nuoli-alas-ylos-80-sininen

70 000 euron haaste

26 maaliskuun, 2020

 

Yrityksen liiketoiminnan perustana on aina liikeidea. Tuotetaan siis jotain, jota joku haluaa ostaa.

Jos uudet tuotteet tai palvelut ovat harkinnassa maatilayrityksessä, lähtötilanteen analysointi lähtee usein olemassa olevien resurssien arvioinnista. Onko meillä peltoa, rakennuksia, työvoimaa, aikaa tai vaikkapa osaamista, jonka voisimme suunnata jonnekin uuteen?

Jos näin on, suunnitellaan eteenpäin.

 

Lupaavia vaihtoehtoja on paljon. Palvelujen kysyntä kasvaa, tuote halutaan ovelle toimitettuna, tuote halutaan valmiiksi käsiteltynä ja pakattuna, lemmikkieläimiä on koko ajan enemmän, hoiva-alan kysyntä kasvaa, luomu kasvaa, erikoiskasveja kysytään ja niin edelleen. Listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.

Jotkin vaihtoehdot hylätään heti, jotkin selvitetään tarkemmin. Lopulta olemme onnistuneet ehkä rajaamaan uuden, myytävän tuotteen muutamaan vaihtoehtoon.

 

Seuraavaksi täytyy arvioida realistisesti, millaiset markkinat meillä on vallattavissa ja miten erotumme muista. Onko olemassa toimija, joka voi ostaa kaiken tuotantomme? Vai pitääkö meidän itse lähteä asiakkaitamme etsimään?

Jos meidän tulee itse myydä koko tuotanto, ei myynnin ja markkinoinnin työmäärää tule aliarvioida. Yleensä melkein minkä tahansa tuotteen tuottaminen on opeteltavissa ja muutenkin tehtävissä. Sen sijaan ihan uusi työmaa aukeaa, kun tuote pitää myös saada myytyä.

 

Eräässä maatilan liiketoimintasuunnitelmassa määriteltiin perheen toimeentulon varmistavaksi liiketoiminnan liikevaihdoksi 70 000 euroa. Kyseessä oli palvelutuote. Tuotteen tuotantokustannuksista siis merkittävin on oma työ. Suuruusluokka on ainakin oikein, mutta enemmänkin saisi olla.

Jos ajatellaan, että liikevaihdosta 30 000 euroa menee oman sosiaaliturvan varmistamiseen, veroihin ja tuotantokustannuksiin, jää jäljelle 40 000 euroa. Tämä ei ole paljon, jos sillä pitää kattaa koko perheen yksityistalous. Olennaista ei tässä kohtaa olekaan, onko 70 000 euroa riittävä. Olennaista on se, miten se saavutetaan.

Jos yrityksen palvelutuotteen keskimääräinen myyntihinta on 250 euroa, tarvitaan liikevaihdon saavuttamiseksi 280 myyntitapahtumaa ja mahdollisesti yhtä monta eri asiakasta. Tämä taas tarkoittaa suurin piirtein 5–6 asiakastapahtumaa viikossa koko vuoden ajan.

 

Mitenkään väheksymättä yrittäjien innovatiivisuutta voi todeta: ei taida olla sellaisia tuotteita, joissa riittää Facebook-ilmoitus, että nyt sitä saa – ja heti alkaa kauppa käydä niin, että myyntitavoite täyttyy.

Ei siis riitä, että tuote on kunnossa. Kunnossa pitää olla myös myynnin ja markkinoinnin. Kohti tavoiteliikevaihtoehtoa kiemurrellessa alkaa kummasti arvostaa niin itsekseen tulevia kanta-asiakkaiden tilauksia kuin isomman keskusliikkeen tai tukkuliikkeen kanssa tehtävää yhteistyötäkin.

 

Jos hyvin käy, käy kauppa kuin rajuilma ja rahaa tulee kuin suokuokalla. Tai tulee korona, ja kaikki asiakkaat katoavat kuin hauki rannasta.

Kaikki on mahdollista – niin yritystoiminnassa kuin elämässä yleensä.

***

Maatilayrityksen kehittämiseen ja talousjohtamiseen saat kättä pidempää SYOagrin palveluista.

Ilkka Raukola

Ilkka Raukola
yritystoiminnan kouluttaja
ilkka.raukola(a)syo.fi

Tästä voit kuunnella blogin:

Snowman-hanke auttaa yrityksiä uudistamaan toimintaansa. Syoblogi.
SNOwMan-hanke auttaa yrityksiä uudistamaan toimintaansa
Business Finlandin ja ELY-keskuksen koronatuetkin perustuvat suuressa määrin yrityksen kehittämiseen. Yrityksissä onkin viime aikoina kuumeisesti pohdittu, mitä voidaan kehittää mahdollisen ...
Kun kouluttaja ja maatilayrittäjä verkkoon menivät
Korona laittoi asioita uuteen järjestykseen myös maatilayrittäjien valmennusten suhteen. SYOagrin valmennusryhmät olivat maaliskuussa haasteen edessä, kun kaikki kokoontumiset kevään ajalta peruuntuivat. Kouluttajilla oli sovittuna myös Neuvo2020 -käyntejä asiakkaille, joiden ...
Osaamisen kehittämisen tarve on entistä suurempi
Arkemme on muuttunut koronapandemian seurauksena. Juuri nyt on erityisen tärkeää vahvistaa yrittäjän ja henkilöstön osaamista, ja siten parantaa kilpailukykyä. Ammatillinen ...
Henkilöbrändin rakentaminen
Henkilöbrändin rakentaminen sosiaalisessa mediassa
Ennen henkilöbrändin rakennustyön aloitusta on tutustuttava omaan kuvaansa verkossa. Mitä asioita itsestä verkosta löytyy? Onko nettimaine rakentunut huomaamattasi? Maine netissä ...
SYOblogi
Ei päivää ilman muutosta
Muutosjohtamisesta puhutaan nyt paljon. Se on iso osa johtajan jokapäiväistä työtä. Työpaikoilla niin pienet kuin isotkin asiat ovat nyt muutoksen ...
”Tässä on nyt niin kaikenlaista ja monenlaista”
Teetimme tammi-helmikuussa opiskelijoillamme pienen kyselyn koskien meidän valmennuksiamme. Tarkoitus oli myös selvittää sitä, miten kiirettä koetaan ja lisääkö opiskelu kiireen ...