nuoli-alas-ylos-80-sininen

Maaseudun tulevaisuus

22 elokuun, 2019

Maatilayrittäjän kehityspolku on kulkenut viimeisen sadan vuoden aikana talonpojasta ensin tuottajaksi ja sen jälkeen yrittäjäksi. Viimeistä yrittäjyysvaihetta kuvaa maatalouden tuotantovolyymien irtaantuminen yhteiskunnallisesta ohjauksesta, lisääntynyt kuluttajavetoisuus sekä tuotanto- ja tietotekniikan kehitys. Kuluttajavetoisuuden lisääntyminen on tuonut volyymiohjauksen tilalle laadun, joka tänä päivänä tarkoittaa erityisesti ympäristön ja eläinten hyvinvoinnin merkityksen lisääntymistä.

Tuotteen laadun, eli esimerkiksi elintarvikelaadun merkitys on muuttunut. Tänä päivänä suoraan mitattavan laadun on vaan oltava yksiselitteisesti kunnossa, muuten ei markkinoille ole mitään asiaa. Maatilayrittäjän haasteet syntyvät siitä, että tuotteesta saatava hinta ei seuraa tuotantokustannuksia. Hinta tulee markkinoilta.

Kuluttajan ostopäätöksessä hinta on se määräävin tekijä.  Kun kaikkea on saatavilla yltäkylläisesti, niin kuluttajan ostopäätöksen takana on hyvin monipuolinen ajatusten ketju. Useinkaan ajatuksissa ei kuitenkaan ole  yrittäjän toimeentulon kannalta olennainen tuotantokustannus.

Tulevaisuustutkija Tuomas Kuhmosen sanoin maatilayrittäjän suurin haaste tulevaisuudessa tuleekin olemaan talous- ja ympäristökestävyyden yhteensovittaminen. Mutta tulevaisuus tuo myös mukanaan uusia liiketoimintamahdollisuuksia, kun maatilan tuotetta ei enää mitatakaan välttämättä vain kiloissa tai litroissa.

 

SYOagritiimi tarjoaa koulutus- ja kehityspalveluita niin maatilayrittäjille kuin maatilojen sidosryhmillekin -katsotaan maaseudun tulevaisuuteen yhdessä. 

 


Ilkka Raukola
yritystoiminnan kouluttaja
ilkka.raukola(a)syo.fi

 

Maatilayrittäjän suurin haaste tulevaisuudessa tulee olemaan talous- ja ympäristökestävyyden yhteensovittaminen

Kasvatustieteilijä yrittäjyyttä oppimassa
Olen kasvatustieteiden tohtori. Pidän ihmisistä ja tutkimisesta, mutta karsastan rahasta puhumista. Huono yhdistelmä yrittäjyyden näkökulmasta. Ei sillä, että yrittäjän ei ...
Työnantaja ja esimies – kaksi eri roolia
Maatilayritykset tarvitsevat koko ajan enemmän ulkopuolista työvoimaa, koska yrityskoko kasvaa, yritykset erikoistuvat ja toimiala monipuolistuu. Usein maatilalla ei ehkä ajatella ...
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin mahdollisuudet
Yrittäjän digitaidot -valmennus vie pienyrittäjän digimarkkinoinnin seuraavalle tasolle. Nyt vallitsevassa koronatilanteessa, kun fyysisiä kohtaamisia vältetään, on moni yrittäjä ollut sen ...
SYOblogi: Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia. Satu Haveri, yritystoiminnan kouluttaja, Suomen Yrittäjäopisto.
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia
Digitalisaation hyödyntäminen yritystoiminnassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. On aloja, joilla edelleen pärjätään ilman digimarkkinointia, mutta yhä enenevässä määrin se ...
Mitä ihmeen yritysneuvontaa?
 Yritysneuvonnalle on kysyntää! Kuka sitä tekee ja kenelle? Suomen yrityskentästä yli 92 prosenttia yrityksistä luokitellaan mikroyrityksiksi. Tällä tarkoitetaan yrityksiä, jotka ...
Nina Partanen
7 keinoa kiertotalousbisnekseen
Tulevaisuudessa bisneksen ennustetut ansaintamallit siirtyvät yhä enemmän kiertotalouteen, dematerialisaatioon eli tuotteista palveluihin, teknologian hyödyntämiseen optimoinnissa ja jakamistaloudelle*. Kyse ei ole ...