nuoli-alas-ylos-80-sininen

Harkitsetko yrityksen myyntiä? Oletko saanut ostotarjouksen?

25 huhtikuun, 2019

On useampia tapoja toteuttaa omistajanvaihdos. Parhaan ratkaisun löytämiseen kannattaa käyttää aikaa. Yrittäjä aina viime kädessä päättää, mikä on juuri hänelle sopivin ajankohta tehdä yrityksen omistusjärjestelyjä. Ratkaisuun vaikuttavat yrittäjä itse, muut omistajat, perheenjäsenet ja uusi omistaja(t). On tärkeää kartoittaa ja sisäistää eri vaihtoehdot.

Omistajanvaihdos herättää lukuisia kysymyksiä sekä myyjälle että ostajalle. Yksi yleisimpiä kiinnostuksen kohteita on yrityksesi arvo. Paljonko euroja voi saada ja miten tehdä kauppa mahdollisimman järkevästi kaikkien osapuolten verotus huomioon ottaen.

Yrityksen koko myynti vai liiketoiminnan myynti

Yrityksen koko osakekannasta luopuminen eli myynti. Ostaja ostaa yrityksen koko osakekannan, jolloin koko yritys siirtyy ostajalle sellaisenaan kaikkine riskeineen ja vastuineen. Ostajan tulee saada siis tietää, mitä on ostamassa. Aivan suinpäin ei esimerkiksi yrityksen talous- ja sopimustietoja tarvitse kertoa, vaan salassapitosopimus allekirjoitetaan yleensä aina ennen kuin yrityksen tietoja luovutetaan mahdolliselle ostajataholle eli viimeistään neuvottelujen alkaessa. Salassapitosopimusta suositellaan aina, myös silloin neuvotellaan perheenjäsenten ja työntekijöiden kanssa.

Vaihtoehtoisesti voidaan myydä liiketoiminta. Kun kaupan kohteena on yrityksen liiketoiminta, kaikki vastuut eivät välttämättä seuraa liiketoiminnan mukana. Kauppasopimukseen määritellään tarkasti ne omaisuuserät ja vastuut, jotka ostaja ja myyjä haluavat kauppaan ja vastaavasti ne, jotka halutaan poissulkea.

Yrityksen arvonmääritys

Varsinaisessa hinnoittelussa eli yrityksen arvonmäärityksessä lähdetään usein liikkeelle:

  • Tuottoarvosta eli siitä, paljonko yritys tuottaa kassavirtaa nyt ja tulevina vuosina. Ajatuksena on, että yrityskauppaa varten otettu laina pitää pystyä maksamaan takaisin yrityksestä saaduilla tuotoilla 3–6 vuodessa.

Esimerkiksi: yrityksen tulevat tulokset keskimäärin vuotta kohden ovat 100 000e, määrittäjän (myyjän) tuottovaatimus 15%. Hinta= 100 00e:0,15= 66 666e

  • Substanssiarvo eli yhtiön varoista vähennetään velat. Lasketaan usein, vaikka sitä EI koskaan tulisi käyttää pelkästään kauppahinnan määrittämisen perusteena.

 

  • Tulevien vuosien käyttökatteen perusteella hinnoittelu, jossa usein käytetään kertoimia 3-5.

Esimerkiksi: yrityksen tulevien vuosien käyttökatteet keskimäärin vuotta kohden = 11 000e + 7000e= 17 000e x 4= 68 000e

  • Tulevaisuuden kassavirtoihin perustuva menettely

eli muutetaan tulevan vuoden tulos nykyhetken arvoon huomioimalla määrittäjän (myyjän) tuottovaatimus sekä aika. Tehdään arvio (tilikauden tuloksesta) esim. 5 vuoden kassavirroista, diskontataan ne nykyhetkeen tuottoprosentilla 10- 20%. Tästä diskontatusta arvosta vähennetään velat.

 

Viime kädessä yrityksen oikea hinta on se, jonka ostaja on valmis maksamaan ja jolla myyjä suostuu myymään, aivan kuten lähes kaikessa muussakin kaupankäynnissä. Yritysten myyjillä voi kuitenkin olla korkeita hintaodotuksia. Usein kauppaa hierotaan kuukausia, jopa vuosia ja siihen kannattaa alkaa valmistautua jo vuosia etukäteen. Mikro- ja pienyrityksissä kaupan osapuolina ovat usein kilpailijat tai yrityksen työntekijät. Suosittelen lämpimästi asiantuntija-avun käyttämistä.

 

Ostokohde tulee aina tarkistaa huolellisesti. Pelkän tilinpäätöksen läpikäyminen ja hintavaihtoehtojen määrittäminen ei siis riitä. Alkuun pääsee maksutta yrittäjyyskursseillamme sekä yrittäjäjärjestön neuvontapalvelujen kautta. Myös ELY-keskusten, Finnveran ja tili- ja lakitoimistojen kautta voi neuvoja lähteä hakemaan. Aina kannattaa kuitenkin kartoittaa myyntimahdollisuus. Jos sopiva ostaja löytyy, olet jo voittaja.  Muut asiat yleensä kyllä sitten järjestyvät.

 

Sari Saarikoski
yritystoiminnan kouluttaja
sari.saarikoski(a)syo.fi

Kasvatustieteilijä yrittäjyyttä oppimassa
Olen kasvatustieteiden tohtori. Pidän ihmisistä ja tutkimisesta, mutta karsastan rahasta puhumista. Huono yhdistelmä yrittäjyyden näkökulmasta. Ei sillä, että yrittäjän ei ...
Työnantaja ja esimies – kaksi eri roolia
Maatilayritykset tarvitsevat koko ajan enemmän ulkopuolista työvoimaa, koska yrityskoko kasvaa, yritykset erikoistuvat ja toimiala monipuolistuu. Usein maatilalla ei ehkä ajatella ...
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin mahdollisuudet
Yrittäjän digitaidot -valmennus vie pienyrittäjän digimarkkinoinnin seuraavalle tasolle. Nyt vallitsevassa koronatilanteessa, kun fyysisiä kohtaamisia vältetään, on moni yrittäjä ollut sen ...
SYOblogi: Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia. Satu Haveri, yritystoiminnan kouluttaja, Suomen Yrittäjäopisto.
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia
Digitalisaation hyödyntäminen yritystoiminnassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. On aloja, joilla edelleen pärjätään ilman digimarkkinointia, mutta yhä enenevässä määrin se ...
Mitä ihmeen yritysneuvontaa?
 Yritysneuvonnalle on kysyntää! Kuka sitä tekee ja kenelle? Suomen yrityskentästä yli 92 prosenttia yrityksistä luokitellaan mikroyrityksiksi. Tällä tarkoitetaan yrityksiä, jotka ...
Nina Partanen
7 keinoa kiertotalousbisnekseen
Tulevaisuudessa bisneksen ennustetut ansaintamallit siirtyvät yhä enemmän kiertotalouteen, dematerialisaatioon eli tuotteista palveluihin, teknologian hyödyntämiseen optimoinnissa ja jakamistaloudelle*. Kyse ei ole ...