nuoli-alas-ylos-80-sininen

Noin 48 000 keittiönpöytää

2 toukokuun, 2019

Keittiönpöytä on arjen kohtaamispaikka, jossa tehdään läksyjä, luetaan lehteä, syödään ja keskustellaan. Arki tapahtuu sen äärellä ja ympärillä, sisältäen tiedostamattomat määrät tunnetta ja tietoa, arkisia päätöksiä ja pöydän vaikutuspiiriin kuuluvien jäsenten limittyviä aikatauluja.

 

Se on myös useimpien maatilayritysten kahviaromilta tuoksuva ratkaisujen näyttämö, yrityksen ja kodin keskipiste.

 

Vaikka julkisessa keskustelussa puhutaan ennen kaikkea yläkäsitteillä maataloudesta, meidän maatalous tarkoittaa noin 48 000 itsenäistä ja toisistaan poikkeavaa yritystä omine tarinoineen ja ajatusmaailmoineen. Se on iso lukumäärä erilaisia tarpeita ja ajatuksia, elämäntapaa, yritystoimintaa ja toimeentuloa, liian iso käsiteltäväksi pitkälle viedyillä yleistyksillä.

 

Tämän hetken kuuma puheenaihe alan ympärillä on talous- ja johtamisosaaminen ja niiden kehittäminen. Hyvä asia, näin pitääkin, kunhan keittiöpsykologia on vahvasti mukana toteutuksissa.

 

Mietin silti, pitäisikö kuitenkin kuumimman puheenaiheen ollakin yrittäjyys?

 

Kun nimittäin keittiönpöydän ääreen pääsee keskusteluyhteyteen, se johtamisongelma ja talouden haaste ei välttämättä olekaan niin ilmeinen ja oletettu, täsmätyökalulla hanskattu ja motivoitu.  Ehkä kattilassa kiehuu jonkun toisen tavoitteet ja mittarit kuin mitä yrittäjä haluaisi seurata. Tai se työpaikaksi aiottu tila ei motivoikaan enää sitoutumaan, vaan parhaat työvuodet halutaankin laittaa muunlaisen unelman toteuttamiseen. Sekään ei liene harvinaista, että on tavoitteita, muttei yhteisiä, eikä asiasta ole koskaan kunnolla uskallettu puhua.

 

Yrittäjien ajatuksista kiinnostuminen on avain niin parempaan johtamiseen, tuotokseen, talouteen ja elämänlaatuun. Jos aina vain myydään tai vaaditaan pilkkuja kuntoon ja teknologiaa tiskiin, voi uudistukset jäädä toteutumatta. Huutavin tarve voi olla rauhalliselle ja kiireettömälle keskustelulle, jonka avulla asetetaan yrittäjän näköisiä ja realistisesti saavutettavissa olevia tavoitteita eteenpäin.

 

Hän, joka voisi ottaa yrittäjän rinnalta paikan, voisi olla Maito- tai MaatilaCoach, joka asettuu avaamaan näkökulmia ja varmistamaan päätöksentekoa maatilayrityksen erilaisissa vaiheissa. MaitoCoach -hankkeen työpajoissa on pohdittu yrittäjäaseman vahvistamista uudella tavalla moniammatillisen osaajaverkoston avulla, ja toimintamalli sen käyttöönottoon on hahmottumassa. Perinteisen talous- ja tuotanto-osaamisen lisäksi yrittäjyyden tukemiseen tarvitaan erityyppisiä osaamisia, kuten työnohjausta, henkilöstöhallintaa sekä mentaalivalmennusta parempaan johtajuuteen.

 

MC:n työpaikka on keittiönpöydän ääressä, ajatukset avoimena ilman ennakkoasenteita. Kun kahvinjuonnin lomassa yrittäjä kertoo tavoitteistaan ja ajatuksistaan yritystoimintaan liittyen ehkä ensimmäistä kertaa elämässään, MaitoCoach hämmentää kuppiaan ja vastaa ”Mielenkiintoista, kerro toki lisää!”

 

SYOagri toteuttaa MaitoCoach -hanketta yhdessä Maitoyrittäjät Ry:n kanssa.

 

Keittiönpöytä on myös useimpien maatilayritysten kahviaromilta tuoksuva ratkaisujen näyttämö, yrityksen ja kodin keskipiste.

 

Jenni Koski
yritystoiminnan kouluttaja
jenni.koski(a)syo.fi
@JenniKoski

 

Kasvatustieteilijä yrittäjyyttä oppimassa
Olen kasvatustieteiden tohtori. Pidän ihmisistä ja tutkimisesta, mutta karsastan rahasta puhumista. Huono yhdistelmä yrittäjyyden näkökulmasta. Ei sillä, että yrittäjän ei ...
Työnantaja ja esimies – kaksi eri roolia
Maatilayritykset tarvitsevat koko ajan enemmän ulkopuolista työvoimaa, koska yrityskoko kasvaa, yritykset erikoistuvat ja toimiala monipuolistuu. Usein maatilalla ei ehkä ajatella ...
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin mahdollisuudet
Yrittäjän digitaidot -valmennus vie pienyrittäjän digimarkkinoinnin seuraavalle tasolle. Nyt vallitsevassa koronatilanteessa, kun fyysisiä kohtaamisia vältetään, on moni yrittäjä ollut sen ...
SYOblogi: Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia. Satu Haveri, yritystoiminnan kouluttaja, Suomen Yrittäjäopisto.
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia
Digitalisaation hyödyntäminen yritystoiminnassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. On aloja, joilla edelleen pärjätään ilman digimarkkinointia, mutta yhä enenevässä määrin se ...
Mitä ihmeen yritysneuvontaa?
 Yritysneuvonnalle on kysyntää! Kuka sitä tekee ja kenelle? Suomen yrityskentästä yli 92 prosenttia yrityksistä luokitellaan mikroyrityksiksi. Tällä tarkoitetaan yrityksiä, jotka ...
Nina Partanen
7 keinoa kiertotalousbisnekseen
Tulevaisuudessa bisneksen ennustetut ansaintamallit siirtyvät yhä enemmän kiertotalouteen, dematerialisaatioon eli tuotteista palveluihin, teknologian hyödyntämiseen optimoinnissa ja jakamistaloudelle*. Kyse ei ole ...