Opiskelijoille Wilma | MoodleHenkilökunnalle Office 365 portaali

nuoli-alas-ylos-80-sininen

SYOblogi: Palvelumuotoilu

tammikuu 10, 2019

Palvelumuotoilu puhututtaa ja käsite nousee nykyään esiin aika usein eri yhteyksissä. Mutta mistä palvelumuotoilussa oikein on kyse ja mitä sillä oikeastaan tavoitellaan?

Palvelumuotoilussa asiakkaan näkökulma on suunnittelun lähtökohta

Tänä päivänä palveluiden on oltava todella hyviä pärjätäkseen. Lisäksi digitalisaatio asettaa palveluiden tuottamiselle uudenlaista haastetta eli on vastattava käyttäjien eli asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Ne yritykset, jotka tuntevat asiakkaan tarpeet ja osaavat rakentaa palvelut vastaamaan näitä tarpeita, menestyvät.

Palvelumuotoilussa korostuu se, että asiakkaan näkökulma on suunnittelun lähtökohtana. Tavoitteena on palvelukokemuksen suunnittelu siten, että se vastaa sekä asiakkaan tarpeisiin että yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteitteisiin. Kehittämisen huumassa asiakasnäkökulma kuitenkin saattaa joskus unohtua. Siksi on hyvä, että palvelumuotoiluun liittyvässä keskustelussa muistutetaan juuri siitä tärkeimmästä – siitä, että keskiössä on nimenomaan asiakkaan kokemus ja näkökulma. Se mikä on palvelumuotoilun ydin, tulisi olla myös normaali tapa kehittää liiketoimintaa.

Mietitään asiakkaan palvelupolkuja, palvelutuokioita ja kontaktipisteitä

Palvelumuotoilu voidaan määritellä siten, että se on palvelun suunnittelua ja kehittämistä muotoilun menetelmin. Palvelun suunnitteluun ja kehittämiseen on siis tuotu mukaan tuotemuotoilun käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä.

Palvelumuotoiluprojekteissa lähdetään esimerkiksi pohtimaan ja tutkimaan asiakkaan palvelupolkuja, palvelutuokioita ja kontaktipisteitä. Lisäksi palvelun muotoiluun ja kehittämiseen on olemassa paljon erilaisia menetelmiä ja työkaluja, joiden avulla voidaan kehittää uusia asiakaslähtöisiä ideoita ja toimintamalleja. Näitä ovat esimerkiksi luotaimet, prototyyppaus ja tarinankerronta.

Muoti-ilmiöstä jatkuvaan toimintaan

Palvelumuotoilu on aidosti asiakaskeskeinen lähestymistapa, jolla pyritään luomaan erinomaisia ja elämyksellisiä asiakaskokemuksia. Palvelumuotoilussa ei ole kyse muoti-ilmiöstä, vaan se kestää aikaa ja sen tulisi olla jatkuvaa toimintaa jokaisessa yrityksessä ja organisaatiossa. Palvelumuotoilun osaajat vievät yrityksiä ja organisaatioita kohti asiakaskeskeisempää kulttuuria, auttavat kehittämään palveluita, rakentamaan parempia asiakaskokemuksia ja luomaan uudenlaista liiketoimintaa.

 

Palvelumuotoiluun liittyviä opintoja löytyy Suomen Yrittäjäopistolla mm liiketoiminnan perustutkinnosta

Maiju Tuomaala
yritystoiminnan kouluttaja
maiju.tuomaala(a)syo.fi
@MaijuTuomaala

Keskiössä on nimenomaan asiakkaan kokemus ja näkökulma

Yksinyrittäjäakatemia -Sopiiko se minulle?
Yksinyrittäjät ovat iso joukko, joka ei usein erityistä huomiota saa. Me SYO:ssa aloitimme vuosi sitten Yksinyrittäjäakatemian ensimmäiset pilottiryhmät ja hyvistä ...
PK-yrittäjä, turvaa bisneksesi!
Yritysturvallisuustoiminnalla suojataan yritykselle tärkeitä arvoja kuten henkilöstöä, toimintaa, tietoa, mainetta ja omaisuutta/ toimitiloja ja ympäristöä. Siihen kiteytyvät niin yrityksen laatujohtaminen, ...
Tulevaisuus nurkan takana – Yritysideat uusiin puihin?
Tulevaisuustutkija Ilkka Halavan mukaan liiketoimintaympäristöjen osalta elämme murroskautta, joka on verrattavissa suuruudeltaan aikaan, jolloin sähkö ja öljy keksittiin. Isoja ja ...
SYOblogi: Palvelumuotoilu
Palvelumuotoilu puhututtaa ja käsite nousee nykyään esiin aika usein eri yhteyksissä. Mutta mistä palvelumuotoilussa oikein on kyse ja mitä sillä ...
SYOblogi: Mielekästä työtä tulevaisuuden työpaikassa
Elämme jatkuvan muutoksen maailmassa, jossa työntekijät ja työpaikat joutuvat sopeutumaan erilaisiin toimintaympäristön muutoksiin yhä nopeutuvassa rytmissä. Miten kehittää työpaikkaa kohti ...