Tiia Konttinen.

11 steppiä onnistuneeseen verkkokurssiin ja tasaiseen tulovirtaan

Näin digitaaliaikana verkkokursseista on tullut yhä suositumpi tapa hankkia tietoa ja oppia uusia taitoja. Verkkokurssien hyödyt ulottuvat kuitenkin paljon muuhunkin kuin vain opiskelijoihin, sillä ne tarjoavat myös tekijöille erinomaisen mahdollisuuden saada tasaista tulovirtaa jopa suhteellisen yksinkertaisesti.

Seuraavaksi tutkimme muutamia erinomaisia keinoja verkkokurssien luomiseen ja myymiseen sekä tasaisen tulovirran ansaintaan. Ennen kuin sukellamme yksityiskohtiin, on tärkeää ymmärtää, miksi verkkokurssit ovat niin houkutteleva tulonlähde. Verkkokurssien yleiskustannukset ovat alhaiset ja niitä on helppo skaalata, joten ne ovat ihanteellinen tapa ns. passiivisen tulon ansaintaan. Lisäksi niiden avulla voit hyödyntää taitojasi ja tietojasi rahanarvoisen sisällön luomiseen, mistä on apua ja hyötyä muille.

Verkkokurssien hyödyt ulottuvat kuitenkin paljon muuhunkin kuin vain opiskelijoihin, sillä ne tarjoavat myös tekijöille erinomaisen mahdollisuuden saada tasaista tulovirtaa jopa suhteellisen yksinkertaisesti.

Tiia konttinen

1. Tunnista markkinarako

Ensimmäinen askel onnistuneen verkkokurssin luomiseen on markkinaraon tunnistaminen. Kurssin aihe tai ala on sellainen, johon sinulla on erityisosaamista ja pätevyys kouluttamiseen. Esimerkiksi kokemusasiantuntijuuden mukanaan tuoman osaamisen avulla voidaan tehdä verkkokursseja. Rajaamalla kurssin painopiste tiettyyn markkinarakoon voit luoda kurssin, joka on kohdennetumpi ja houkuttelevampi yleisöllesi. Tällöin sitä on myös helpompi myydä.

2. Valitse oikea kurssimuoto

Valittavana on useita eri vaihtoehtoja, mukaan lukien videokurssit, äänikurssit ja tekstipohjaiset kurssit sekä sähköpostikurssit. Jokaisella muodolla on hyvät ja huonot puolensa, joten on tärkeää valita se, joka sopii parhaiten omaan aiheeseen, opetustyyliin ja jota opiskelijoiden on helppo seurata. Hyvin usein videon, äänen ja tekstin yhdistelmä tuo parhaan lopputuloksen.

3. Luo kurssisuunnitelma

Kurssisuunnitelmasi tulee sisältää kaikki aiheet, joita aiot käsitellä kurssillasi sekä kaikki lisäresurssit tai -materiaalit, joita tarjoat opiskelijoillesi. Pidä huoli, että kurssisuunnitelma etenee loogisesti ja askel askeleelta eteenpäin. Kurssin ei tarvitse olla pitkä, ihanteellinen pituus on noin 4 – 6 viikkoa.

4. Luo kiinnostavaa kurssisisältöä

Avain onnistuneeseen, tuottavaan verkkokurssiin on kiinnostavan kurssisisällön luominen. Tämä tarkoittaa informatiivisen, viihdyttävän ja helposti ymmärrettävän sisällön tuottamista. Voit tehdä sisällöstäsi kiinnostavamman käyttämällä erilaisia ​​työkaluja ja tekniikoita, mukaan lukien tarinankerronta, huumori ja tosielämän käytännön esimerkit.

Yhden kurssiosion tulisi olla helposti läpikäytävä. Laadi selkeät ohjeet ja tehtävät.

5. Hyödynnä korkealaatuista visuaalista sisältöä

Kiinnostavan sisällön lisäksi on tärkeää hyödyntää myös korkealaatuista visuaalista materiaalia kurssillasi. Visuaalit auttavat jäsentämään pitkiä tekstilohkoja, tekevät kurssistasi visuaalisesti houkuttelevamman ja vahvistavat keskeisiä käsitteitä. Voit käyttää kuvia, grafiikkaa, animaatioita ja videoita, jotka selventävät ja havainnollistavat kurssisisältöä. Muista kuitenkin, että visuaalisten elementtien tulee tukea kurssin tavoitteita ja auttaa opiskelijoita ymmärtämään käsitteitä paremmin eikä olla vain koristeena.

