Mikä on nopeuden merkitys liiketoiminnassa, osa 2

Aikaisemmassa blogissani (http://syoblogi.blogspot.com/2018/05/) todettiin prosessin läpimenoajan nopeuttamisen olevan (yleensä) erittäin keskeinen tekijä parannettaessa yrityksen tuloksellisuutta.

Seuraava looginen kysymys luonnollisesti on:  Miten liiketoimintaprosessin nopeutta voidaan kasvattaa? Vastauksena tuskin on kehottaa henkilöstöä tekemään työtään nopeammin 😊

Littlen laki

Tarkastellaan asiaa analyyttisest,  koska kaikki prosessit noudattavat tiettyjä yleispäteviä lainalaisuuksia. Massachusetts Institute of Technology:n professori, John Little (https://mitsloan.mit.edu/faculty/directory/john-d-c-little), on tehnyt tunnetuksi ns.  Littlen lain (Little’s law). Tämän mukaan asiakkaiden määrä prosessissa on yhtä suuri kuin saapumisnopeus kerrottuna ajalla, joka asiakas viettää prosessissa. Vaikealta kuulostava lause on oikeastaan intuitiivisesti hyvin helppo ymmärtää ja se muodostaa pohjan prosessien kehittämiselle. Otetaan esimerkki:

Oletetaan, että asiakkaita saapuu kauppaan 10 henkilöä tunnissa (=X) ja he viettävät kaupassa keskimäärin 0.5 tuntia (=W). Kuinka monta asiakasta kaupassa on keskimäärin  (=L)?

Littlen lain mukaan: L=XW eli 10 hlö/h x 0.5 h = 5 hlö, eli kaupassa on keskimäärin 5 henkilöä.

Kaupan ja palveluiden lisäksi Littlen lakia voidaan käyttää myös valmistavassa teollisuudessa eli asiakkaiden tilalla voidaan käyttää myös materiaalia tai komponentteja ym., mitä tahansa, mitä yritys liiketoimintaprosessissa jalostaa.

Jos olemme kiinnostuneet läpimenoajan pienentämisestä, niin muokkaamme yhtälön muotoon W = L/X ja kiinnitämme huomion X:ään. Mitä suurempi on X, niin sitä nopeampi on läpimenoaika. Käytännössä X tarkoittaa prosessin läpimenoa eli kuinka paljon prosessista menee aikayksikössä läpi. Läpimeno ja hukattu kapasiteetti muodostavat yhdessä koko (installoidun) kapasiteetin.  Jos pystymme vähentämään kapasiteetin hukkaa ja käyttämään hukasta vapautunutta kapasiteettia läpimenoon, prosessin läpimenoaika vähenee.

Hukan vähentäminen leanin mukaan

Hukan vähentäminen on keskeinen osa leanin mukaista kehittämistä. Leanin mukaan arvoa lisäämättömät hukat ovat:

1.Ylituotanto

2.Odotus

3.Kuljettaminen

4.Ylikäsittely

5.Varastointi

6. Turhat liikkeet

7.Laatuvirheet

8. Työntekijöiden luovuuden ja osaamisen alikäyttö

 

Toisin sanoen lean menetelmien hyödyntäminen hukan vähentämisessä antaa mahdollisuuden liiketoimintaprosessin nopeuttamiseen.

 

Harri Uusi-Äijö
yritystoiminnan kouluttaja
harri.uusi-aijo(a)syo.fi

Arkistot