Myynninmurtajat Hanne Kettunen ja Satu Rämö.

Myy jo huomenna enemmän – rakastu myyntiin!

Yrittäjä, miten sinulla menee?

Onko myyntisuppilo täynnä hyvää materiaalia? Kiliseekö kassakone? Tekikö yrityksesi taas uuden liikevaihtoennätyksen?

Vai aiheuttaako myynnin ajatteleminen lähinnä epäonnistumisen tunteita? Jos aiheuttaa, ei hätää. Et nimittäin ole yksin.

Olemme huomanneet, että yllättävän monen yrittäjän suurin vaikeus liittyy oikeiden asiakkaiden löytämiseen ja liikevaihdon kasvattamiseen.

Monen pienyrittäjän työpäivät ovat täynnä asiakaskohtaamisia, sähköposteja, puheluja, tuotteiden tekoa, palveluiden kehittämisprojekteja ja äkillisiin ongelmiin reagoimista.

Mutta silti viivan alle ei jää kuin hikipisarat ja horisontissa lähenee liian pitkien työpäivien tuloksena uupumus. Tämä on sellainen ongelma, jolle voi onneksi tehdä jotain!

Yllättävän monen yrittäjän suurin vaikeus liittyy oikeiden asiakkaiden löytämiseen ja liikevaihdon kasvattamiseen.

Myynninmurtajat Hanne ja Satu

Myyntityö on jono peräkkäisiä minitehtäviä

Älä myy kympillä mitään, ellet tiedä pystyväsi myymään vähintään kymmentätuhatta kappaletta. Äläkä myy kymmentätuhatta kappaletta kylmäsoittelemalla satunnaisiin puhelinnumeroihin. Tulokset jäävät aivan varmasti laihoiksi.

Pyri sen sijaan myymään vain oikeille asiakkaille, ja myy heille järjestelmällisesti.

Tuloksellinen myyntityö ei vaadi mystisen supermyyjän maagisia ominaisuuksia tai tismalleen tietynlaista fiilistä. Myyntityö on suunnitelmallisuutta, systemaattisuutta ja aktiivisuutta.

Hyvä myyntityö on sitä, että tehdään tietyt, ennalta suunnitellut, hyviksi tiedetyt asiat peräkkäin. Jo tieto siitä, kuka asiakkaasi on, on suunnitelmallisen työn tulosta.

Löydä oikea asiakas ja laita hänet rakastumaan sinuun

Kaikki, jotka hengittävät ja osallistuvat yrityksesi FB-sivuilla järjestämään arvontaan, eivät ole yrityksesi potentiaalisia asiakkaita. Jos yrität myydä yrityksesi tuotteita kaikille mahdollisille vastaantulijoille, lopputuloksena on huonokatteinen sekasotku ja liian pitkät työpäivät ilman paksua tilipussia.

Myy vaan heille, jotka haluat asiakkaiksi. Näin et kuluta resurssejasi sellaisiin liideihin, joista ei kuitenkaan muodostu liikevaihtoa. Onnistuneen myyntityön ensimmäinen askel onkin oikean asiakastyypin määrittely ja löytäminen.

”Onnistuneen myyntityön ensimmäinen askel onkin oikean asiakastyypin määrittely ja löytäminen.”

Myynninmurtajat Hanne ja Satu

Vahva brändi houkuttelee asiakkaita

Vahva brändi on tärkeä perusta tuloksekkaalle myyntityölle. Ennen muinoin myyntipuhelu tai messuilla käteen tyrkätty esite oli asiakkaalle ensikosketus yritykseen ja sen tuotteisiin. Toisin on nyt.

Nykyasiakas on luultavasti päätöksensä ainakin osittain tehnyt, kun hän ensi kertaa lähestyy yritystäsi ostohousut jalassa. Asiakas on mitä luultavimmin seurannut yritystäsi somessa ja jutellut yrityksestäsi kavereidensa kanssa.

Mitä vahvempi yrityksesi brändi tai sinun henkilöbrändisi on, sitä helpommin siihen ihastuu ja sitä useampi juuri sinulle tärkeä asiakas oppii tuntemaan yrityksesi eli sitä enemmän juuri sinun yrityksesi saa arvokkaita inbound-liidejä.

Brändäämisen lisäksi myyntityössä tarvitaan paljon muutakin.

Myynninmurtajat Hanne ja Satu

Kokemuksesta tiedämme, että kuka tahansa voi rakentaa oman osaamisena ympärille brändin, joka houkuttelee asiakkaita kuin hunajapurkki mehiläisiä. Brändäämisen lisäksi myyntityössä tarvitaan paljon muutakin: hyötyjen viestimistä, tulevaisuuden konkretisointia, hinnoittelua, hinnoista neuvottelua ja lopulta: voittavan tarjouksen tekemistä.

Kaikki pystyvät paremmiksi myyjiksi

Meidän mottomme on, että kaikki pystyvät paremmiksi myyjiksi ja kehittämään myyntitaitojaan, koska myyntityö on prosessi, jonka kerran opittuaan voi toistaa joka kerta samalla tavalla.

Myynti on ihan tavallista hommaa, sitä pitää vain tehdä ja toistaa systemaattisesti.

Kivalla työllä lisää rahaa viivan alle!


Myynninmurtajat Hanne Kettunen ja Satu Rämö.

Myynninmurtajat Hanne Kettunen ja Satu Rämö ovat yrittäjiä, tekijöitä, myyjiä.

Takanaan heillä on vuosikymmeniä oman ja vähän muidenkin liiketoiminnan kehittämistä ja kasvattamista.

Kuule lisää myynnin tuplaamisesta

Myynninmurtajat Hanne Kettunen ja Satu Rämö jakavat kokemuksiaan 24.8. SYOajassa-verkkotapahtumassa ”Myy jo huomenna enemmän!”. He vinkkaavat elämää helpottavia käytännön kikkoja, joilla tuplaat tuloksia.

Tapahtuma on osa Pienyrittäjän myyntitreenit -hankkeen toteutusta, jota rahoittaa EU:n maaseuturahasto.

Logo, jossa teksti: Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahasto. Eurooppa investoi maaseutualueisiin.

Arkistot