nuoli-alas-ylos-80-sininen

Mikä on nopeuden merkitys liiketoiminnassa, osa 2

huhtikuu 11, 2019

Aikaisemmassa blogissani (http://syoblogi.blogspot.com/2018/05/) todettiin prosessin läpimenoajan nopeuttamisen olevan (yleensä) erittäin keskeinen tekijä parannettaessa yrityksen tuloksellisuutta.

Seuraava looginen kysymys luonnollisesti on:  Miten liiketoimintaprosessin nopeutta voidaan kasvattaa? Vastauksena tuskin on kehottaa henkilöstöä tekemään työtään nopeammin 😊

Littlen laki

Tarkastellaan asiaa analyyttisest,  koska kaikki prosessit noudattavat tiettyjä yleispäteviä lainalaisuuksia. Massachusetts Institute of Technology:n professori, John Little (https://mitsloan.mit.edu/faculty/directory/john-d-c-little), on tehnyt tunnetuksi ns.  Littlen lain (Little’s law). Tämän mukaan asiakkaiden määrä prosessissa on yhtä suuri kuin saapumisnopeus kerrottuna ajalla, joka asiakas viettää prosessissa. Vaikealta kuulostava lause on oikeastaan intuitiivisesti hyvin helppo ymmärtää ja se muodostaa pohjan prosessien kehittämiselle. Otetaan esimerkki:

Oletetaan, että asiakkaita saapuu kauppaan 10 henkilöä tunnissa (=X) ja he viettävät kaupassa keskimäärin 0.5 tuntia (=W). Kuinka monta asiakasta kaupassa on keskimäärin  (=L)?

Littlen lain mukaan: L=XW eli 10 hlö/h x 0.5 h = 5 hlö, eli kaupassa on keskimäärin 5 henkilöä.

Kaupan ja palveluiden lisäksi Littlen lakia voidaan käyttää myös valmistavassa teollisuudessa eli asiakkaiden tilalla voidaan käyttää myös materiaalia tai komponentteja ym., mitä tahansa, mitä yritys liiketoimintaprosessissa jalostaa.

Jos olemme kiinnostuneet läpimenoajan pienentämisestä, niin muokkaamme yhtälön muotoon W = L/X ja kiinnitämme huomion X:ään. Mitä suurempi on X, niin sitä nopeampi on läpimenoaika. Käytännössä X tarkoittaa prosessin läpimenoa eli kuinka paljon prosessista menee aikayksikössä läpi. Läpimeno ja hukattu kapasiteetti muodostavat yhdessä koko (installoidun) kapasiteetin.  Jos pystymme vähentämään kapasiteetin hukkaa ja käyttämään hukasta vapautunutta kapasiteettia läpimenoon, prosessin läpimenoaika vähenee.

Hukan vähentäminen leanin mukaan

Hukan vähentäminen on keskeinen osa leanin mukaista kehittämistä. Leanin mukaan arvoa lisäämättömät hukat ovat:

1.Ylituotanto

2.Odotus

3.Kuljettaminen

4.Ylikäsittely

5.Varastointi

6. Turhat liikkeet

7.Laatuvirheet

8. Työntekijöiden luovuuden ja osaamisen alikäyttö

 

Toisin sanoen lean menetelmien hyödyntäminen hukan vähentämisessä antaa mahdollisuuden liiketoimintaprosessin nopeuttamiseen.

 

Harri Uusi-Äijö
yritystoiminnan kouluttaja
harri.uusi-aijo(a)syo.fi

Työllistä taidolla
Suomen Yrittäjäopisto toimii palveluntuottajana koko maassa Työllistä taidolla -palvelussa. Palvelu on tarkoitettu yksinyrittäjille ja pienille yrityksille, jotka ovat kiinnostuneita työsuhdeasioista, ...
Yrittäjän tärkeät yhteistyökumppanit -tilitoimistoyhteistyö
Yritystoimintaa suunnittelevan tulee aloittaessaan liiketoimintaa miettiä toimintaympäristöään ja analysoida sitä kriittisestikin. Tärkeä osa-alue toimintaympäristön analyysissä on sidosryhmät ja verkostot. Kirjanpitäjä ...
Osaamisella menestykseen!
Työelämä ja työelämässä vaadittava osaaminen on rajussa murroksessa. Osaamiseen panostaminen on yrityksille vahva investointi tulevaisuuteen. Yritysten lisäksi me kaikki olemme ...
Mitä ihmeen yritysneuvontaa?
 Yritysneuvonnalle on kysyntää! Kuka sitä tekee ja kenelle? Suomen yrityskentästä yli 92 prosenttia yrityksistä luokitellaan mikroyrityksiksi. Tällä tarkoitetaan yrityksiä, jotka ...
Yrittäjän vinkit: Ole aktiivinen, kehitä itseäsi, verkostoidu, osallistu, auta!
Toteutin pitkäaikaisen haaveeni ja unelmani työllistämällä itseni töillä, joiden tekemisestä nautin! Toimin ensin muutaman kuukauden sivutoimisena yrittäjänä päivätyöni ohella, kunnes ...
Kädentaitojen koulutukset keskiajalta nykyaikaan
Keskiajalla käsityöläisammatin salaisuudet opittiin työskentelemällä mestarin verstaassa. Mestari sai ottaa vain sen verran oppipoikia kuin kykeni opettamaan. Oppipoika työskenteli verstaalla ...