nuoli-alas-ylos-80-sininen

Valmennuksen kautta -vai suoraan liikenneyrittäjätutkintoon?

14 maaliskuun, 2019

Yli kymmenen vuotta pakollisen tavaraliikenneyrittäjäkoulutuksen järjestäjänä oppi huomaamaan, mitkä olivat liikenneyrittäjätutkinnon osa-alueista kurssilaisten vahvoja tai heikompia osaamisalueita. Toisille haasteellisia olivat yrityksen talouteen ja kannattavuuteen liittyvät asiat. Toiset taas kokivat haasteena ulkomaanliikenteeseen liittyvät asiat. Vaikka kurssille osallistuminen vaatikin osallistujilta työstä tai yrityksen toiminnasta poissaoloa, pidettiin koulutusta kuitenkin hyödyllisenä valmentautumisena tutkintoon. Liikenneyrittäjäkurssit valmensivatkin menestyksekkäänä kuljetusyrittäjänä toimimiseen eikä vain tutkinnon suorittamiseen.

Kun liikennepalvelulaki astui voimaan 1.7.2018 poistui myös 140 tunnin pakollinen liikenneyrittäjäkoulutus. EU-direktiivin mukainen tutkintovaatimus kuitenkin säilyi. Yksi liikenneluvan myöntämisen edellytyksistä on ammatillinen pätevyys, joka osoitetaan Traficom:n järjestämässä liikenneyrittäjätutkinnossa.  Liikennelupaa voidaan hakea, kun tutkinto on hyväksytysti suoritettu ja muutkin luvan myöntämisen edellytykset täyttyvät.

Valmennuskurssit hyödyntävät yritystoimintaa

Kurssit eivät valmenna vain tutkinnon läpäisemiseen vaan niistä on hyötyä myös itse yritystoimintaan. Kursseilla pohditaan mm yrityksen perustamista, yritystoiminnan kehittämistä, kuljetustoiminnasta kannattavaksi saamista, yrityksen markkinointia hoidetaan ja työnantajan vastuita ja velvoitteita.

Liikenneyrittäjätutkinnon aihealue on laaja sisältäen siviili-, kauppa- sosiaali- ja vero-oikeutta, yrityksen kaupallista- ja taloudellista johtamista sekä markkinoille pääsyä. Osaamisvaatimuksena näissä aihealueissa on kuljetusyrityksen johtamisessa tarvittava tietojen taso ja käytännön valmiudet. Tutkintotilaisuuksia järjestetään tällä hetkellä vain Helsingissä ja Oulussa.

Tutkinnon suorittamiseen tarvittava osaamisen taso

Ennen tutkintoon osallistumista kannattaakin varmistaa, että on riittävä osaaminen tutkintoon. Jokainen tutkintosuoritus ja uusinta maksaa – kukapa haluaisi heittää rahojaan hukkaan? Traficomin tilastojen mukaan kokelaiden heikkoja osaamisalueita tutkinnon suorituksissa ovat olleet: kirjanpito, palkka- ja työsuhdetta koskeva osaaminen, kustannuslaskenta ja yrittäjän lainsäädännöllisiä velvollisuuksia koskeva tietämys.

Valmennuksien järjestäjillä on tarjolla osaamistasotestejä, joiden avulla voi jo alustavasti arvioida oman osaamisensa tason. Satsaus valmennukseen säästää aikaa ja rahaa tutkinnon uusinnoilta. Valmennuspäivissä saat koulutuksen lisäksi käydä vuoropuhelua alan asiantuntija kanssa sekä tehdä harjoituksia.

Opiskelun tueksi suosittelen hankkimaan joko JAMK:n Tavaraliikenneyrittäjäkirjan tai Skal ry:n Kuljetusyrittäjäksi kirjasarjan (2 kirjaa), jotka kattavat tavaraliikenteen liikenteenharjoittaja-asetuksen kaikki aihe-alueet. Kirja saa olla apuna myös tutkinnon toisen osan suorituksessa.

Katso lisää Suomen Yrittäjäopiston liikenneyrittäjätutkintoon valmentavista koulutuksista

Liikenneyrittäjäkurssit valmensivatkin menestyksekkäänä kuljetusyrittäjänä toimimiseen eikä vain tutkinnon suorittamiseen.

 

Marja-Leena Oravamäki
koulutussuunnittelija
marja-leena.oravamaki(a)syo.fi

Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin mahdollisuudet
Yrittäjän digitaidot -valmennus vie pienyrittäjän digimarkkinoinnin seuraavalle tasolle. Nyt vallitsevassa koronatilanteessa, kun fyysisiä kohtaamisia vältetään, on moni yrittäjä ollut sen ...
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia
Digitalisaation hyödyntäminen yritystoiminnassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. On aloja, joilla edelleen pärjätään ilman digimarkkinointia, mutta yhä enenevässä määrin se ...
Mitä ihmeen yritysneuvontaa?
 Yritysneuvonnalle on kysyntää! Kuka sitä tekee ja kenelle? Suomen yrityskentästä yli 92 prosenttia yrityksistä luokitellaan mikroyrityksiksi. Tällä tarkoitetaan yrityksiä, jotka ...
Nina Partanen
7 keinoa kiertotalousbisnekseen
Tulevaisuudessa bisneksen ennustetut ansaintamallit siirtyvät yhä enemmän kiertotalouteen, dematerialisaatioon eli tuotteista palveluihin, teknologian hyödyntämiseen optimoinnissa ja jakamistaloudelle*. Kyse ei ole ...
MaatilaCoach toi avoimuutta yhteiseen tekemiseen!
Haastattelimme kevään aikana MaatilaCoach -palvelua käyttänyttä maatilayrittäjä-pariskuntaa. Kokemukset olivat hyvät, ja he lupasivat jakaa ajatuksensa myös muille! ”Kuulimme MaatilaCoach -palvelusta ...
Minna Rintamäen blogikirjoitus maatilayrittäjien koulutusmahdollisuuksista
Maailma muuttuu ja pärjätä pitää – Opiskelu kannattaa aina!
”Asioita tulee mietittyä vähän eri kantilta ja omia uskomuksia tulee kyseenalaistettua”, totesi eräs opiskelija palautteessaan. Näin se on tarkoituskin, haastamme ...