nuoli-alas-ylos-80-sininen

70 000 euron haaste

26 maaliskuun, 2020

 

Yrityksen liiketoiminnan perustana on aina liikeidea. Tuotetaan siis jotain, jota joku haluaa ostaa.

Jos uudet tuotteet tai palvelut ovat harkinnassa maatilayrityksessä, lähtötilanteen analysointi lähtee usein olemassa olevien resurssien arvioinnista. Onko meillä peltoa, rakennuksia, työvoimaa, aikaa tai vaikkapa osaamista, jonka voisimme suunnata jonnekin uuteen?

Jos näin on, suunnitellaan eteenpäin.

 

Lupaavia vaihtoehtoja on paljon. Palvelujen kysyntä kasvaa, tuote halutaan ovelle toimitettuna, tuote halutaan valmiiksi käsiteltynä ja pakattuna, lemmikkieläimiä on koko ajan enemmän, hoiva-alan kysyntä kasvaa, luomu kasvaa, erikoiskasveja kysytään ja niin edelleen. Listaa voi jatkaa vaikka kuinka pitkälle.

Jotkin vaihtoehdot hylätään heti, jotkin selvitetään tarkemmin. Lopulta olemme onnistuneet ehkä rajaamaan uuden, myytävän tuotteen muutamaan vaihtoehtoon.

 

Seuraavaksi täytyy arvioida realistisesti, millaiset markkinat meillä on vallattavissa ja miten erotumme muista. Onko olemassa toimija, joka voi ostaa kaiken tuotantomme? Vai pitääkö meidän itse lähteä asiakkaitamme etsimään?

Jos meidän tulee itse myydä koko tuotanto, ei myynnin ja markkinoinnin työmäärää tule aliarvioida. Yleensä melkein minkä tahansa tuotteen tuottaminen on opeteltavissa ja muutenkin tehtävissä. Sen sijaan ihan uusi työmaa aukeaa, kun tuote pitää myös saada myytyä.

 

Eräässä maatilan liiketoimintasuunnitelmassa määriteltiin perheen toimeentulon varmistavaksi liiketoiminnan liikevaihdoksi 70 000 euroa. Kyseessä oli palvelutuote. Tuotteen tuotantokustannuksista siis merkittävin on oma työ. Suuruusluokka on ainakin oikein, mutta enemmänkin saisi olla.

Jos ajatellaan, että liikevaihdosta 30 000 euroa menee oman sosiaaliturvan varmistamiseen, veroihin ja tuotantokustannuksiin, jää jäljelle 40 000 euroa. Tämä ei ole paljon, jos sillä pitää kattaa koko perheen yksityistalous. Olennaista ei tässä kohtaa olekaan, onko 70 000 euroa riittävä. Olennaista on se, miten se saavutetaan.

Jos yrityksen palvelutuotteen keskimääräinen myyntihinta on 250 euroa, tarvitaan liikevaihdon saavuttamiseksi 280 myyntitapahtumaa ja mahdollisesti yhtä monta eri asiakasta. Tämä taas tarkoittaa suurin piirtein 5–6 asiakastapahtumaa viikossa koko vuoden ajan.

 

Mitenkään väheksymättä yrittäjien innovatiivisuutta voi todeta: ei taida olla sellaisia tuotteita, joissa riittää Facebook-ilmoitus, että nyt sitä saa – ja heti alkaa kauppa käydä niin, että myyntitavoite täyttyy.

Ei siis riitä, että tuote on kunnossa. Kunnossa pitää olla myös myynnin ja markkinoinnin. Kohti tavoiteliikevaihtoehtoa kiemurrellessa alkaa kummasti arvostaa niin itsekseen tulevia kanta-asiakkaiden tilauksia kuin isomman keskusliikkeen tai tukkuliikkeen kanssa tehtävää yhteistyötäkin.

 

Jos hyvin käy, käy kauppa kuin rajuilma ja rahaa tulee kuin suokuokalla. Tai tulee korona, ja kaikki asiakkaat katoavat kuin hauki rannasta.

Kaikki on mahdollista – niin yritystoiminnassa kuin elämässä yleensä.

***

Maatilayrityksen kehittämiseen ja talousjohtamiseen saat kättä pidempää SYOagrin palveluista.

Ilkka Raukola

Ilkka Raukola
yritystoiminnan kouluttaja
ilkka.raukola(a)syo.fi

Tästä voit kuunnella blogin:

Uusi osuuskunta
Suomen Yrittäjäopiston koulutuksessa syntyi uusi osuuskunta
Suomen Yrittäjäopiston (SYO) Korkeasti koulutettujen osaamissalkku -koulutus toi Turussa yhteen eri alojen osaajia. Kahdeksan kokenutta ammattilaista päätti yhdistää voimansa ja ...
MaatilaCoach toi avoimuutta yhteiseen tekemiseen!
Haastattelimme kevään aikana MaatilaCoach -palvelua käyttänyttä maatilayrittäjä-pariskuntaa Seinäjoelta. Kokemukset olivat hyvät, ja he lupasivat jakaa ajatuksensa myös muille. Lue lisää, ...
Kasvatustieteilijä yrittäjyyttä oppimassa
Olen kasvatustieteiden tohtori. Pidän ihmisistä ja tutkimisesta, mutta karsastan rahasta puhumista. Huono yhdistelmä yrittäjyyden näkökulmasta. Ei sillä, että yrittäjän ei ...
Työnantaja ja esimies – kaksi eri roolia
Maatilayritykset tarvitsevat koko ajan enemmän ulkopuolista työvoimaa, koska yrityskoko kasvaa, yritykset erikoistuvat ja toimiala monipuolistuu. Usein maatilalla ei ehkä ajatella ...
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin mahdollisuudet
Yrittäjän digitaidot -valmennus vie pienyrittäjän digimarkkinoinnin seuraavalle tasolle. Nyt vallitsevassa koronatilanteessa, kun fyysisiä kohtaamisia vältetään, on moni yrittäjä ollut sen ...
SYOblogi: Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia. Satu Haveri, yritystoiminnan kouluttaja, Suomen Yrittäjäopisto.
Yritys, hyödynnä digimarkkinoinnin osaajia
Digitalisaation hyödyntäminen yritystoiminnassa on tällä hetkellä erittäin tärkeää. On aloja, joilla edelleen pärjätään ilman digimarkkinointia, mutta yhä enenevässä määrin se ...