nuoli-alas-ylos-80-sininen

Selätä digiähkysi ja keskity rikastumaan!

30 lokakuun, 2019

Menestyvä maatilayrittäjä seuraa ammatti- ja sanomalehdet verkosta, sukkuloi sujuvasti 74:ssä whatsapp-ryhmässä kommentoiden joka keskustelua. Ilman muuta hän myös analysoi tilannetta lypsyrobotin, kuivuriautomatiikan tai ruokkijan hälyttäessä, muistaa lukea blogit, neuvot, uusimmat lakisäädökset, maailmanmarkkinoiden tilan, kaurasadon laatumääritteet ja maitotankin lämpötilan, sekä tietenkin vielä vahdata uusimmat juorut, konkurssi-ilmoitukset ja Maajussit -ryhmän viikonloppuketjut. Tietenkin hän seuraa myös uusia tutkimuksia, kokeita, koko Suomen alaa koskevia hankkeita, viittä sähköpostia ja vielä puolison ja lasten harrastusten ilmoittautumisapplikaatioita. Niin ja säätä.  Kolmesta palvelusta. Ja kaikki hyvällä ajalla ja kaikessa rauhassa, eikö niin? No ei tietenkään! 

Koska siitä tulee ähky!  

Ähkyssä me turhaudumme ja pitäydymme siinä minkä tiedämme. Tutussa ja turvallisessa sekä minimitietomäärässä. Kun emme enää tiedä, mikä tieto on tärkeää, mihin tulisi reagoida, ja mikä soveltuu omaan tilanteeseen, on digitalisaation tuomat hyödyt kadotettu. 

Digitalisaatio ja sen moninaiset sovellukset ovat kuitenkin ennen kaikkea auttamassa ihmisiä johtamaan tiedolla ja tuottamaan tuloksia. Sen avulla saadaan arvokasta ja reaaliaikaista mittarilukemaa oman tekemisen tasosta ja tuotannon tilasta sekä helpotetaan arkista kanssakäymistä. Digitalisaatio voidaan vielä jossain ajatella uuden investoimisena, vaikka oikeasti se on jo siinä jokapäiväisessä lypsykoneessa ja traktorissakin kiinni tuottamassa sellaista tietoa, jolla maatilan tilannekuvaa voidaan hahmottaa ja tulosta parantaa. 

Vai mitäpä luulet, oletko sittenkin saattanut jättää ne konemyyjän esittelemät ominaisuudet katsomatta ja tulosteet lukematta? Se on tavallista, mutta onneksi ne ovat siellä edelleen odottamassa kurkkaustasi. 

Tärkeintä on löytää oleelliset ja itselle soveltuvat seurattavat asiat tietotulvasta. Ne eivät välttämättä ole niitä suodattamattomia ja mielipidevärittyneitä facebook -keskustelujen tuloksia tai keskimääräisiä tilastofaktoja. Mutta ne voivat olla sen lypsyrobotin virtaus- ja tehokkuusmittauksia tai viljan markkinahinnan kehityskäyriä. Sellaisia asioita, jotka vaikuttavat tuotannon tulokseen ja viivan alle jäävään lukemaan sekä poistavat stressiä, huolehtimista ja vähentävät omia työtunteja. 

Näitä oleellisia asioita on mietitty yhdessä maatilayrittäjien kanssa suoraan tiloilla Digi tehokäyttöön maatiloilla -hankkeessa. Näkökulmaksi on otettu tuotannon tehostaminen sekä digin kytkös johtamiseen. Havaintona on, että mittarimassasta on mahdollista löytää jokaiselle oma sopiva yhdistelmä, kunhan tuotannon ohjaukseen on myös paneuduttu ja sitä halutaan kehittää. 

Digi -hakuammunnan ja surffailun sijasta päätä sinäkin olla kovan luokan data-analyytikko ja panosta aikaasi tietolähteisiin, joita hyödyntämällä saat parhaan tuloksen yrityksestäsi. Vähemmän on enemmän ja laadukasta, myös aikaa ja rahaa!  

Minna Rintamaki

Minna Rintamäki
yritystoiminnan kouluttaja
minna.rintamaki(a)syo.fi

Tärkeintä on löytää oleelliset ja itselle soveltuvat seurattavat asiat tietotulvasta

PS: Suomen Yrittäjäopisto ja DNA Finland tarjoavat yrittäjille maksuttoman Digiakatemian! Tutustu asiaan ja ota bitit haltuun jo tänään! http://bit.ly/yrittajanakatemia 

Työnantaja ja esimies – kaksi eri roolia
Maatilayritykset tarvitsevat koko ajan enemmän ulkopuolista työvoimaa, koska yrityskoko kasvaa, yritykset erikoistuvat ja toimiala monipuolistuu. Usein maatilalla ei ehkä ajatella ...
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin mahdollisuudet
Yrittäjän digitaidot -valmennus vie pienyrittäjän digimarkkinoinnin seuraavalle tasolle. Nyt vallitsevassa koronatilanteessa, kun fyysisiä kohtaamisia vältetään, on moni yrittäjä ollut sen ...
SYOblogi: Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia. Satu Haveri, yritystoiminnan kouluttaja, Suomen Yrittäjäopisto.
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia
Digitalisaation hyödyntäminen yritystoiminnassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. On aloja, joilla edelleen pärjätään ilman digimarkkinointia, mutta yhä enenevässä määrin se ...
Mitä ihmeen yritysneuvontaa?
 Yritysneuvonnalle on kysyntää! Kuka sitä tekee ja kenelle? Suomen yrityskentästä yli 92 prosenttia yrityksistä luokitellaan mikroyrityksiksi. Tällä tarkoitetaan yrityksiä, jotka ...
Nina Partanen
7 keinoa kiertotalousbisnekseen
Tulevaisuudessa bisneksen ennustetut ansaintamallit siirtyvät yhä enemmän kiertotalouteen, dematerialisaatioon eli tuotteista palveluihin, teknologian hyödyntämiseen optimoinnissa ja jakamistaloudelle*. Kyse ei ole ...
MaatilaCoach toi avoimuutta yhteiseen tekemiseen!
Haastattelimme kevään aikana MaatilaCoach -palvelua käyttänyttä maatilayrittäjä-pariskuntaa. Kokemukset olivat hyvät, ja he lupasivat jakaa ajatuksensa myös muille! ”Kuulimme MaatilaCoach -palvelusta ...