Valtakunnallinen koulutus varmistaa digiosaamisen yritysten tarpeista käsin
Suomen Yrittäjäopisto panostaa valtakunnallisesti yhteistyössä TE-palveluiden kanssa myynnin ja asiakaspalvelun digitaitojen lisäämiseen syksyllä 2019. Silloin käynnistyy Myynnin ja asiakaspalvelun digiosaaja -koulutus kahtena valtakunnallisena verkkoryhmänä sekä samanaikaisesti monimuotokoulutuksena Seinäjoella, Kauhajoella ja Alajärvellä.
– Valituilla paikkakunnilla on Etelä-Pohjanmaalla vahva kaupan keskittymä. Lisäksi haluamme tarjota saman koulutusmahdollisuuden valtakunnallisesti verkon kautta, kertoo liiketoimintajohtaja Kaisu Aro Suomen Yrittäjäopistolta.
Etelä-Pohjanmaalla sekä ympäri Suomen on muun muassa isoja kauppakeskuksia, joihin Aron mukaan tarvitaan digitaitoisia myyjiä tai asiakaspalvelijoita. Monilla liikkeistä on jo olemassa verkkokauppa, jonka markkinointi- ja myyntiosaaminen vaatii sitä, että hallitsee monia somekanavia ja digitaalisia välineitä.
Digiajan asiakas tekee päätökset verkossa
Digiajan asiakkaat ovat yhä enemmän verkossa, ja heitä täytyy myös kivijalkaliikkeiden pystyä palvelemaan uusilla keinoilla. Suomen Yrittäjäopiston yritystoiminnan kouluttaja Asta Salmisen mukaan tämä luo uusia työmahdollisuuksia myyjille ja asiakaspalvelijoille. Haluttuja työntekijöitä ovat esimerkiksi bloggaus- ja tubetustaitoiset osaajat sekä digitaitoiset asiakaspalvelijat.
– Chat-myyjiä tai -asiakaspalvelijoita haetaan erilaisiin paikkoihin ja heistä on oikeastaan pula. Myyjiltä vaaditaan nykyään sitä, että osaa sujuvasti käyttää erilaisia digitaalisia kanavia ja järjestelmiä, kertoo Salminen.
Yrityksille on Salmisen mukaan tärkeää se, että työntekijä pystyy esimerkiksi kirjoittamaan yritykseen blogia tai tuottamaan sisältöä Youtube-kanavalle tai muihin sosiaalisen median kanaviin. Tämä luo uusia työmahdollisuuksia ja antaa etulyöntiaseman työmarkkinoilla niille, jotka ymmärtävät asiakkaan käyttäytymistä verkossa.
Uusia töitä digitaalisuuden myötä
Alkavan koulutuksen tavoitteena on vahvistaa myynnin ja asiakaspalvelun osaajien digitaitoja ja avata väyliä uusiin tehtäviin. Tämä luo uusia työllistymismahdollisuuksia ja vastaa samalla yritysten tarpeisiin.
Monimuotokoulutuksessa opiskelijat opiskelevat osan ajasta yrityksessä ja toteuttavat oppimaansa käytännössä. Verkkototeutus puolestaan antaa mahdollisuuden hankkia taidot joustavasti paikasta riippumatta.
Koulutus on suunnattu työttömille tai työttömyysuhan alla oleville myynnin, markkinoinnin tai asiakaspalvelun osaajille. Koulutukseen hakeudutaan TE-toimistojen kautta: kolmeen monimuotokoulutukseen ja kahteen verkkokoulutukseen.
Lisätietoja
Kaisu Aro, liiketoimintajohtaja
050 3131912, kaisu.aro(a)syo.fi
Katso lisää sivuiltamme:
Myynnin ja asiakaspalvelun digiosaaja verkossa
Myynnin ja asiakaspalvelun digiosaaja Etelä-Pohjanmaalla