja kokoonpanosta tai kokoonpanoista taas tehdään piirustukset, joiden mukaan osat tai tuote voidaan valmistaa tai kokoonpanna. 

Nykyiset 3D-mallinnusohjelmistot ovat todella laajoja ja sisältävät paljon erilaisia lisäsovelluksia. Näitä ovat mm. kirjasto-osat, ohutlevypuoli, lujuuslaskenta, CAM, MBD, renderöinti ja erilaiset parametriset ominaisuudet sekä taulukot. 

Toivottavasti kiinnostuit 3D-mallinnuksesta. Tervetuloa meille Suomen Yrittäjäopistolle opiskelemaan 3D-mallintamista! 

Toni Eskola.

Toni Eskola

teknologiakouluttaja

toni.eskola(a)syo.fi

Arkistot