nuoli-alas-ylos-80-sininen

Ei päivää ilman muutosta

8 huhtikuun, 2020

Muutosjohtamisesta puhutaan nyt paljon. Se on iso osa johtajan jokapäiväistä työtä. Työpaikoilla niin pienet kuin isotkin asiat ovat nyt muutoksen kourissa. Pienikin muutos saattaa aiheuttaa vastarintaa eikä pomon strategian jalkautus ota onnistuakseen. Tämän keväinen tilanne markkinoilla aiheuttaa yrityksissä välttämätöntä uusien näkökulmien luomista ja sisäistämistä nopeassa tempossa.

Yrityksen strategia, visio ja arvot ovat aina muutoksen perusta. Strategiapalavereissa kirjataan päivitettyjä polkuja kohti uudistunutta visiota. Arvot määritellään tekemisen perustaksi. Tämän kaiken jalkauttaminen työyhteisöön on pomon työtä. Mutta viesti ei aina mene perille, strategian jalkauttaminen on raskasta eikä aina onnistu toivotulla tavalla. Suurin osa ihmisistä reagoi muutoksiin perusasenteeltaan aina ensin negatiivisesti. Jos muutos perustellaan siten, että sen ymmärtää, muutos aletaan hyväksyä – asteittain mutta hitaasti.

Kuin kissa pöydällä

Usein kuulee henkilöstön puhuvan strategiasta ja visiosta negatiiviseen sävyyn ja useimmiten ne onkin laadittu ylemmällä taholla kuuntelematta henkilöstöä. Uudet ajatukset ja suunnat tuodaan valmiina pöytään ja ovat vain toteuttamista vailla. Asetelma on jotensakin vastakkainen: strategiauudistus <-> henkilöstö. Kuvainnollisesti istutaan eri puolilla pöytää ja ”kissa” (= strategia), joka on nostettu pöydälle, mököttää siinä välissä kuiluna rakentavalle yhteishengelle ja yhteisille tavoitteille. Johto ei ymmärrä, miksi henkilöstö ei ymmärrä – ja väliportaan esimies on kahden pahan ristitulen välissä, useimmiten ilman avaimia ratkaisuihin.

Käsikirjoitus uusiksi

Strategia – se itse tekeminen, josta syntyy motivaatio, urapolut, menestys ja bonukset – on käsikirjoitettava uudelleen. Strategian tulee olla pomon ja henkilöstön yhteinen työkalu, jolla tehdään bisnestä ja joka on loistava yhteishengen luoja, ei mököttävä kissa pöydällä. Ydin on siinä, että strategia tulee luoda asiakasta, ei henkilöstöä varten. Monesti tämä unohtuu. Näkökulma on väärä ja se vääristää koko prosessin ja tekee siitä näin ollen epämiellyttävän. Johdon onkin istuttava henkilöstön kanssa samalle puolelle pöytää ja pohdittava yhdessä, miten strategia saadaan jalkautettua asiakkaille. Silloin homma toimii.

Haasteena jännitteet

Helpommin sanottu kuin tehty. Mutta työyhteisössä todellinen muutosprosessi onnistuu silloin, kun suhtautuminen muutokseen on tapahtunut. Hyvän fiiliksen luominen siten, että saadaan kaikki samalle puolelle pöytää ja ymmärretään, että meillä on yhteinen tavoite. Muutoksissa suurimmat ongelmat yleensä ihmisten välisiin jännitteisiin ja sitä kautta yhteistyön ongelmiin. Pomon olisikin tunnettava alaisensa mahdollisimman hyvin ja luotava työkaluja sitä kautta uusiin onnistumisiin.

Pomopaketin työkalut

Pomopakettimme vastaa johtamisen haasteisiin. Keskitymme nimenomaan henkilöstöjohtamisen ydinkohtiin eri näkökulmista.

Tarja Ranto

Tarja Ranto
yritystoiminnan kouluttaja
tarja.ranto(a)syo.fi

Strategian tulee olla pomon ja henkilöstön yhteinen työkalu, jolla tehdään bisnestä ja joka on loistava yhteishengen luoja, ei mököttävä kissa pöydällä

 

Uusi osuuskunta
Suomen Yrittäjäopiston koulutuksessa syntyi uusi osuuskunta
Suomen Yrittäjäopiston (SYO) Korkeasti koulutettujen osaamissalkku -koulutus toi Turussa yhteen eri alojen osaajia. Kahdeksan kokenutta ammattilaista päätti yhdistää voimansa ja ...
MaatilaCoach toi avoimuutta yhteiseen tekemiseen!
Haastattelimme kevään aikana MaatilaCoach -palvelua käyttänyttä maatilayrittäjä-pariskuntaa Seinäjoelta. Kokemukset olivat hyvät, ja he lupasivat jakaa ajatuksensa myös muille. Lue lisää, ...
Kasvatustieteilijä yrittäjyyttä oppimassa
Olen kasvatustieteiden tohtori. Pidän ihmisistä ja tutkimisesta, mutta karsastan rahasta puhumista. Huono yhdistelmä yrittäjyyden näkökulmasta. Ei sillä, että yrittäjän ei ...
Työnantaja ja esimies – kaksi eri roolia
Maatilayritykset tarvitsevat koko ajan enemmän ulkopuolista työvoimaa, koska yrityskoko kasvaa, yritykset erikoistuvat ja toimiala monipuolistuu. Usein maatilalla ei ehkä ajatella ...
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin mahdollisuudet
Yrittäjän digitaidot -valmennus vie pienyrittäjän digimarkkinoinnin seuraavalle tasolle. Nyt vallitsevassa koronatilanteessa, kun fyysisiä kohtaamisia vältetään, on moni yrittäjä ollut sen ...
SYOblogi: Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia. Satu Haveri, yritystoiminnan kouluttaja, Suomen Yrittäjäopisto.
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia
Digitalisaation hyödyntäminen yritystoiminnassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. On aloja, joilla edelleen pärjätään ilman digimarkkinointia, mutta yhä enenevässä määrin se ...