SYOblogi: SNOwMan-hanke auttaa yrityksiä uudistamaan toimintaansa, Tapio Vuorenmaa.

SNOwMan-hanke auttaa yrityksiä uudistamaan toimintaansa

Business Finlandin ja ELY-keskuksen koronatuetkin perustuvat suuressa määrin yrityksen kehittämiseen. Yrityksissä onkin viime aikoina kuumeisesti pohdittu, mitä voidaan kehittää mahdollisen tuen avulla ja mitkä toimenpiteet täyttävät tuen saannin edellytykset. Joissakin yrityksissä on jopa havaittavissa tietynlaista ”kehittämisen tuskaa”.

On kuitenkin ehkä niin, että hyvät kehittämisideat eivät välttämättä synny kiireellä ja pakkosaumassa. Useimmiten vankan pohjan kehittämiselle tarjoaa yrityksen nykytilanteen selkeä hahmottaminen ja konkreettinen visio. Vanha sananlasku Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty pätee tässäkin kohdin. Yrityksen kehittäminen tulisikin nähdä ja toteuttaa jatkuvana toimintana.

Neuvonta yrityksen kehittämisen apuna

Kansainvälisessä SNOwMan-hankkeessa kehitetään työkaluja ja neuvontaprosessia, jotka toimivat apuna yrityksen kehittämisessä.

Hanke keskittyy erityisesti ei-teknologisiin innovaatioihin. Ne liittyvät uusien toimintatapojen suunnitteluun ja kehittämiseen esimerkiksi markkinoinnissa ja tuotantoprosesseissa. Myös uusien tuotteiden ja palvelujen kehittäminen kuuluvat ei-teknologisten innovaatioiden piiriin.

Innovaatioiden ei tarvitse aina olla kokonaan uusia, riittää että ne ovat kyseiselle yritykselle uusia. Hankkeessa testataan osallistuville yrityksille kuusivaiheista neuvontaprosessia, jossa on mahdollista huomioida yksilöllisesti asiakkaan tarpeita.

Nykytilan kartoituksen jälkeen määritellään kehittämiskohteet erilaisia työkaluja käyttäen. Sen jälkeen määritellään konkreettiset tavoitteet ja kehittämistoimenpiteet, joilla tavoitteisiin päästään. Lisäksi kartoitetaan tukea, jota tarvitaan kehittämistoimenpiteiden toteuttamiseen.

Yrityksen kehittämisen ei tarvitse aina olla suurta ja mullistavaa.

Tapio Vuorenmaa

Tällainen neuvontaprosessi kestää keskimäärin muutamasta kuukaudesta reiluun puoleen vuoteen. Tällä tavoin pyritään myös varmistamaan innovaatioiden siirtymistä yrityksen käytännön toimintaan.

Kehittämisen ei tarvitse aina olla suurta ja mullistavaa

Sana innovaatio herättää usein mielikuvan jostakin toimintaan liittyvästä suuresta kehitysloikasta.

Käytännössä uusilla ja pienin kustannuksin toteutettavillakin ideoilla voi olla merkitystä yrityksen kannattavuuteen sekä toimintaedellytysten parantumiseen ja säilymiseen. Tästä esimerkkinä on muun muassa gourmet-ravintoloiden annosten toimitukset kotiovelle tai uusien digitaalisten yhteyksien hyödyntäminen tilanteessa, jossa henkilöiden välillä tapahtuvaa kohtaamisten määrää on suositeltu rajoitettavaksi.

Nämä kaksi asiaa yhdistämällä voidaan tarjota esimerkiksi lisäpalvelu, jossa on mahdollista reaaliaikaisesti kotona seurata Michelin-kokin toimia hänen valmistaessaan asiakkaan annosta.

Lue lisää


SNOwMan-hanketta rahoitetaan Euroopan aluekehitysrahaston Itämeren alueen ohjelmasta (Interreg Baltic Sea Region).

SNOwMan-hanke.
SNOwMan-hankkeen logo

Tapio Vuorenmaa
yrityspalvelupäällikkö
tapio.vuorenmaa(a)syo.fi

Arkistot