nuoli-alas-ylos-80-sininen

Mikä on nopeuden merkitys liiketoiminnassa, osa 2

huhtikuu 11, 2019

Aikaisemmassa blogissani (http://syoblogi.blogspot.com/2018/05/) todettiin prosessin läpimenoajan nopeuttamisen olevan (yleensä) erittäin keskeinen tekijä parannettaessa yrityksen tuloksellisuutta.

Seuraava looginen kysymys luonnollisesti on:  Miten liiketoimintaprosessin nopeutta voidaan kasvattaa? Vastauksena tuskin on kehottaa henkilöstöä tekemään työtään nopeammin 😊

Littlen laki

Tarkastellaan asiaa analyyttisest,  koska kaikki prosessit noudattavat tiettyjä yleispäteviä lainalaisuuksia. Massachusetts Institute of Technology:n professori, John Little (https://mitsloan.mit.edu/faculty/directory/john-d-c-little), on tehnyt tunnetuksi ns.  Littlen lain (Little’s law). Tämän mukaan asiakkaiden määrä prosessissa on yhtä suuri kuin saapumisnopeus kerrottuna ajalla, joka asiakas viettää prosessissa. Vaikealta kuulostava lause on oikeastaan intuitiivisesti hyvin helppo ymmärtää ja se muodostaa pohjan prosessien kehittämiselle. Otetaan esimerkki:

Oletetaan, että asiakkaita saapuu kauppaan 10 henkilöä tunnissa (=X) ja he viettävät kaupassa keskimäärin 0.5 tuntia (=W). Kuinka monta asiakasta kaupassa on keskimäärin  (=L)?

Littlen lain mukaan: L=XW eli 10 hlö/h x 0.5 h = 5 hlö, eli kaupassa on keskimäärin 5 henkilöä.

Kaupan ja palveluiden lisäksi Littlen lakia voidaan käyttää myös valmistavassa teollisuudessa eli asiakkaiden tilalla voidaan käyttää myös materiaalia tai komponentteja ym., mitä tahansa, mitä yritys liiketoimintaprosessissa jalostaa.

Jos olemme kiinnostuneet läpimenoajan pienentämisestä, niin muokkaamme yhtälön muotoon W = L/X ja kiinnitämme huomion X:ään. Mitä suurempi on X, niin sitä nopeampi on läpimenoaika. Käytännössä X tarkoittaa prosessin läpimenoa eli kuinka paljon prosessista menee aikayksikössä läpi. Läpimeno ja hukattu kapasiteetti muodostavat yhdessä koko (installoidun) kapasiteetin.  Jos pystymme vähentämään kapasiteetin hukkaa ja käyttämään hukasta vapautunutta kapasiteettia läpimenoon, prosessin läpimenoaika vähenee.

Hukan vähentäminen leanin mukaan

Hukan vähentäminen on keskeinen osa leanin mukaista kehittämistä. Leanin mukaan arvoa lisäämättömät hukat ovat:

1.Ylituotanto

2.Odotus

3.Kuljettaminen

4.Ylikäsittely

5.Varastointi

6. Turhat liikkeet

7.Laatuvirheet

8. Työntekijöiden luovuuden ja osaamisen alikäyttö

 

Toisin sanoen lean menetelmien hyödyntäminen hukan vähentämisessä antaa mahdollisuuden liiketoimintaprosessin nopeuttamiseen.

 

Harri Uusi-Äijö
yritystoiminnan kouluttaja
harri.uusi-aijo(a)syo.fi

Mitä ihmeen yritysneuvontaa?
 Yritysneuvonnalle on kysyntää! Kuka sitä tekee ja kenelle? Suomen yrityskentästä yli 92 prosenttia yrityksistä luokitellaan mikroyrityksiksi. Tällä tarkoitetaan yrityksiä, jotka ...
Yrittäjän vinkit: Ole aktiivinen, kehitä itseäsi, verkostoidu, osallistu, auta!
Toteutin pitkäaikaisen haaveeni ja unelmani työllistämällä itseni töillä, joiden tekemisestä nautin! Toimin ensin muutaman kuukauden sivutoimisena yrittäjänä päivätyöni ohella, kunnes ...
Kädentaitojen koulutukset keskiajalta nykyaikaan
Keskiajalla käsityöläisammatin salaisuudet opittiin työskentelemällä mestarin verstaassa. Mestari sai ottaa vain sen verran oppipoikia kuin kykeni opettamaan. Oppipoika työskenteli verstaalla ...
Markkinoinnin mahdollisuudet käyttöön
Suunnitellakseen ja tuottaakseen kannattavaa markkinointia, jossa uudet tekniikan tuomat mahdollisuudet on otettu huomioon, osaamisen ajantasaisuus näyttelee tärkeää roolia. Spesifin markkinointi- ...
Nuoret haastavat perinteisen yrittäjyyden
Suomen Yrittäjäopisto on järjestänyt viimeisen neljän vuoden aikana alle 30-vuotiaille suunnattuja Nuorten Yrittäjyyspajoja ympäri Suomen. Rahoittajana Yrittäjyyspajoissa on TEM. Opisto ...
Yrittäjän arki – tunnetta ja fiilistä
Onko sinulla ollut päiviä, jolloin fiilistelet omaa ajankäyttöäsi ja arkeasi? Voisitko tehdä asioita toisin, mutta tarvitset siihen vielä uskallusta ja ...