nuoli-alas-ylos-80-sininen

Mikä on nopeuden merkitys liiketoiminnassa, osa 2

huhtikuu 11, 2019

Aikaisemmassa blogissani (http://syoblogi.blogspot.com/2018/05/) todettiin prosessin läpimenoajan nopeuttamisen olevan (yleensä) erittäin keskeinen tekijä parannettaessa yrityksen tuloksellisuutta.

Seuraava looginen kysymys luonnollisesti on:  Miten liiketoimintaprosessin nopeutta voidaan kasvattaa? Vastauksena tuskin on kehottaa henkilöstöä tekemään työtään nopeammin 😊

Littlen laki

Tarkastellaan asiaa analyyttisest,  koska kaikki prosessit noudattavat tiettyjä yleispäteviä lainalaisuuksia. Massachusetts Institute of Technology:n professori, John Little (https://mitsloan.mit.edu/faculty/directory/john-d-c-little), on tehnyt tunnetuksi ns.  Littlen lain (Little’s law). Tämän mukaan asiakkaiden määrä prosessissa on yhtä suuri kuin saapumisnopeus kerrottuna ajalla, joka asiakas viettää prosessissa. Vaikealta kuulostava lause on oikeastaan intuitiivisesti hyvin helppo ymmärtää ja se muodostaa pohjan prosessien kehittämiselle. Otetaan esimerkki:

Oletetaan, että asiakkaita saapuu kauppaan 10 henkilöä tunnissa (=X) ja he viettävät kaupassa keskimäärin 0.5 tuntia (=W). Kuinka monta asiakasta kaupassa on keskimäärin  (=L)?

Littlen lain mukaan: L=XW eli 10 hlö/h x 0.5 h = 5 hlö, eli kaupassa on keskimäärin 5 henkilöä.

Kaupan ja palveluiden lisäksi Littlen lakia voidaan käyttää myös valmistavassa teollisuudessa eli asiakkaiden tilalla voidaan käyttää myös materiaalia tai komponentteja ym., mitä tahansa, mitä yritys liiketoimintaprosessissa jalostaa.

Jos olemme kiinnostuneet läpimenoajan pienentämisestä, niin muokkaamme yhtälön muotoon W = L/X ja kiinnitämme huomion X:ään. Mitä suurempi on X, niin sitä nopeampi on läpimenoaika. Käytännössä X tarkoittaa prosessin läpimenoa eli kuinka paljon prosessista menee aikayksikössä läpi. Läpimeno ja hukattu kapasiteetti muodostavat yhdessä koko (installoidun) kapasiteetin.  Jos pystymme vähentämään kapasiteetin hukkaa ja käyttämään hukasta vapautunutta kapasiteettia läpimenoon, prosessin läpimenoaika vähenee.

Hukan vähentäminen leanin mukaan

Hukan vähentäminen on keskeinen osa leanin mukaista kehittämistä. Leanin mukaan arvoa lisäämättömät hukat ovat:

1.Ylituotanto

2.Odotus

3.Kuljettaminen

4.Ylikäsittely

5.Varastointi

6. Turhat liikkeet

7.Laatuvirheet

8. Työntekijöiden luovuuden ja osaamisen alikäyttö

 

Toisin sanoen lean menetelmien hyödyntäminen hukan vähentämisessä antaa mahdollisuuden liiketoimintaprosessin nopeuttamiseen.

 

Harri Uusi-Äijö
yritystoiminnan kouluttaja
harri.uusi-aijo(a)syo.fi

Datanomikoulutus vuonna 2020
Jo kauan odotetut tieto- ja viestintätekniikan uudet tutkinnon perusteet perustutkinnon osalta astuvat voimaan elokuussa 2020. Ammatti- ja erikoisammattitutkintojen osalta muutos ...
Kevytyrittäjyys sivutoimisuuden vaihtoehtona – Hyvää ideaa ei kannata jättää testaamatta
Oletko yrittäjäainesta? Pohditko liikeideasi kannattavuutta, mutta sinulla ei ole mahdollisuutta saada tai ottaa vapaata päätoimisesta työstäsi? Olisiko kiva saada harrastuksesta ...
Tietokone vai akkuporakone; siinäpä pulma….
 - Nykypäivän maatalous vaatii jatkuvaa mukana oloa ja hetkeen tarttumista. Aina ei tarvitse rakentaa eikä laajentaa, mutta kehittäminen ei saa ...
PaiviMakinen blogi
Onko pankkisuhteesi kunnossa?
Hyvä pankkisuhde on molemminpuoliseen luottamukseen perustuva suhde. Naamakerroin ei enää määrittele luotettavuutta vaan lisäksi tarvitaan mittavasti "todistusaineistoa" yrittäjäominaisuuksien hyvästä toteutumisesta. ...
Jiuliano Prisada SYOblogi
Maahanmuuttaja yrittäjänä Suomessa
Unelmani oli toimia yrittäjänä. Yläkouluikäisenä myin torilla isovanhempien maatilalla kasvatettuja vesimeloneja. Lukion aikana toimin valokuvajana. Smena 8 -kameralla sai hyvät ...
Puutuoteala palvelee rakentamista ja rakennusteollisuutta
Puurakentaminen oli Suomessa pitkään yleisin rakentamismuoto. Sen käyttö alkoi kuitenkin hiipua 1950-luvulla, mutta on taas kasvanut 2010-luvulta lähtien. Tänä päivänä ...