nuoli-alas-ylos-80-sininen

SYOblogi: Palvelumuotoilu

10 tammikuun, 2019

Palvelumuotoilu puhututtaa ja käsite nousee nykyään esiin aika usein eri yhteyksissä. Mutta mistä palvelumuotoilussa oikein on kyse ja mitä sillä oikeastaan tavoitellaan?

Palvelumuotoilussa asiakkaan näkökulma on suunnittelun lähtökohta

Tänä päivänä palveluiden on oltava todella hyviä pärjätäkseen. Lisäksi digitalisaatio asettaa palveluiden tuottamiselle uudenlaista haastetta eli on vastattava käyttäjien eli asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Ne yritykset, jotka tuntevat asiakkaan tarpeet ja osaavat rakentaa palvelut vastaamaan näitä tarpeita, menestyvät.

Palvelumuotoilussa korostuu se, että asiakkaan näkökulma on suunnittelun lähtökohtana. Tavoitteena on palvelukokemuksen suunnittelu siten, että se vastaa sekä asiakkaan tarpeisiin että yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteitteisiin. Kehittämisen huumassa asiakasnäkökulma kuitenkin saattaa joskus unohtua. Siksi on hyvä, että palvelumuotoiluun liittyvässä keskustelussa muistutetaan juuri siitä tärkeimmästä – siitä, että keskiössä on nimenomaan asiakkaan kokemus ja näkökulma. Se mikä on palvelumuotoilun ydin, tulisi olla myös normaali tapa kehittää liiketoimintaa.

Mietitään asiakkaan palvelupolkuja, palvelutuokioita ja kontaktipisteitä

Palvelumuotoilu voidaan määritellä siten, että se on palvelun suunnittelua ja kehittämistä muotoilun menetelmin. Palvelun suunnitteluun ja kehittämiseen on siis tuotu mukaan tuotemuotoilun käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä.

Palvelumuotoiluprojekteissa lähdetään esimerkiksi pohtimaan ja tutkimaan asiakkaan palvelupolkuja, palvelutuokioita ja kontaktipisteitä. Lisäksi palvelun muotoiluun ja kehittämiseen on olemassa paljon erilaisia menetelmiä ja työkaluja, joiden avulla voidaan kehittää uusia asiakaslähtöisiä ideoita ja toimintamalleja. Näitä ovat esimerkiksi luotaimet, prototyyppaus ja tarinankerronta.

Muoti-ilmiöstä jatkuvaan toimintaan

Palvelumuotoilu on aidosti asiakaskeskeinen lähestymistapa, jolla pyritään luomaan erinomaisia ja elämyksellisiä asiakaskokemuksia. Palvelumuotoilussa ei ole kyse muoti-ilmiöstä, vaan se kestää aikaa ja sen tulisi olla jatkuvaa toimintaa jokaisessa yrityksessä ja organisaatiossa. Palvelumuotoilun osaajat vievät yrityksiä ja organisaatioita kohti asiakaskeskeisempää kulttuuria, auttavat kehittämään palveluita, rakentamaan parempia asiakaskokemuksia ja luomaan uudenlaista liiketoimintaa.

 

Palvelumuotoiluun liittyviä opintoja löytyy Suomen Yrittäjäopistolla mm liiketoiminnan perustutkinnosta

Maiju Tuomaala
yritystoiminnan kouluttaja
maiju.tuomaala(a)syo.fi
@MaijuTuomaala

Keskiössä on nimenomaan asiakkaan kokemus ja näkökulma

MaatilaCoach toi avoimuutta yhteiseen tekemiseen!
Haastattelimme kevään aikana MaatilaCoach -palvelua käyttänyttä maatilayrittäjä-pariskuntaa. Kokemukset olivat hyvät, ja he lupasivat jakaa ajatuksensa myös muille! ”Kuulimme MaatilaCoach -palvelusta ...
Minna Rintamäen blogikirjoitus maatilayrittäjien koulutusmahdollisuuksista
Maailma muuttuu ja pärjätä pitää – Opiskelu kannattaa aina!
”Asioita tulee mietittyä vähän eri kantilta ja omia uskomuksia tulee kyseenalaistettua”, totesi eräs opiskelija palautteessaan. Näin se on tarkoituskin, haastamme ...
Etäopiskelua työn ohella
Etäopiskelua työn ohella
Kokemuksiaan omasta opiskelusta taloushallinnon koulutuksissa kirjoittavat Anu Öhberg ja Roosa Nousiainen, jotka työskentelevät samassa tilitoimistossa Keravalla. Anu ja Roosa opiskelivat ...
Onnea valmistuneille
Onnea valmistuneille!
Olemme tottuneet siihen, että keväinen lukukauden loppuminen tarkoittaa todistusten saamista ja valmistujaisjuhlien viettämistä. Nyt saamme seurata ilmoituksia virtuaalisista valmistumistilaisuuksista ja ...
Snowman-hanke auttaa yrityksiä uudistamaan toimintaansa. Syoblogi.
SNOwMan-hanke auttaa yrityksiä uudistamaan toimintaansa
Business Finlandin ja ELY-keskuksen koronatuetkin perustuvat suuressa määrin yrityksen kehittämiseen. Yrityksissä onkin viime aikoina kuumeisesti pohdittu, mitä voidaan kehittää mahdollisen ...
Kun kouluttaja ja maatilayrittäjä verkkoon menivät
Korona laittoi asioita uuteen järjestykseen myös maatilayrittäjien valmennusten suhteen. SYOagrin valmennusryhmät olivat maaliskuussa haasteen edessä, kun kaikki kokoontumiset kevään ajalta peruuntuivat. Kouluttajilla oli sovittuna myös Neuvo2020 -käyntejä asiakkaille, joiden ...