nuoli-alas-ylos-80-sininen

Mikä on nopeuden merkitys liiketoiminnassa, osa 2

11 huhtikuun, 2019

Aikaisemmassa blogissani (http://syoblogi.blogspot.com/2018/05/) todettiin prosessin läpimenoajan nopeuttamisen olevan (yleensä) erittäin keskeinen tekijä parannettaessa yrityksen tuloksellisuutta.

Seuraava looginen kysymys luonnollisesti on:  Miten liiketoimintaprosessin nopeutta voidaan kasvattaa? Vastauksena tuskin on kehottaa henkilöstöä tekemään työtään nopeammin 😊

Littlen laki

Tarkastellaan asiaa analyyttisest,  koska kaikki prosessit noudattavat tiettyjä yleispäteviä lainalaisuuksia. Massachusetts Institute of Technology:n professori, John Little (https://mitsloan.mit.edu/faculty/directory/john-d-c-little), on tehnyt tunnetuksi ns.  Littlen lain (Little’s law). Tämän mukaan asiakkaiden määrä prosessissa on yhtä suuri kuin saapumisnopeus kerrottuna ajalla, joka asiakas viettää prosessissa. Vaikealta kuulostava lause on oikeastaan intuitiivisesti hyvin helppo ymmärtää ja se muodostaa pohjan prosessien kehittämiselle. Otetaan esimerkki:

Oletetaan, että asiakkaita saapuu kauppaan 10 henkilöä tunnissa (=X) ja he viettävät kaupassa keskimäärin 0.5 tuntia (=W). Kuinka monta asiakasta kaupassa on keskimäärin  (=L)?

Littlen lain mukaan: L=XW eli 10 hlö/h x 0.5 h = 5 hlö, eli kaupassa on keskimäärin 5 henkilöä.

Kaupan ja palveluiden lisäksi Littlen lakia voidaan käyttää myös valmistavassa teollisuudessa eli asiakkaiden tilalla voidaan käyttää myös materiaalia tai komponentteja ym., mitä tahansa, mitä yritys liiketoimintaprosessissa jalostaa.

Jos olemme kiinnostuneet läpimenoajan pienentämisestä, niin muokkaamme yhtälön muotoon W = L/X ja kiinnitämme huomion X:ään. Mitä suurempi on X, niin sitä nopeampi on läpimenoaika. Käytännössä X tarkoittaa prosessin läpimenoa eli kuinka paljon prosessista menee aikayksikössä läpi. Läpimeno ja hukattu kapasiteetti muodostavat yhdessä koko (installoidun) kapasiteetin.  Jos pystymme vähentämään kapasiteetin hukkaa ja käyttämään hukasta vapautunutta kapasiteettia läpimenoon, prosessin läpimenoaika vähenee.

Hukan vähentäminen leanin mukaan

Hukan vähentäminen on keskeinen osa leanin mukaista kehittämistä. Leanin mukaan arvoa lisäämättömät hukat ovat:

1.Ylituotanto

2.Odotus

3.Kuljettaminen

4.Ylikäsittely

5.Varastointi

6. Turhat liikkeet

7.Laatuvirheet

8. Työntekijöiden luovuuden ja osaamisen alikäyttö

 

Toisin sanoen lean menetelmien hyödyntäminen hukan vähentämisessä antaa mahdollisuuden liiketoimintaprosessin nopeuttamiseen.

 

Harri Uusi-Äijö
yritystoiminnan kouluttaja
harri.uusi-aijo(a)syo.fi

Uusi osuuskunta
Suomen Yrittäjäopiston koulutuksessa syntyi uusi osuuskunta
Suomen Yrittäjäopiston (SYO) Korkeasti koulutettujen osaamissalkku -koulutus toi Turussa yhteen eri alojen osaajia. Kahdeksan kokenutta ammattilaista päätti yhdistää voimansa ja ...
MaatilaCoach toi avoimuutta yhteiseen tekemiseen!
Haastattelimme kevään aikana MaatilaCoach -palvelua käyttänyttä maatilayrittäjä-pariskuntaa Seinäjoelta. Kokemukset olivat hyvät, ja he lupasivat jakaa ajatuksensa myös muille. Lue lisää, ...
Kasvatustieteilijä yrittäjyyttä oppimassa
Olen kasvatustieteiden tohtori. Pidän ihmisistä ja tutkimisesta, mutta karsastan rahasta puhumista. Huono yhdistelmä yrittäjyyden näkökulmasta. Ei sillä, että yrittäjän ei ...
Työnantaja ja esimies – kaksi eri roolia
Maatilayritykset tarvitsevat koko ajan enemmän ulkopuolista työvoimaa, koska yrityskoko kasvaa, yritykset erikoistuvat ja toimiala monipuolistuu. Usein maatilalla ei ehkä ajatella ...
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin mahdollisuudet
Yrittäjän digitaidot -valmennus vie pienyrittäjän digimarkkinoinnin seuraavalle tasolle. Nyt vallitsevassa koronatilanteessa, kun fyysisiä kohtaamisia vältetään, on moni yrittäjä ollut sen ...
SYOblogi: Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia. Satu Haveri, yritystoiminnan kouluttaja, Suomen Yrittäjäopisto.
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia
Digitalisaation hyödyntäminen yritystoiminnassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. On aloja, joilla edelleen pärjätään ilman digimarkkinointia, mutta yhä enenevässä määrin se ...