nuoli-alas-ylos-80-sininen

Valmennuksen kautta -vai suoraan liikenneyrittäjätutkintoon?

maaliskuu 14, 2019

Yli kymmenen vuotta pakollisen tavaraliikenneyrittäjäkoulutuksen järjestäjänä oppi huomaamaan, mitkä olivat liikenneyrittäjätutkinnon osa-alueista kurssilaisten vahvoja tai heikompia osaamisalueita. Toisille haasteellisia olivat yrityksen talouteen ja kannattavuuteen liittyvät asiat. Toiset taas kokivat haasteena ulkomaanliikenteeseen liittyvät asiat. Vaikka kurssille osallistuminen vaatikin osallistujilta työstä tai yrityksen toiminnasta poissaoloa, pidettiin koulutusta kuitenkin hyödyllisenä valmentautumisena tutkintoon. Liikenneyrittäjäkurssit valmensivatkin menestyksekkäänä kuljetusyrittäjänä toimimiseen eikä vain tutkinnon suorittamiseen.

Kun liikennepalvelulaki astui voimaan 1.7.2018 poistui myös 140 tunnin pakollinen liikenneyrittäjäkoulutus. EU-direktiivin mukainen tutkintovaatimus kuitenkin säilyi. Yksi liikenneluvan myöntämisen edellytyksistä on ammatillinen pätevyys, joka osoitetaan Traficom:n järjestämässä liikenneyrittäjätutkinnossa.  Liikennelupaa voidaan hakea, kun tutkinto on hyväksytysti suoritettu ja muutkin luvan myöntämisen edellytykset täyttyvät.

Valmennuskurssit hyödyntävät yritystoimintaa

Kurssit eivät valmenna vain tutkinnon läpäisemiseen vaan niistä on hyötyä myös itse yritystoimintaan. Kursseilla pohditaan mm yrityksen perustamista, yritystoiminnan kehittämistä, kuljetustoiminnasta kannattavaksi saamista, yrityksen markkinointia hoidetaan ja työnantajan vastuita ja velvoitteita.

Liikenneyrittäjätutkinnon aihealue on laaja sisältäen siviili-, kauppa- sosiaali- ja vero-oikeutta, yrityksen kaupallista- ja taloudellista johtamista sekä markkinoille pääsyä. Osaamisvaatimuksena näissä aihealueissa on kuljetusyrityksen johtamisessa tarvittava tietojen taso ja käytännön valmiudet. Tutkintotilaisuuksia järjestetään tällä hetkellä vain Helsingissä ja Oulussa.

Tutkinnon suorittamiseen tarvittava osaamisen taso

Ennen tutkintoon osallistumista kannattaakin varmistaa, että on riittävä osaaminen tutkintoon. Jokainen tutkintosuoritus ja uusinta maksaa – kukapa haluaisi heittää rahojaan hukkaan? Traficomin tilastojen mukaan kokelaiden heikkoja osaamisalueita tutkinnon suorituksissa ovat olleet: kirjanpito, palkka- ja työsuhdetta koskeva osaaminen, kustannuslaskenta ja yrittäjän lainsäädännöllisiä velvollisuuksia koskeva tietämys.

Valmennuksien järjestäjillä on tarjolla osaamistasotestejä, joiden avulla voi jo alustavasti arvioida oman osaamisensa tason. Satsaus valmennukseen säästää aikaa ja rahaa tutkinnon uusinnoilta. Valmennuspäivissä saat koulutuksen lisäksi käydä vuoropuhelua alan asiantuntija kanssa sekä tehdä harjoituksia.

Opiskelun tueksi suosittelen hankkimaan joko JAMK:n Tavaraliikenneyrittäjäkirjan tai Skal ry:n Kuljetusyrittäjäksi kirjasarjan (2 kirjaa), jotka kattavat tavaraliikenteen liikenteenharjoittaja-asetuksen kaikki aihe-alueet. Kirja saa olla apuna myös tutkinnon toisen osan suorituksessa.

Katso lisää Suomen Yrittäjäopiston liikenneyrittäjätutkintoon valmentavista koulutuksista

Liikenneyrittäjäkurssit valmensivatkin menestyksekkäänä kuljetusyrittäjänä toimimiseen eikä vain tutkinnon suorittamiseen.

 

Marja-Leena Oravamäki
koulutussuunnittelija
marja-leena.oravamaki(a)syo.fi

Aikuisopiskelua joustavasti verkossa
Opiskelijan kynästä: Opintojen jatkaminen sekä työn ja lapsiperheen arjen yhdistäminen
Yrittäjäperheen kasvatti Työnteko on aina arvotettu perheeni kesken hyvin korkealle ja sillä on aina ollut suuri rooli jo lapsuudestani saakka. ...
Yksinyrittäjälle arjen käytännönläheisiä vinkkejä
Verkostoituminen -arjen käytännönläheisiä vinkkejä
Verkostoituminen on tätä päivää. Teemme sitä joko tiedostaen tai tiedostamatta. Sosiaalinen media on rakentanut ympärillemme aivan uuden verkoston, johon kuulumme ...
SYOblogi. Mistä lähtee oman osaamisen brändäys? Kirjoittajana Satu Haveri, yritystoiminnan kouluttaja.
Mistä lähtee oman osaamisen brändäys?
Mistä lähtee omien vahvuuksien löytäminen? Tällä hetkellä työmaailma elää haastavia aikoja. Töitä on monilla aloilla jopa niin, ettei harjoittelijaa pystytä ...
Itte tekemisen riemuja
Meissä suomalaisissa on paljon ei tartte auttaa-mentaliteettia. Pitäähän se talo itse rakentaa. Ruoka pitää tehdä itse, eineksiä ei ainakaan saa ...
Digitaalinen liiketoiminta
Selätä digiähkysi ja keskity rikastumaan!
Menestyvä maatilayrittäjä seuraa ammatti- ja sanomalehdet verkosta, sukkuloi sujuvasti 74:ssä whatsapp-ryhmässä kommentoiden joka keskustelua. Ilman muuta hän myös analysoi tilannetta ...
Ammatillisen koulutuksen laatu
Kohti huippulaatua
Kohti huippulaatua on julkaisu, jossa ammatillisen koulutuksen laadunhallinnan toivottu suunta kohti vuotta 2030 ilmaistaan. Opetus- ja kulttuuriministeriön uudessa ammatillisen koulutuksen ...