nuoli-alas-ylos-80-sininen

SYOblogi: Palvelumuotoilu

10 tammikuun, 2019

Palvelumuotoilu puhututtaa ja käsite nousee nykyään esiin aika usein eri yhteyksissä. Mutta mistä palvelumuotoilussa oikein on kyse ja mitä sillä oikeastaan tavoitellaan?

Palvelumuotoilussa asiakkaan näkökulma on suunnittelun lähtökohta

Tänä päivänä palveluiden on oltava todella hyviä pärjätäkseen. Lisäksi digitalisaatio asettaa palveluiden tuottamiselle uudenlaista haastetta eli on vastattava käyttäjien eli asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Ne yritykset, jotka tuntevat asiakkaan tarpeet ja osaavat rakentaa palvelut vastaamaan näitä tarpeita, menestyvät.

Palvelumuotoilussa korostuu se, että asiakkaan näkökulma on suunnittelun lähtökohtana. Tavoitteena on palvelukokemuksen suunnittelu siten, että se vastaa sekä asiakkaan tarpeisiin että yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteitteisiin. Kehittämisen huumassa asiakasnäkökulma kuitenkin saattaa joskus unohtua. Siksi on hyvä, että palvelumuotoiluun liittyvässä keskustelussa muistutetaan juuri siitä tärkeimmästä – siitä, että keskiössä on nimenomaan asiakkaan kokemus ja näkökulma. Se mikä on palvelumuotoilun ydin, tulisi olla myös normaali tapa kehittää liiketoimintaa.

Mietitään asiakkaan palvelupolkuja, palvelutuokioita ja kontaktipisteitä

Palvelumuotoilu voidaan määritellä siten, että se on palvelun suunnittelua ja kehittämistä muotoilun menetelmin. Palvelun suunnitteluun ja kehittämiseen on siis tuotu mukaan tuotemuotoilun käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä.

Palvelumuotoiluprojekteissa lähdetään esimerkiksi pohtimaan ja tutkimaan asiakkaan palvelupolkuja, palvelutuokioita ja kontaktipisteitä. Lisäksi palvelun muotoiluun ja kehittämiseen on olemassa paljon erilaisia menetelmiä ja työkaluja, joiden avulla voidaan kehittää uusia asiakaslähtöisiä ideoita ja toimintamalleja. Näitä ovat esimerkiksi luotaimet, prototyyppaus ja tarinankerronta.

Muoti-ilmiöstä jatkuvaan toimintaan

Palvelumuotoilu on aidosti asiakaskeskeinen lähestymistapa, jolla pyritään luomaan erinomaisia ja elämyksellisiä asiakaskokemuksia. Palvelumuotoilussa ei ole kyse muoti-ilmiöstä, vaan se kestää aikaa ja sen tulisi olla jatkuvaa toimintaa jokaisessa yrityksessä ja organisaatiossa. Palvelumuotoilun osaajat vievät yrityksiä ja organisaatioita kohti asiakaskeskeisempää kulttuuria, auttavat kehittämään palveluita, rakentamaan parempia asiakaskokemuksia ja luomaan uudenlaista liiketoimintaa.

 

Palvelumuotoiluun liittyviä opintoja löytyy Suomen Yrittäjäopistolla mm liiketoiminnan perustutkinnosta

Maiju Tuomaala
yritystoiminnan kouluttaja
maiju.tuomaala(a)syo.fi
@MaijuTuomaala

Keskiössä on nimenomaan asiakkaan kokemus ja näkökulma

Vuokko Kraatari kysyy SYOblogissa oletko mielesihyvittäjä?
Oletko mielesihyvittäjä?
Olipa kerran maatilayrittäjä, jolla oli kaikki hyvin. Pihassa oli uuden karheat koneet, navetassa huippukarja, pankkitilillä rahaa ja perheasiat kunnossa. Hänellä oli ...
Mirkka kirjoittaa SYOblogissa hyvinvoinnin merkityksestä organisaatiolle
Kun voidaan hyvin, voidaan mitä vain!
  Mikä innostaa ihmisiä, lisää viihtyisyyttä sekä tunnetta terveydestä ja turvallisuudesta työssä? Työhyvinvointi on sekä yksilön että työyhteisön kokemus, ja ...
SYOblogi, Uudelle uralle räätälöidyn koulutuksen kautta, Virpi Viitanen.
Uudelle uralle räätälöidyn koulutuksen kautta
Oppilaitoksissa on tarjolla erilaisia koulutuksia, joissa on määritelty sisältö. Mitäpä jos tarvitset ja haluat mahdollisuuden räätälöidä itsellesi, tilanteeseesi sopivan koulutuksen? ...
Työllistä taidolla – Hangosta Petsamoon!
Suomen Yrittäjäopisto on toteuttanut valtakunnallista ja asiakkaille maksutonta Työllistä taidolla -palvelua mikro- ja yksinyrittäjille pian lähes kaksi vuotta. Tätä palvelua ...
Koulutusassistenttina Suomen Yrittäjäopistolla – lankojen koossa pitämistä ja muutoksen kesyttämistä
Olen työskennellyt Suomen Yrittäjäopistolla yli kymmenen vuotta. Työtehtäväni, nimikkeeni sekä erilaiset ohjelmat ovat tässä ajassa hieman muuttuneet, mutta työssäni päivittäin ...
Minna Mattila, Suomen Yrittäjäopisto.
RekryKoulutus tähtää suoraan työhön!
Työlle tekijä nopealla aikataululla Brändilähettiläs, palkanlaskija, apuvälinemekaanikko, kunnossapidon asentaja, IV-ammattilainen, välinehuoltaja, logistiikkatyöntekijä, maatalouskoneasentaja, 3D-suunnittelija, CNC-koneistaja, vanhustyöntekijä, maastosuunnittelija, bitumieristäjä, eläintenhoitaja, kaihdintyöntekijä… ...