nuoli-alas-ylos-80-sininen

SYOblogi: Palvelumuotoilu

tammikuu 10, 2019

Palvelumuotoilu puhututtaa ja käsite nousee nykyään esiin aika usein eri yhteyksissä. Mutta mistä palvelumuotoilussa oikein on kyse ja mitä sillä oikeastaan tavoitellaan?

Palvelumuotoilussa asiakkaan näkökulma on suunnittelun lähtökohta

Tänä päivänä palveluiden on oltava todella hyviä pärjätäkseen. Lisäksi digitalisaatio asettaa palveluiden tuottamiselle uudenlaista haastetta eli on vastattava käyttäjien eli asiakkaiden muuttuviin tarpeisiin. Ne yritykset, jotka tuntevat asiakkaan tarpeet ja osaavat rakentaa palvelut vastaamaan näitä tarpeita, menestyvät.

Palvelumuotoilussa korostuu se, että asiakkaan näkökulma on suunnittelun lähtökohtana. Tavoitteena on palvelukokemuksen suunnittelu siten, että se vastaa sekä asiakkaan tarpeisiin että yrityksen liiketoiminnallisiin tavoitteitteisiin. Kehittämisen huumassa asiakasnäkökulma kuitenkin saattaa joskus unohtua. Siksi on hyvä, että palvelumuotoiluun liittyvässä keskustelussa muistutetaan juuri siitä tärkeimmästä – siitä, että keskiössä on nimenomaan asiakkaan kokemus ja näkökulma. Se mikä on palvelumuotoilun ydin, tulisi olla myös normaali tapa kehittää liiketoimintaa.

Mietitään asiakkaan palvelupolkuja, palvelutuokioita ja kontaktipisteitä

Palvelumuotoilu voidaan määritellä siten, että se on palvelun suunnittelua ja kehittämistä muotoilun menetelmin. Palvelun suunnitteluun ja kehittämiseen on siis tuotu mukaan tuotemuotoilun käyttäjälähtöisen suunnittelun menetelmiä.

Palvelumuotoiluprojekteissa lähdetään esimerkiksi pohtimaan ja tutkimaan asiakkaan palvelupolkuja, palvelutuokioita ja kontaktipisteitä. Lisäksi palvelun muotoiluun ja kehittämiseen on olemassa paljon erilaisia menetelmiä ja työkaluja, joiden avulla voidaan kehittää uusia asiakaslähtöisiä ideoita ja toimintamalleja. Näitä ovat esimerkiksi luotaimet, prototyyppaus ja tarinankerronta.

Muoti-ilmiöstä jatkuvaan toimintaan

Palvelumuotoilu on aidosti asiakaskeskeinen lähestymistapa, jolla pyritään luomaan erinomaisia ja elämyksellisiä asiakaskokemuksia. Palvelumuotoilussa ei ole kyse muoti-ilmiöstä, vaan se kestää aikaa ja sen tulisi olla jatkuvaa toimintaa jokaisessa yrityksessä ja organisaatiossa. Palvelumuotoilun osaajat vievät yrityksiä ja organisaatioita kohti asiakaskeskeisempää kulttuuria, auttavat kehittämään palveluita, rakentamaan parempia asiakaskokemuksia ja luomaan uudenlaista liiketoimintaa.

 

Palvelumuotoiluun liittyviä opintoja löytyy Suomen Yrittäjäopistolla mm liiketoiminnan perustutkinnosta

Maiju Tuomaala
yritystoiminnan kouluttaja
maiju.tuomaala(a)syo.fi
@MaijuTuomaala

Keskiössä on nimenomaan asiakkaan kokemus ja näkökulma

Palkanlaskija -onko vuosilomalain muutokset sinulla jo selvillä?
Vuosilomalain muutos astui voimaan 1.4.2019. Uudistus keskittyy pitkien sairaslomien tai lääkinnällisten kuntoutusten kerryttämiin vapaapäiviin, jotka ovat työssäolon veroisia päiviä. Muutos ...
Mikä on nopeuden merkitys liiketoiminnassa, osa 2
Aikaisemmassa blogissani (http://syoblogi.blogspot.com/2018/05/) todettiin prosessin läpimenoajan nopeuttamisen olevan (yleensä) erittäin keskeinen tekijä parannettaessa yrityksen tuloksellisuutta. Seuraava looginen kysymys luonnollisesti on:  ...
Pehtoori nimeltä Siri
Wikipedian mukaan digitalisaatiolla tarkoitetaan digitaalisen tietotekniikan yleistymistä arkielämän toiminnoissa. Se on poistanut aikaan, tilaan, tiedonsaantiin ja osallistumiseen liittyviä rajoituksia kansalaisten ...
Vision, suunnittelun ja priorisoinnin merkitys
Yrittäjän arjesta saattaa herkästi tulla ”tulipalojen sammuttamista”. Arki menee käytännön asioiden hoitamiseen ja ei-kiireellisten, mutta tärkeiden toimenpiteiden suunnittelulle ja eteenpäin ...
Liikeidea – helppo nakki?
Hyvän, toimivan ja menestyvän yrityksen perustaminen alkaa siitä, että yritysidea jalostetaan toimivaksi liikeideaksi ja edelleen liiketoimintatoimintasuunnitelmaksi kannattavuuslaskelmineen. Liikeidean tulisi vastata ...
Paranna työn tekemisen tehokkuutta tieto- ja viestintätekniikan koulutusten kautta
Tieto- ja viestintätekniikan perustutkinto, eli tutummin datanomikoulutus, elää murroksen aikaa. Kun ala kehittyy harppauksin, loppuvuoteen lupailtua tutkinnon perusteiden uudistumista on ...