6. Määritä oikea hinnoittelumalli

Verkkokurssia luodessa yksi tärkeimmistä päätöksistä on oikean hinnoittelumallin määrittäminen ja valinta. Hinnoittelumalleja on useita, kuten kertamaksut, tilausmaksut ja porrastettu hinnoittelu. Oikean hinnoittelumallin valitseminen riippuu markkinaraostasi, kohdeyleisöstäsi ja kurssin tarjoamasta arvosta.

7. Mainosta kurssiasi tehokkaasti

On olemassa useita erilaisia ​​markkinointikanavia, joita voit käyttää kurssisi mainostamiseen, mukaan lukien sosiaalinen media, sähköpostimarkkinointi ja maksettu mainonta. On tärkeää kokeilla erilaisia ​​markkinointikanavia löytääksesi toimivan yhdistelmän, jonka avulla tavoitat oman kohdeyleisösi parhaalla mahdollisella tavalla.

8. Rakenna yhteisö kurssisi ympärille

Yhteisön rakentaminen kurssisi ympärille on tärkeä osa kestävän tulon saamiseen. Yhteisö voi auttaa edistämään asiakkaidesi sitoutumista ja uskollisuutta, ja se voi myös tarjota arvokasta palautetta ja tukea.  Voit rakentaa yhteisön kurssisi ympärille luomalla yksityisen Facebook-ryhmän, isännöimällä suoria Q&A-istuntoja esimerkiksi Facebook-ryhmässä tai Zoomissa / Teamsissa sekä tarjoamalla säännöllistä tukea ja resursseja opiskelijoillesi. Säännöllinen tuki ei tarkoita sitä, että olet 24/7 tavoitettavissa. Esimerkiksi joka toinen viikko 30 minuutin Facebook-live riittää mainiosti.

9. Tarjoa lisäpalveluja

Peruskurssisisältösi lisäksi voit tarjota opiskelijoillesi lisäpalveluja. Nämä palvelut voivat sisältää henkilökohtaista valmennusta, pääsyn eksklusiivisiin resursseihin ja lisäkursseja tai koulutusohjelmia. Tarjoamalla lisäpalveluita voit kasvattaa kurssisi koettua arvoa ja luoda lisätuloja säännöllisesti. Voit myös tässä kohtaa porrastaa hinnoittelua ja tarjota kurssin opiskelijoille alennuksia uusista kursseista ja henkilökohtaisesta sparrauksesta.

10. Tee yhteistyötä muiden kurssien tekijöiden kanssa

Yhteistyö muiden kurssien tekijöiden kanssa on loistava tapa laajentaa tavoitettavuuttasi ja tavoittaa uusia yleisöjä. Voit tehdä yhteistyötä muiden valmentajien kanssa luomalla yhteisen kurssin, isännöimällä yhteisen webinaarin tai osallistumalla ristiinmarkkinointi -kampanjaan. Tekemällä yhteistyötä muiden tekijöiden kanssa voit lisätä näkyvyyttäsi ja uskottavuuttasi alallasi.

11.  Pyydä palautetta ja kehitä kurssiasi

Lopuksi on tärkeää seurata, kehittää ja päivittää kurssia säännöllisesti. Tämä tarkoittaa keskeisten mittareiden, kuten ilmoittautumisen, suorittamisasteiden ja asiakastyytyväisyyden seurantaa sekä kurssien sisällön ja markkinointistrategian muokkaamista tarpeen mukaan.

Seuraamalla alasi kehittymistä ja pyytämällä palautetta opiskelijoiltasi voit varmistaa, että kurssisi pysyy relevanttina ja rahanarvoisena yleisöllesi pitkään. Kurssin sisältöä ei tarvitse päivittää joka vuosi, mutta tarkastele päivittämisen tarvetta joka toinen vuosi.

Tiia Konttinen

Tiia Konttinen
blogivalmentaja
Tiia Konttinen Oy


Tervetuloa mukaan valmennuksiin

Näin toteutat myyvän verkkokoulutuksen -valmennukset järjestetään verkossa 13.4 ja 20.4. Valmennuksissa opit hinnoittelemaan ja myymään kurssiasi tuloksekkaasti. Saat myös vinkkejä ja ideoita onnistuneista verkkokurssien toteutuksista case-esimerkkien kautta. Valmennukset ovat osa Bisnestä Verkkoon! -hanketta ja maksuttomia osallistujilleen.

Lisätietoja Bisnestä Verkkoon! -hankkeesta:

Henna Leppinen
projektisuunnittelija
henna.leppinen(a)syo.fi

Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto

Arkistot