nuoli-alas-ylos-80-sininen

Yhteiskunnallisen yrittäjyyden areena

17 helmikuun, 2020

Liiketoiminta on aina heijastanut yhteiskunnan tilaa ja vaikuttanut sen kehittymiseen. Yhteiskunnallisen yrittäjyyden vahva nousu on seurausta maailman tapahtumista. Pienestä liiketoiminnalla ”hyväntekeväisyyttä” harjoittavasta kulttuuri-ilmiöstä on lähtenyt liikkeelle globaalinen voima, jonka aallot koskettavat laajasti tapaamme toteuttaa liiketoimintaa. On syntynyt moraalin markkinapaikka uudeksi areenaksi. Tämä liikehdintä kirjoittaa uutta tarinaa, joka johtaa polkua kapitalismin reformiin. 

Kuilu julkisen sektorin ja yksityisen sektorin välillä on umpeutumassa juuri yhteiskunnallisten yrittäjien toimesta. Yhteisiä ratkottavia haasteita löytyy ilmastonmuutoksesta, sosiaalisista ongelmista, ikääntymisestä, työttömyydestä yms. Etlan tutkimuksen mukaan jopa 22 000 yritystä pitää itseään yhteiskunnallisena yrityksenä Suomessa. Näiden yritysten ensisijainen tavoite ei ole voiton tavoittelu vaan yhteiskunnallinen vaikuttavuus. Valtaosa liiketoiminnan voitosta käytetään yhteiskunnallisen päämäärän edistämiseen, joka on kirjattuna yrityksen tarkoitukseen. Liiketoiminta on siis väline edistää hyvinvointia, ratkaista sosiaalisia haasteita tai parantaa ympäristön tilaa kaikkien parhaaksi ja silti olla liiketoiminnallisesti kannattavaaYritysmuoto voi olla mikä tahansa. Arvoliitto on yhteiskunnallisten yritysten verkosto, jonka sivuilta löytyvät yhteiskunnallisen yrityksen kriteerit.  

Kuinka yhteiskunnalliset yrittäjät muuttavat maailmaa?

Olen saanut tavata monia visionäärisiä yhteiskunnallisia yrittäjiä, alansa vaikuttavia aktivisteja. Yksi heistä on intialainen opiskelukaverini yliopistolta, joka palasi kotiseudulleen Varanasiin, koska tunsi palavaa halua palvella paikallista yhteisöä ja auttaa heikoimmissa olevia naisia. Hän perusti siskonsa kanssa Assuwa Arth nimisen sosiaalisen yrityksen tarjoten työmahdollisuuksia vammautuneille naisilleToinen tuttuni on japanilaisen Nextidevolution:n perustaja, joka tunnetaan uraauurtavista näkemyksistä ja toiminnasta edistää kulttuurista monimuotoisuutta. Hän on valjastanut muodin välineeksi edistämään vammautuneiden integroitumista yhteiskuntaan. Näillä laajan verkoston omaavilla muutoksen tekijöillä on unelma, tahto ja visio taistella kokemaansa vääryyttä, epäoikeudenmukaisuutta ja köyhyyttä vastaan ja näin muuttaa maailmaa yksi elämä kerrallaan.  

 Tyypillisesti ajatellaan, että nämä yhteiskunnalliset yritykset löytyvät sosiaali- ja terveyspalveluiden, ikääntymisen, asumisen, koulutuksen tai kiertotalouden toimialoilta. Näin ei ole enää. Rahallisen voiton tavoittelun päämäärä on kääntynyt nykyään moraalin ja merkityksellisyyden voittokulkueeksi, joka vetää puoleensa yrittäjiä kaikilta toimialoilta. Taloudellinen voitto ei toimi menestyksen mittarina, kun empatian henki puhaltaaMenestyksen määrittelee vaikuttavuus, joka ilmenee kasvavana hyvinvointina, kestävyytenä, tasa-arvona, oikeudenmukaisuutena ja yhteisön onnellisuutena. 

 Yhteiskunnallisia yrittäjiä yhdistää ruohonjuuritason toiminta. Näiden yritysten voiman pesä on yhteisössä. Ne antavat äänen niille, joiden ääntä ei ole kuultu. Erityistä niille on, että njakavat ideoita toisille, auttavat muita, hyödyntävät verkostoaan, etsivät ja löytävät potentiaalia paikoista, joista kukaan muu ei ole ymmärtänyt edes etsiä. Nämä yrittäjät astuvat areenalle haastaen totutut ajattelumallit siitä, kuinka julkinen ja yksityinen sektori toimivat omilla tonteillaan. He aukaisevat uusia mahdollisuuksia heille, jotka haluavat niitä nähdä. Näitä sillan rakentajia maailma kaipaa. 

FutureBisneksen webinaarisarjassa vuorossa yhteiskunnallinen yrittäjyys

FutureBisnes-webinaarisarjan toinen osa käsittelee yhteiskunnallista yrittäjyyttä. Webinaari pidetään 20.2. klo 14.00 alkaenMaksuton webinaari on tarkoitettu sinulle, jolla on yritys tai idea, jota haluat lähteä jalostamaan tulevaisuuden menestystarinaksi yhteiskunnalliselta pohjalta. Tervetuloa linjoille! 

 

Nina Partanen

Nina Maarit Partanen
Bisnesvalmentaja, Project Impact Oy 

FutureBisnes-hanketta toteuttaa Suomen Yrittäjäopisto ja rahoittaa Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen kautta. 

Yhteiskunnallisia yrittäjiä yhdistää ruohonjuuritason toiminta. Näiden yritysten voiman pesä on yhteisössä. Ne antavat äänen niille, joiden ääntä ei ole kuultu.

Työnantaja ja esimies – kaksi eri roolia
Maatilayritykset tarvitsevat koko ajan enemmän ulkopuolista työvoimaa, koska yrityskoko kasvaa, yritykset erikoistuvat ja toimiala monipuolistuu. Usein maatilalla ei ehkä ajatella ...
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin mahdollisuudet
Yrittäjän digitaidot -valmennus vie pienyrittäjän digimarkkinoinnin seuraavalle tasolle. Nyt vallitsevassa koronatilanteessa, kun fyysisiä kohtaamisia vältetään, on moni yrittäjä ollut sen ...
SYOblogi: Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia. Satu Haveri, yritystoiminnan kouluttaja, Suomen Yrittäjäopisto.
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia
Digitalisaation hyödyntäminen yritystoiminnassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. On aloja, joilla edelleen pärjätään ilman digimarkkinointia, mutta yhä enenevässä määrin se ...
Mitä ihmeen yritysneuvontaa?
 Yritysneuvonnalle on kysyntää! Kuka sitä tekee ja kenelle? Suomen yrityskentästä yli 92 prosenttia yrityksistä luokitellaan mikroyrityksiksi. Tällä tarkoitetaan yrityksiä, jotka ...
Nina Partanen
7 keinoa kiertotalousbisnekseen
Tulevaisuudessa bisneksen ennustetut ansaintamallit siirtyvät yhä enemmän kiertotalouteen, dematerialisaatioon eli tuotteista palveluihin, teknologian hyödyntämiseen optimoinnissa ja jakamistaloudelle*. Kyse ei ole ...
MaatilaCoach toi avoimuutta yhteiseen tekemiseen!
Haastattelimme kevään aikana MaatilaCoach -palvelua käyttänyttä maatilayrittäjä-pariskuntaa. Kokemukset olivat hyvät, ja he lupasivat jakaa ajatuksensa myös muille! ”Kuulimme MaatilaCoach -palvelusta ...