nuoli-alas-ylos-80-sininen

SYOblogi: Palvelumuotoilu

10 tammikuun, 2019

Palvelumuotoilu puhututtaa ja käsite nousee nykyään esiin aika usein eri yhteyksissä. Mutta mistä palvelumuotoilussa oikein on kyse ja mitä sillä oikeastaan tavoitellaan?

Palvelumuotoilussa asiakkaan näkökulma on suunnittelun lähtökohta

Tänä päivänä palveluiden on oltava todella hyviä pärjätäkseen. Lisäksi digitalisaatio asettaa palveluiden tuottamiselle uudenlaista haastetta eli on vastattava käyttäjien eli asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Ne yritykset, jotka tuntevat asiakkaan tarpeet ja osaavat rakentaa palvelut vastaamaan näitä tarpeita, menestyvät.

Palvelumuotoilussa korostuu se, että asiakkaan näkökulma on suunnittelun lähtökohtana. Tavoitteena on palvelukokemuksen suunnittelu siten, että se vastaa sekä asiakkaan tarpeisiin että yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteitteisiin. Kehittämisen huumassa asiakasnäkökulma kuitenkin saattaa joskus unohtua. Siksi on hyvä, että palvelumuotoiluun liittyvässä keskustelussa muistutetaan juuri siitä tärkeimmästä – siitä, että keskiössä on nimenomaan asiakkaan kokemus ja näkökulma. Se mikä on palvelumuotoilun ydin, tulisi olla myös normaali tapa kehittää liiketoimintaa.

Mietitään asiakkaan palvelupolkuja, palvelutuokioita ja kontaktipisteitä

Palvelumuotoilu voidaan määritellä siten, että se on palvelun suunnittelua ja kehittämistä muotoilun menetelmin. Palvelun suunnitteluun ja kehittämiseen on siis tuotu mukaan tuotemuotoilun käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä.

Palvelumuotoiluprojekteissa lähdetään esimerkiksi pohtimaan ja tutkimaan asiakkaan palvelupolkuja, palvelutuokioita ja kontaktipisteitä. Lisäksi palvelun muotoiluun ja kehittämiseen on olemassa paljon erilaisia menetelmiä ja työkaluja, joiden avulla voidaan kehittää uusia asiakaslähtöisiä ideoita ja toimintamalleja. Näitä ovat esimerkiksi luotaimet, prototyyppaus ja tarinankerronta.

Muoti-ilmiöstä jatkuvaan toimintaan

Palvelumuotoilu on aidosti asiakaskeskeinen lähestymistapa, jolla pyritään luomaan erinomaisia ja elämyksellisiä asiakaskokemuksia. Palvelumuotoilussa ei ole kyse muoti-ilmiöstä, vaan se kestää aikaa ja sen tulisi olla jatkuvaa toimintaa jokaisessa yrityksessä ja organisaatiossa. Palvelumuotoilun osaajat vievät yrityksiä ja organisaatioita kohti asiakaskeskeisempää kulttuuria, auttavat kehittämään palveluita, rakentamaan parempia asiakaskokemuksia ja luomaan uudenlaista liiketoimintaa.

 

Palvelumuotoiluun liittyviä opintoja löytyy Suomen Yrittäjäopistolla mm liiketoiminnan perustutkinnosta

Maiju Tuomaala
yritystoiminnan kouluttaja
maiju.tuomaala(a)syo.fi
@MaijuTuomaala

Keskiössä on nimenomaan asiakkaan kokemus ja näkökulma

Kasvatustieteilijä yrittäjyyttä oppimassa
Olen kasvatustieteiden tohtori. Pidän ihmisistä ja tutkimisesta, mutta karsastan rahasta puhumista. Huono yhdistelmä yrittäjyyden näkökulmasta. Ei sillä, että yrittäjän ei ...
Työnantaja ja esimies – kaksi eri roolia
Maatilayritykset tarvitsevat koko ajan enemmän ulkopuolista työvoimaa, koska yrityskoko kasvaa, yritykset erikoistuvat ja toimiala monipuolistuu. Usein maatilalla ei ehkä ajatella ...
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin mahdollisuudet
Yrittäjän digitaidot -valmennus vie pienyrittäjän digimarkkinoinnin seuraavalle tasolle. Nyt vallitsevassa koronatilanteessa, kun fyysisiä kohtaamisia vältetään, on moni yrittäjä ollut sen ...
SYOblogi: Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia. Satu Haveri, yritystoiminnan kouluttaja, Suomen Yrittäjäopisto.
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia
Digitalisaation hyödyntäminen yritystoiminnassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. On aloja, joilla edelleen pärjätään ilman digimarkkinointia, mutta yhä enenevässä määrin se ...
Mitä ihmeen yritysneuvontaa?
 Yritysneuvonnalle on kysyntää! Kuka sitä tekee ja kenelle? Suomen yrityskentästä yli 92 prosenttia yrityksistä luokitellaan mikroyrityksiksi. Tällä tarkoitetaan yrityksiä, jotka ...
Nina Partanen
7 keinoa kiertotalousbisnekseen
Tulevaisuudessa bisneksen ennustetut ansaintamallit siirtyvät yhä enemmän kiertotalouteen, dematerialisaatioon eli tuotteista palveluihin, teknologian hyödyntämiseen optimoinnissa ja jakamistaloudelle*. Kyse ei ole ...