nuoli-alas-ylos-80-sininen

Harkitsetko yrityksen myyntiä? Oletko saanut ostotarjouksen?

huhtikuu 25, 2019

On useampia tapoja toteuttaa omistajanvaihdos. Parhaan ratkaisun löytämiseen kannattaa käyttää aikaa. Yrittäjä aina viime kädessä päättää, mikä on juuri hänelle sopivin ajankohta tehdä yrityksen omistusjärjestelyjä. Ratkaisuun vaikuttavat yrittäjä itse, muut omistajat, perheenjäsenet ja uusi omistaja(t). On tärkeää kartoittaa ja sisäistää eri vaihtoehdot.

Omistajanvaihdos herättää lukuisia kysymyksiä sekä myyjälle että ostajalle. Yksi yleisimpiä kiinnostuksen kohteita on yrityksesi arvo. Paljonko euroja voi saada ja miten tehdä kauppa mahdollisimman järkevästi kaikkien osapuolten verotus huomioon ottaen.

Yrityksen koko myynti vai liiketoiminnan myynti

Yrityksen koko osakekannasta luopuminen eli myynti. Ostaja ostaa yrityksen koko osakekannan, jolloin koko yritys siirtyy ostajalle sellaisenaan kaikkine riskeineen ja vastuineen. Ostajan tulee saada siis tietää, mitä on ostamassa. Aivan suinpäin ei esimerkiksi yrityksen talous- ja sopimustietoja tarvitse kertoa, vaan salassapitosopimus allekirjoitetaan yleensä aina ennen kuin yrityksen tietoja luovutetaan mahdolliselle ostajataholle eli viimeistään neuvottelujen alkaessa. Salassapitosopimusta suositellaan aina, myös silloin neuvotellaan perheenjäsenten ja työntekijöiden kanssa.

Vaihtoehtoisesti voidaan myydä liiketoiminta. Kun kaupan kohteena on yrityksen liiketoiminta, kaikki vastuut eivät välttämättä seuraa liiketoiminnan mukana. Kauppasopimukseen määritellään tarkasti ne omaisuuserät ja vastuut, jotka ostaja ja myyjä haluavat kauppaan ja vastaavasti ne, jotka halutaan poissulkea.

Yrityksen arvonmääritys

Varsinaisessa hinnoittelussa eli yrityksen arvonmäärityksessä lähdetään usein liikkeelle:

  • Tuottoarvosta eli siitä, paljonko yritys tuottaa kassavirtaa nyt ja tulevina vuosina. Ajatuksena on, että yrityskauppaa varten otettu laina pitää pystyä maksamaan takaisin yrityksestä saaduilla tuotoilla 3–6 vuodessa.

Esimerkiksi: yrityksen tulevat tulokset keskimäärin vuotta kohden ovat 100 000e, määrittäjän (myyjän) tuottovaatimus 15%. Hinta= 100 00e:0,15= 66 666e

  • Substanssiarvo eli yhtiön varoista vähennetään velat. Lasketaan usein, vaikka sitä EI koskaan tulisi käyttää pelkästään kauppahinnan määrittämisen perusteena.

 

  • Tulevien vuosien käyttökatteen perusteella hinnoittelu, jossa usein käytetään kertoimia 3-5.

Esimerkiksi: yrityksen tulevien vuosien käyttökatteet keskimäärin vuotta kohden = 11 000e + 7000e= 17 000e x 4= 68 000e

  • Tulevaisuuden kassavirtoihin perustuva menettely

eli muutetaan tulevan vuoden tulos nykyhetken arvoon huomioimalla määrittäjän (myyjän) tuottovaatimus sekä aika. Tehdään arvio (tilikauden tuloksesta) esim. 5 vuoden kassavirroista, diskontataan ne nykyhetkeen tuottoprosentilla 10- 20%. Tästä diskontatusta arvosta vähennetään velat.

 

Viime kädessä yrityksen oikea hinta on se, jonka ostaja on valmis maksamaan ja jolla myyjä suostuu myymään, aivan kuten lähes kaikessa muussakin kaupankäynnissä. Yritysten myyjillä voi kuitenkin olla korkeita hintaodotuksia. Usein kauppaa hierotaan kuukausia, jopa vuosia ja siihen kannattaa alkaa valmistautua jo vuosia etukäteen. Mikro- ja pienyrityksissä kaupan osapuolina ovat usein kilpailijat tai yrityksen työntekijät. Suosittelen lämpimästi asiantuntija-avun käyttämistä.

 

Ostokohde tulee aina tarkistaa huolellisesti. Pelkän tilinpäätöksen läpikäyminen ja hintavaihtoehtojen määrittäminen ei siis riitä. Alkuun pääsee maksutta yrittäjyyskursseillamme sekä yrittäjäjärjestön neuvontapalvelujen kautta. Myös ELY-keskusten, Finnveran ja tili- ja lakitoimistojen kautta voi neuvoja lähteä hakemaan. Aina kannattaa kuitenkin kartoittaa myyntimahdollisuus. Jos sopiva ostaja löytyy, olet jo voittaja.  Muut asiat yleensä kyllä sitten järjestyvät.

 

Sari Saarikoski
yritystoiminnan kouluttaja
sari.saarikoski(a)syo.fi

Verkkokoulutus
Tulevaisuus nyt -verkko-opetuksen kehittäminen
Suomen Yrittäjäopisto siirsi lähiopetuksensa verkkoon 16.3. alkaen. Koronaviruksen aiheuttama poikkeustila vaati nopeaa reagointia myös opetusalalla. Valtaosa Suomen Yrittäjäopiston tutkintokoulutuksista on ...
Eräässä maatilan liiketoimintasuunnitelmassa määriteltiin perheen toimeentulon varmistavaksi liiketoiminnan liikevaihdoksi 70 000 euroa.
70 000 euron haaste
Kuuntele blogi   Yrityksen liiketoiminnan perustana on aina liikeidea. Tuotetaan siis jotain, jota joku haluaa ostaa. Jos uudet tuotteet tai ...
Yhteiset tutkinnot osat (YTO) verkko-opintoina
Suomen Yrittäjäopistossa jouduttiin vuonna 2018 aivan uuteen tilanteeseen, kun yhteiset tutkinnon osat (YTO) tulivat pakollisiksi kaikissa perustutkinnoissa myös aikuisille. Meillä ...
6 vinkkiä menestyvään yritystoimintaan
Koulutus.fi haastatteli koulutuspäällikkö Sanna Möller-Aaltosta sekä yritystoiminnan kouluttaja Maija Peuhkurista siitä, millaisia osaamistarpeita yrittäjillä nykyään on ja kuinka koulutus voi ...
Tuottavuus vaatii usein ulkopuolista näkökulmaa
Työelämä on muuttunut. Asiat ovat yksilöllistyneet, nopeutuneet ja virtaviivaistuneet. Yksi tärkeä viesti menneestä, ehkä yhteisöllisemmästä työkulttuurista tähän päivään, on hiljainen ...
Yhteiskunnallisen yrittäjyyden areena
Liiketoiminta on aina heijastanut yhteiskunnan tilaa ja vaikuttanut sen kehittymiseen. Yhteiskunnallisen yrittäjyyden vahva nousu on seurausta maailman tapahtumista. Pienestä liiketoiminnalla ”hyväntekeväisyyttä” harjoittavasta kulttuuri-ilmiöstä on lähtenyt liikkeelle globaalinen voima, jonka ...