SYOblogi: Kasvatustieteilijä yrittäjyyttä oppimassa. Helena Lehkonen, kasvatustieteen tohtori, yrittäjä, Tacit Oy, HL-concept.

Kasvatustieteilijä yrittäjyyttä oppimassa

Oppeja yrittäjyyteen

Olen kasvatustieteiden tohtori. Pidän ihmisistä ja tutkimisesta, mutta karsastan rahasta puhumista. Huono yhdistelmä yrittäjyyden näkökulmasta. Ei sillä, että yrittäjän ei kuuluisi ihmisistä pitää – tottakai.

Mutta yrittäjän pitää myös elääkseen osata luoda tuote osaamisestaan ja markkinoida sitä.

Minun tapauksessani se tarkoittasi esimerkiksi sitä, miten ihmisistä pitäminen ja tutkiminen hyödyttävät kanssakulkijoita ja miten hinnoitella tämä hyöty.

Yrittäjyyteni oppi numero yksi on, että ilman hyötynäkökulmaa ei asiakkaan kukkaro aukea. Ja jos se ei aukea, ei yrittäjäkään saa voita leivän päälle.

Opit asiakashankintaan

Oppi kohti yrittäjyyden syvempää ymmärrystä alkoi Suomen Yrittäjäopiston Yritysjohtamisen erikoisammattitutkinnon parissa. Ensimmäisen päivän kohtaaminen muiden yrittäjien kanssa oli kuin olisi kohdannut vierasta kieltä puhuvat ihmiset.

On nimittäin niin, että kun olet jo pitkään pyörittänyt yritystä ja elättänyt sillä itsesi ja perheesi, muuttaa se tapaasi nähdä maailmaa ja puhua siitä.

”Luo tarina tekemisestäsi, joka lyhyesti ytimekkäästi kuvaa mitä teet ja miksi.”

Helena Lehkonen

Puheessa vilisee vieraita sanoja: tase, oma pääoma, BF, bisnesenkeli, kateprosentti, tuloslaskelma ja mitä näitä nyt sitten onkaan. Osataan kuvata se, mitä tehdään, miksi tehdään, kuinka hyvin osataan tehdä, kelle tehdään, millaiset suunnitelmat ja laskelmat lyhyellä ja pitkällä tähtäimellä.

Yleensä paljon puhuva kasvatustieteilijä oli pari päivää aika hiljainen, kun ei ollut sanoja eikä tarinaa omasta yrittämisestä. Oli vain into ja halu auttaa ihmisiä, ja idea kuinka se tehdään.

Toinen yrittäjyyden oppini olikin luo tarina tekemisestäsi, joka lyhyesti ytimekkäästi kuvaa mitä teet ja miksi. Tarina tulisi voida esittää muutamassa sekunnissa.

Tähän liittyy oppi numero kolme sinulla on yleensä vain alle minuutti aikaa tehdä vaikutus potentiaaliseen asiakkaaseen, haluaako hän jatkaa kuuntelua.

Voin todeta, että tutkijalle, joka mielellään lähtee kontekstin kuvauksesta ja johdattaa kuulijaa läpi ajattelunsa polun taustoittaen huolellisesti lopputulemaa, oli todella vaikeaa lähteä polun päästä liikkeelle.

Ei asiakasta kiinnosta ostopäätöstä tehdessä niinkään se, miten tuotteeseen on päästy vaan mitä tuote voi hänelle antaa.

Tämä on oppini numero neljä.

Opit asiakkaan pitämiseen

Tarinan ympärille kietoutuvat opit liittyvät asiakkaan saamiseen. Seuraavat opit, joita yritysjohtamisen kurssilta sain, liittyivät asiakkaan pitämiseen.

Tässä tuote ja sen toimivuus ovat keskiössä. Käsitteiden asiakaskokemus ja brändi tulisi syöpyä jokaisen yrittäjän ajatteluun. On tarina miten hyvä tahansa, edellä mainitut ratkaisevat saatko pidettyä asiakkaasi.

Kasvatustieteilijä oli tässäkin alussa kuutamolla. Mitä ihmeen väliä sillä olisi, miltä tuote näyttää, jos se toimii? Olisiko siitä nyt niin haittaa, jos tuote ei aina toimikaan, jos se saadaan seuraavalla kerralla toimimaan?

Molempiin vastaus on, että kyllä on väliä ja kyllä on haittaa.

”Käsitteiden asiakaskokemus ja brändi tulisi syöpyä jokaisen yrittäjän ajatteluun. On tarina miten hyvä tahansa, edellä mainitut ratkaisevat, saatko pidettyä asiakkaasi.”

Helena Lehkonen

Tai sanotaan näin, että jos haluat pitää asiakkaasi ja varsinkin jos haluat brändätä tuotteesi parhaaseen A-luokkaan, tulee sekä tuotteen varmuus, käytettävyys ja kyllä, myös ulkonäköön kiinnittää huomiota. Ihmiset ovat visuaalisia ja siksi positiivinen erottuminen on tärkeää.

Oppi numero viisi ja kuusi kuuluvatkin seuraavasti: pohdi tuotteesi käyttäjän näkökulmasta ja tee tuotteestasi sellainen, että kaikki vaiheet tuotteen ostosta käyttöön toimivat mahdollisimman sulavasti ja tuotteesi erottuu positiivisessa mielessä muista samankaltaisista.

Kun brändäys onnistuu hyvin ja osaat tarinallistaa sekä markkinoida tuotteesi vedoten asiakasryhmäsi tarpeisiin, on myynnin kasvukin todennäköinen.

Oppia muutoin kuin kantapään kautta

No miten kävi kasvatustieteilijälle yrittäjien maailmassa?

Hän oppi puhumaan yrittäjää ja ajattelemaan kuin yrittäjä. Loi tuotteen HL-concept®Työelämän arvotesti tutkimuksensa pohjalta (joka sivumennen sanoen on Suomessa valitettavan harvinaista). Elättää itsensä yrittäjänä ja saanut myös jälkikasvunsa mukaan yrittäjyyden maailmaan (Tacit Oy).

Se on vaatinut paljon uuden oppimista, jota en olisi oppinut ilman Suomen Yrittäjäopiston koulutusta. Tai kyllä yrittäjyys opettaa toimimaan kuin yrittäjä tai sitten edessä on konkurssi. Onneksi oppia oli mahdollista saada muutenkin kuin kantapään kautta.

Ratkaisuja hinnoitteluun

Alussa mainitsemani hinnoittelu on edelleen hankalaa. Kävin kyllä siitäkin oikein kurssin. Harmi kyllä kurssin vetäjä veti maton päivän opeilta viimeisessä tarinassaan.

Hän kertoi näin:

”Olin poikani kanssa ajamassa asiakkaan luokse, kun puhelin soi. Poikani, joka myös toimii kanssani yrittäjänä, vastasi. Kuulin, kun hän keskusteli asiakkaan kanssa ja totesi sitten, että hinta 20 500 euroa.

Puhelun päätyttyä sanoin pojalleni hinnan vaikuttavan sopivalta ja tiedustelin, miten hän siihen päätyi. Poika vastasi – Se on meidän postinumeromme.”

Onnea hinnoitteluun! :)


Helena Lehkonen
kasvatustieteen tohtori, yrittäjä
Tacit OyHL-concept

Helena Lehkonen

Arkistot