nuoli-alas-ylos-80-sininen

Ei päivää ilman muutosta

8 huhtikuun, 2020

Muutosjohtamisesta puhutaan nyt paljon. Se on iso osa johtajan jokapäiväistä työtä. Työpaikoilla niin pienet kuin isotkin asiat ovat nyt muutoksen kourissa. Pienikin muutos saattaa aiheuttaa vastarintaa eikä pomon strategian jalkautus ota onnistuakseen. Tämän keväinen tilanne markkinoilla aiheuttaa yrityksissä välttämätöntä uusien näkökulmien luomista ja sisäistämistä nopeassa tempossa.

Yrityksen strategia, visio ja arvot ovat aina muutoksen perusta. Strategiapalavereissa kirjataan päivitettyjä polkuja kohti uudistunutta visiota. Arvot määritellään tekemisen perustaksi. Tämän kaiken jalkauttaminen työyhteisöön on pomon työtä. Mutta viesti ei aina mene perille, strategian jalkauttaminen on raskasta eikä aina onnistu toivotulla tavalla. Suurin osa ihmisistä reagoi muutoksiin perusasenteeltaan aina ensin negatiivisesti. Jos muutos perustellaan siten, että sen ymmärtää, muutos aletaan hyväksyä – asteittain mutta hitaasti.

Kuin kissa pöydällä

Usein kuulee henkilöstön puhuvan strategiasta ja visiosta negatiiviseen sävyyn ja useimmiten ne onkin laadittu ylemmällä taholla kuuntelematta henkilöstöä. Uudet ajatukset ja suunnat tuodaan valmiina pöytään ja ovat vain toteuttamista vailla. Asetelma on jotensakin vastakkainen: strategiauudistus <-> henkilöstö. Kuvainnollisesti istutaan eri puolilla pöytää ja ”kissa” (= strategia), joka on nostettu pöydälle, mököttää siinä välissä kuiluna rakentavalle yhteishengelle ja yhteisille tavoitteille. Johto ei ymmärrä, miksi henkilöstö ei ymmärrä – ja väliportaan esimies on kahden pahan ristitulen välissä, useimmiten ilman avaimia ratkaisuihin.

Käsikirjoitus uusiksi

Strategia – se itse tekeminen, josta syntyy motivaatio, urapolut, menestys ja bonukset – on käsikirjoitettava uudelleen. Strategian tulee olla pomon ja henkilöstön yhteinen työkalu, jolla tehdään bisnestä ja joka on loistava yhteishengen luoja, ei mököttävä kissa pöydällä. Ydin on siinä, että strategia tulee luoda asiakasta, ei henkilöstöä varten. Monesti tämä unohtuu. Näkökulma on väärä ja se vääristää koko prosessin ja tekee siitä näin ollen epämiellyttävän. Johdon onkin istuttava henkilöstön kanssa samalle puolelle pöytää ja pohdittava yhdessä, miten strategia saadaan jalkautettua asiakkaille. Silloin homma toimii.

Haasteena jännitteet

Helpommin sanottu kuin tehty. Mutta työyhteisössä todellinen muutosprosessi onnistuu silloin, kun suhtautuminen muutokseen on tapahtunut. Hyvän fiiliksen luominen siten, että saadaan kaikki samalle puolelle pöytää ja ymmärretään, että meillä on yhteinen tavoite. Muutoksissa suurimmat ongelmat yleensä ihmisten välisiin jännitteisiin ja sitä kautta yhteistyön ongelmiin. Pomon olisikin tunnettava alaisensa mahdollisimman hyvin ja luotava työkaluja sitä kautta uusiin onnistumisiin.

Pomopaketin työkalut

Pomopakettimme vastaa johtamisen haasteisiin. Keskitymme nimenomaan henkilöstöjohtamisen ydinkohtiin eri näkökulmista.

Tarja Ranto

Tarja Ranto
yritystoiminnan kouluttaja
tarja.ranto(a)syo.fi

Strategian tulee olla pomon ja henkilöstön yhteinen työkalu, jolla tehdään bisnestä ja joka on loistava yhteishengen luoja, ei mököttävä kissa pöydällä

 

Snowman-hanke auttaa yrityksiä uudistamaan toimintaansa. Syoblogi.
SNOwMan-hanke auttaa yrityksiä uudistamaan toimintaansa
Business Finlandin ja ELY-keskuksen koronatuetkin perustuvat suuressa määrin yrityksen kehittämiseen. Yrityksissä onkin viime aikoina kuumeisesti pohdittu, mitä voidaan kehittää mahdollisen ...
Kun kouluttaja ja maatilayrittäjä verkkoon menivät
Korona laittoi asioita uuteen järjestykseen myös maatilayrittäjien valmennusten suhteen. SYOagrin valmennusryhmät olivat maaliskuussa haasteen edessä, kun kaikki kokoontumiset kevään ajalta peruuntuivat. Kouluttajilla oli sovittuna myös Neuvo2020 -käyntejä asiakkaille, joiden ...
Osaamisen kehittämisen tarve on entistä suurempi
Arkemme on muuttunut koronapandemian seurauksena. Juuri nyt on erityisen tärkeää vahvistaa yrittäjän ja henkilöstön osaamista, ja siten parantaa kilpailukykyä. Ammatillinen ...
Henkilöbrändin rakentaminen
Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Ennen henkilöbrändin rakennustyön aloitusta on tutustuttava omaan kuvaansa verkossa. Mitä asioita itsestä verkosta löytyy? Onko nettimaine rakentunut huomaamattasi? Maine netissä ...
SYOblogi
Ei päivää ilman muutosta
Muutosjohtamisesta puhutaan nyt paljon. Se on iso osa johtajan jokapäiväistä työtä. Työpaikoilla niin pienet kuin isotkin asiat ovat nyt muutoksen ...
”Tässä on nyt niin kaikenlaista ja monenlaista”
Teetimme tammi-helmikuussa opiskelijoillamme pienen kyselyn koskien meidän valmennuksiamme. Tarkoitus oli myös selvittää sitä, miten kiirettä koetaan ja lisääkö opiskelu kiireen ...