nuoli-alas-ylos-80-sininen

Yksinyrittäjänä sometien alkuun

maaliskuu 19, 2019

Sosiaalisen median kanavia alkaa olla sadoittain. Tuntuuko joskus siltä, että toiset yritykset ja organisaatiot ovat esillä aktiivisesti niin Facebookissa, Instagramissa, Twitterissä, Snapchatissa, LinkedInissä, Youtubessa, eri blogeista puhumattakaan? Mietitkö, miten he edes ehtivät kaikkeen? No, ennen kuin ähky ja ahdistus iskee, tässä muutama vinkki sinunkin yrityksesi sometien alkuun.

Mieti läsnäolomalli. Yrityksesi ei tarvitse olla esillä ihan joka paikassa. Tärkeintä on olla siellä, missä asiakkaasi ovat. Lähde siis liikkeelle siitä, että tutkit, mitä kanavia oma kohderyhmäsi käyttää aktiivisimmin ja perusta tilit niihin kanaviin. Hoida valitut kanavat huolella ja unohda tarpeettomat kanavat.

Pohdi sisältöstrategia. Millaisen mielikuvan haluat yrityksestäsi rakentaa? Mieti, millaisia julkaisuja juuri sinun yrityksesi tulisi valituissa kanavissa julkaista. Sisältöstrategian teko perustuu siihen, että tunnet kohderyhmäsi ja olet tietoinen, millaista sisältöä he haluavat eri kanavissa seurata. Toimiiko jossain kanavassa pelkkä teksti ja kuva, kun toisessa taas video? Pohdi myös monikanavajulkaisujen mahdollisuudet. Laaditko jokaiseen valitsemaasi kanavaan omanlaisen julkaisun vai voidaanko sama julkaisu linkittää useampaan kanavaan?

Luo aikataulusuunnitelma julkaisuille. Mieti, miten usein yrityksesi on syytä tehdä julkaisuja, että kanavat pysyvät aktiivisina.  Mieti myös, että julkaisut ehditään resurssien puolesta toteuttaa.  Aikatauluna voi olla vaikkapa yksi julkaisu viikossa – tietenkin kanavastakin riippuen. Määrittele millaisia julkaisuja tehdään niin vuosi-, kuukausi- kuin viikkotasolla. Kun sinulla on ennakkoon suunnitelma ja aikataulutus julkaisujen sisällöstä, pystyt valmistelemaan ne jo ennakkoon. Tällaisen perusrungon lisäksi kanaviin on helppo julkaista ajankohtaisia tai muita arkea kuvaavia julkaisuja.

Määrittele sisällöntuottajat. Sinun ei tarvitse jäädä yksin julkaisujen teossa. Apunasi voit hyödyntää ostopalveluiden kautta niin mainostoimistoja, sinun yrityksellesi sopivia vaikuttajia kuin esimerkiksi alan opiskelijoita. Näiden kautta voit saada uusia ideoita tai puhtia myös omaan tuotantoosi.

Seuraa ja kehitä! Monet somekanavat, kuten Facebook, näyttää julkaisujasi sitä laajemmalle yleisölle, mitä enemmän reaktioita (jakoja, tykkäyksiä, kommentteja) julkaisu saa. Tarkastele siis, mitkä julkaisut toimivat parhaiten, mitkä saavat tykkäyksiä sekä jakoja ja kommentteja. Näin varmistat julkaisujesi maksimaalisen näkyvyyden. Muista varmistaa, että organisaatiosi sometili on julkinen tili, jotta julkaisut näkyvät myös muille kuin sivusi tykkääjille. Näin pystyt myös hankkimaan sivuillesi uusia tykkäyksiä. Näiden lisäksi voit tutustua julkaisujen sponsorointiin. Pienellä mainossummalla voit lisätä julkaisujesi näkyvyyttä.

Lopuksi. Älä ota julkaisujen tekoa liian vakavasti. Muista, että ihmiset haluavat nähdä aitoa kuvaa ja tapahtumia. He haluavat samaistua henkilöihin ja tilanteisiin. Mitä paremmin yrityksesi tulee tutuksi, sitä helpommin sitä voidaan lähestyä. Ja viimeisenä, pidä pilke silmäkulmassa – aina.

Ennen kuin ähky ja ahdistus iskee, tässä muutama vinkki sinunkin yrityksesi sometien alkuun.

Heli Kärnä
koulutussuunnittelija
heli.karna(a)syo.fi
@HeliKarna

Maailma muuttuu, muuttuuko yrittäjyys?
Tulevaisuutta muokkaavat voimat niin kutsutut megatrendit sysäävät yrittäjyyden uudelle aikakaudelle. Ilmastonmuutos, globalisaatio, digitalisaatio, kaupungistuminen ja teknologian läpimurrot haastavat meitä samalla ...
Tulevaisuuden tilitoimisto
Tulevaisuuden tilitoimisto on ajan hermolla
Digitalisaatio vaikuttaa vahvasti tilitoimistomaailmaan ja on muuttanut ja tulee muuttamaan lähivuosina niiden toimintaa. Tilitoimistoissa tullaan hyödyntämään entistä enemmän automaatiota, ohjelmistorobotiikkaa ...
Aikuisopiskelua joustavasti verkossa
Opiskelijan kynästä: Opintojen jatkaminen sekä työn ja lapsiperheen arjen yhdistäminen
Yrittäjäperheen kasvatti Työnteko on aina arvotettu perheeni kesken hyvin korkealle ja sillä on aina ollut suuri rooli jo lapsuudestani saakka. ...
Yksinyrittäjälle arjen käytännönläheisiä vinkkejä
Verkostoituminen -arjen käytännönläheisiä vinkkejä
Verkostoituminen on tätä päivää. Teemme sitä joko tiedostaen tai tiedostamatta. Sosiaalinen media on rakentanut ympärillemme aivan uuden verkoston, johon kuulumme ...
SYOblogi. Mistä lähtee oman osaamisen brändäys? Kirjoittajana Satu Haveri, yritystoiminnan kouluttaja.
Mistä lähtee oman osaamisen brändäys?
Mistä lähtee omien vahvuuksien löytäminen? Tällä hetkellä työmaailma elää haastavia aikoja. Töitä on monilla aloilla jopa niin, ettei harjoittelijaa pystytä ...
Itte tekemisen riemuja
Meissä suomalaisissa on paljon ei tartte auttaa-mentaliteettia. Pitäähän se talo itse rakentaa. Ruoka pitää tehdä itse, eineksiä ei ainakaan saa ...